Batteri laddare

SM0YDO

Well-Known Member
Bauhaus säljer batteriladdare ifrån Viktron Energi som man kan koppla upp med Blåtand och dom klarar av helt urladdad batterier för 12 V den minsta modellen är på 5A och kostar ungefär 800 kr men dom kan bara beställas via nätet är det nån som vet någonting om dom om dom stör någonting på Radio banden ,

Mvh sm0ydo
 
Switchad konsumentgrej som är väldigt prispressad. Om den stör? Frestande att kommentera med något i stil med "Simmar enbenta ankor i cirklar" men jag har förstås ingen aning. Den påstås uppfylla emissionskrav som är typiska för hemmamiljö. Om det stör en radioamatör "beror på".
Det finns krav att begränsa ledningsbunden emission under 30 MHz på nätsidan. På DC-utgången finns inga ledningsbundna krav alls vilket beror på att sladdarna anses vara så pass korta att de inte blir så effektiva antenner. En del skrupelfria tillverkare tycker att frånvaron av uttalade krav kan tolkas som det kan släppas ut hur mycket störningar som helst den vägen. Men det är värt att notera att EMC-direktivets väsentliga krav ändå alltid ska uppfyllas (Du skall icke störa...). Laddaren uppfyller förhoppningsvis kraven på utstrålad emission 30 - 1000 MHz. Att man inte mäter utstrålat under 30 MHz beror på att det anses vara lite jobbigt och ha dålig repeterbarhet i EMC-labb, där föredrar man istället att mäta ledningsbunden emission. Det som kommer ut ledningsbundet på kablaget strålar ju sedan ut från kablarna.

Notera att kraven är satta för att skydda vad man anser vara "normal" radio som förekommer i hemmamiljö. Dvs rundradio, mobiltelefon, teve och liknande. Ganska snälla krav som vanligen är helt otillräckliga om produkten används nära en radioantenn hos någon stackare som vill ta emot signaler som är svaga, t ex en radioamatör.

Och varför ska en batteriladdare ha bluetooth? Känns som en helt meningslös finess. Man ser väl laddstatus direkt på laddarens display? På så vis slipper man bry sig om att para ihop laddaren med sin mobil. Undrar om jag börjar anses som teknikfientlig?
 
Köpte mig en sån här batteriladdare på Bauhaus så nu försöker jag att förstå mig på den
 

Attachments

  • 7AAD9C74-49B8-4ADE-9AC1-874D98F8FC2E.jpeg
    7AAD9C74-49B8-4ADE-9AC1-874D98F8FC2E.jpeg
    1,3 MB · Views: 36
Back
Top