Båtantenner

SM2ODA

s/y Therapia / sm2oda
Jag har skaffat mig en segelbåt med en masthöjd på ca. 12 meter och vill montera min kv. där. Är det någon som har några ideer om vilken typ av kv-antenn jag skall montera. Går det att nyttja segelbåtsriggen på något sätt. Hur har andra båtägare löst antennfrågan på 10-80m.-banden?
 
Vanligaste lösningen är nog att avisolera akterstaget som antenn och montera en sintrad bronsplatta (som jordplan)under
vattenlinjen och ansluta detta till en ATU tex. IC-AH4.
Jag kan varmt rekomendera att läsa på SRSAB hemsida under FAQ där finns mycket att läsa om radio
ombord.
 
Jag har använd avisolerat akterstag med mycket gott resultat. Viktigt är dock att isolatorerna tål den mekaniska påfrestningen med god marginal, liksom resten av monteringen. Jag hade tre isolatorer i serie i varje ände, och ett stag som var monterat av en verkstad med ordentlig pressutrustning.

Hade en plastslang på de nederst metrarna av staget då det kunde "killa i fingrarna" av HF om någon tog i staget vid sändning... :eek:
 
Mina erfarenheter:

Ett problem med flera ”fällor”. Som MCD skriver, enklast är nog att avisolera akterstaget. Det har jag själv gjort på min M26. Masten är ca 10 meter och det ger ca 8 meter antenn i akterstaget. Stationen är en 706:a med en AH3. Ett löst hängande kopparrör överbord får utgöra jordplan. Det är dock flera saker man måste räkna med eller tänka på.

HF-problem i övrig elektronik. I mitt fall har jag en Autohelm 1000 på rodret ca 2 meter under antennens nedre del. 10-20 watt kan jag köra utan att magnetkompassen i autopiloten påverkas. Vid 100 watt är det tvärnit och fullt roderutslag styrbord. I värsta fall kan gyrokompassen påverkas så att båten drar styrbord även efter att sändaren stängts av. Men lugn, kompassen ”läker” sig själv. En erfarenhet jag själv gjort. Med tiden får jag fundera på en lösning men tillsvidare kör jag radio när autopiloten är avstängd.

Sen måste man ha klart för sig vad galvaniska strömmar är och vad dessa kan ställa till med. Dessa är ju alltid närvarande. Har man båt med inbakad köl som jag har så är nog en sintrad bronsplatta (svindyr) att föredra. Plattan bör nog ha en serie-kondensator för att avisolera galvaniska strömmar.

Det synes enkelt men det är mycket att tänka på.

Göran /SM7DLK
 
Ja det låter enkelt, men en bronsplatta... är storleken och tjockleken beroende av frekvensen eller... En kondensator mellan plattan och övrig metall på båten antar jag. Har storleken på ev. kondensator betydelse? Ang. isolatorer, var kan man köpa dessa? Antar att det finns någon hållfasthetstabell någonstans... Vill inte råka ut för mastbrott vid första vindpusten.
 
Ja då har du en utvändig köl. Det är ju perfekt. Du får kolla om kölen är ”isolerad” eller elektriskt förbunden med t.ex. motorblock och annat. Kölen är perfekt som antennjord men du bör vidta åtgärder för att minimera galvaniska strömmar. Det gör du då lämpligen genom att montera en kondensator som har till uppgift att fungera som ”spärr” för likspänning och lågfrekventa växelspänningar men som leder högfrekvent spänning. Offeranoder har du säkert redan på kanske både köl och propelleraxel.

Isolatorer för akterstag finns att köpa i ”båtbutiken”. Dom är svindyra. Jag tillverkade egna isolatorer och dom har suttit där i 15 år. Jag gick till båtbutiken med mina isolatorer och köpte samtidigt ny wire och lät butiken klämma ihop ett nytt akterstag i samma längd som det gamla.

73
Göran SM7DLK
 
Kölen är helt fristående, jag har inte upptäckt någon kabelanslutning. Däremot skall det finnas enn offeranod ansluten vid propelleraxeln. Jag såg i en annons att isolatorerna var väldigt dyra, nästan 1000:-/st. Sådana borde man kunna göra själv men vilket material har rätt hållfasthet? Dina har hållit i 15 år säger du, har du mera info om dessa typ en skiss e.dy. så att jag kan göra mina egna. Att sedan byta ut viren i akterstaget kan ju inte vara så dyrt. Eller kan man dra en eller två "antennlinor"" från vardera sidan av aktern upp till masttoppen i stället men då kanske akterstaget blir störande, det är en s.k. mastheadrigg så då blir "linorna" nästan paralella med akterstaget och det antar jag inte är bra.

73

SM2ODA / Kåre
 
Om du inte har kravet att kunna köra radio under gång så kan en "magnetic loop" vara ett alternativ. Svårare att transportera, men betydligt enklare att installera. Kan dock vara svårt att klara 80M, då en sådan blir relativt stor, men det kanske går att ordna någon smart fastsättning.

73 Arne
 
Eftersom jag vill ha en fungerande antenn under gång, jag har tankar på långsegling, tror jag att en s.k. magnetic loop blir svår att rigga upp permanent med tanke på överspolningar och andra påfrestningar vid hög sjö.
Tack för tipset
K.
 
Oj, du har planer på att segla långt, låter trevligt.

Men då tycker jag du ska satsa på antenn i akterstaget. Inget löpande underhåll och den är inte i vägen. Funderade ett tag på att rekommendera en antenn på akterpulpitt men där kommer du säkert att ha ett vindroder och då är en sådan antenn förmodligen bara i vägen.

GL
Göran SM7DLK
 
Jag har funderat på att ta mig utanför Europa i alla fall men först om några år. måste lära mig segla och navigera ordentligt först. Skall lära mig från grunden eftersom jag stod på ett segelbåtsdäck för första gången då jag köpte båten i början av Juni i år. Ang. vindroder så är det som mycket annat, man vill komma så billigt undan som möjligt. Har därför lekt med tanken att bygga ett eget vindroder men tror att det blir svårt. Har en Autohelm 4000 som jag använder mig av men den har ju en viss strömförbrukning.... En vindgenerator finns också i tankarna. Tror att antennen för kortvågen är betydligt enklare att konstruera. Har funderat på att bygga en s.k. targabåge el. liknande på akterpulpit för ev. mindre antenner men vi får se. Troligen blir första projektet en Targabåge direkt bakom Sprayhooden eftersom den inte är tillräckligt stabil att hålla sig i då man skall upp ur sittbrunnen och fram till t.ex. fören av båten.

K.
 
Back
Top