Batteri till Icom T8E

Jag undrar också om någon har erfarenhet av nämnda åf. De kränger ju batterier till de allra flesta modeller.
 
Batterierna kom idag.
Kostade 701:- SEK för 2 inkl frakt och postförskottsavgift.
Det står för IC-A23 / IC-T8 och 10V / 800mAh NI-MH Battery på dom.
Riggen gick igång direkt men beslutade att ladda till VHF-testen ikväll.
 
Batterierna kom idag.
Kostade 701:- SEK för 2 inkl frakt och postförskottsavgift.
Det står för IC-A23 / IC-T8 och 10V / 800mAh NI-MH Battery på dom.
Riggen gick igång direkt men beslutade att ladda till VHF-testen ikväll.


Kan du göra något belastningsprov på dem? En del Kinabatterier har ju en förmåga att ha kapacitet, men inte klara av att leverera högre kortvariga strömuttag. För hög innre resisitans eller likn. I så fall fungerar ju inte högeffektsläge längre perioder.
 
När det gäller "Kinabatterier" så finns det ett stort mått av lotteriverksamhet i köpet.
Jag har kollat på ett hundratal olika verktygsmaskiner som är batteriderivna och alla märkta med "miljövänliga" batterier. Men påfallande ofta så sitter de äldre NiCd-batterierna i hållarna, trots att det står NiMH på hållaren... Ibland verkar det vara en odefinierad batterityp i hållarna.

Så att köpa ett batteri och utifrån detta är, anser jag, tyvärr ett ganska meningslöst test hur resten av dessa batterier uppför sig.
 
Hittade denna tråd i samband med att jag har stora problem med mina "kinabatterier".
Riggen stänger av direkt när jag kör högeffekt, med båda batterierna.
Precis som förutspåddes av SM0VDT.

Just nu har Limmared "REA" på dessa BP200 "liknande" batterier så jag beställde ett. Hoppas det är bättre.....
/ Tommy
 
Jag har haft mycket dåliga erfarenheter av ett par kamerabatterier från Kjell o Co. Originalet från Canon höll mycket länge. Kjelles batterier höll väldigt dåligt och kapaciteten kändes också betydligt sämre. På papperet jämförbar kapacitet.
Min rakapparat (Braun) höll länge men till sist gav förstås batterierna upp. Köpte två R6 NiMh med lödöron från Kjelle och det har hållit länge utan några problem. Så JA, det är ett lotteri att köpa batterier.

Men ibland är original också dåligt. Jag har haft en Macbook Pro. Ursprungsbatteriet höll inte så länge. Köpte dock ett nytt original som inte höll ens ett år. Hittade förstås inte kvittot och när det väl dök upp hade precis ett år gått. Gick inte att förhandla hos Apple ÅF om den saken. De erkände väl i princip att det var problem. Köpte ett betydligt billigare piratbatteri sedan som höll bättre än Apple original. Eftersom allt var dålig kanske man kan misstänka att laddkretsarna var felkonstuerade. Jag råkade för övrigt ondgöra mig över saken på ett Appleforum. Det skulle jag inte ha gjort. Apple gör perfekta saker, man får inte klaga bland religiösa fanatiker. Nu har dock datorn gett upp efter mycket lång och trogen tjänst.

På jobbet slängdes en äldre laddbar Hiltiborrmaskin. Korpades hem och påpassligt nog hade Elfa rea på batteripack. Annars känns det som det sällan lönar sig att köpa till batteriborrmaskiner. Det var förstås pirat men har hållit skapligt. För en tid sedan tappade det orken. Det visade sig att en cell (NiMh) hade dött totalt, resterande funkade. Där köpte jag en ny sub-C på Kjelle och lödde dit. Batteripacken var skruvad och jag hade tur att det var en av de yttersta cellerna som gett upp. Annars är ju sådana batteripackar byggda i tre dimensioner och säkert inte så lätt att få ihop det. Blev som nytt. Återstår förstås att se hur länge det varar.

En av batteripackarna till ett instrument på jobbet blev dåligt. Li-ion som tjänstgjort i nästan tio år, dock riktigt dåligt de senaste åren. Ny kostar en förmögenhet. En kollega med god Dremelvana kapade isär det ihoplimmde batteripacket och vi köpte en omgång med nya 18650-celler. Funkade fint att byta och limma ihop. Inledningsvis var det stendött, skyddselektroniken fick väl för sig att något var fel när spänningen plötsligt försvann. Efter en laddcykel funkade det och det blev riktigt bra. Tyvärr finns exempel på en del batteripackar där skyddskretsarna inte accepterar ett cellbyte. Kanske en del i det planerade åldrandet och hindra hempulare från att göra en skadlig insats som motverkar konsumtionen som är den grund varpå samhället vilar.

Något jag rekommenderar är att sky billiga laddare för R6-batterier som pesten. En riktig laddare hanterar varje cell individuellt och man ska så långt det är möjligt undvika att ladda seriekopplat. Batterierna är individer som åldras lite olika. En laddare som laddar parvis eller alla fyra ihop är skräp.
 
Öppnade mitt dåliga batteri. ’lång laddningstid enligt påskriften, 16 Tim vid 91 mA !
Det nya från Limmared, på nästa bild, verkar kraftfullt, hoppas det håller.
/ Tommy
 

Attachments

  • F2E931AC-5E36-4032-B397-28A7136DB66C.jpeg
    F2E931AC-5E36-4032-B397-28A7136DB66C.jpeg
    832,7 KB · Views: 16
  • 8D15557A-4CB1-4695-97CC-628D56127A4B.jpeg
    8D15557A-4CB1-4695-97CC-628D56127A4B.jpeg
    994,5 KB · Views: 15
Back
Top