Batteri VX-7R

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Batteriet i min VX7:a tar ingen ström längre. Radion har bara gått med extern strömförsörjning i mitt arbetsfordon men nu skulle jag behöva använda den som handjagare vid ett evenemang. Ett nytt originalbatteri 7,4 V 1500 mA kostar 689 kronor. Surt tycker jag, man får en lååång kabel för de pengarna :)

Nån som har tips på inköpsställen för batterier?

/Lasse

Prova att ge batteriet en större strömpuls så kanske det går igång.
Jag hade ett samma fall för några år sedan ,jag gav det en strömkyss på 25v 5amp
och se batteriet kom igång höll något år till ,värt ett försök..
skriv resultatet .

Stigsan Hi

Last edited:
Hoppsan såpass.
Jag har lagt på ungefär hälften av det du föreslår utan respons. Får kanske elda lite mer.

/Lasse

409 har tyvärr inte kvar några originalbatterier för VX-7R men väl ett ersättningsbatterier för USD 23 inklusive frakt - har du tur så slinker det igenom tullen så att du slipper tull och moms.

Är det ett Li-Ion batteri du har så var ytterst försiktig.
Litzium reagerar kraftig med vatten, och med luftens fuktighet kan det bli en fet smäll.
Alla Li-Ion batterier, eller enstaka celler har särsklida skyddskretsar. Som skall förhindra överladdning, underurladdning och överström.
Försöker man chocka dem med hög ström så överstigs ofta dess maxspänning och skyddskretarna går sönder liksom att det kan bli trångt inne i batterikåpan, och det vill ut, fort = explosion.

Modellflygare som laddar sin Li-Polymer accar har särsklda skyddspåsar omkring dem, som då skyddar omgivnigarna mot eventuell expolsion.
Sådana skyddspåsar kan man köpa hos modellflygfirmor.

för var det vanligt att man med olika metoder försökte få liv i halvdöda och döda NiCad accar, dessa var förlåtande och ibland gick det, men efter en tid var det samma igen.

Med dagens (låga) priser på laddningsbart är det knappast lönsamt att labba, och riskera kemiska reaktioner med återupplivning.

Så skyddsglasögon, enligt Stig, är bara förnamnet på lämpliga skyddåtgärder.

de
Roy

"jag gav det en strömkyss på 25v 5amp" :eek:
Visserligen använder handapparater ganska få och små celler, men moderna högkapactetsceller bör man ha mycket stor respekt för. (NiCd är numera nästan försvunna från marknaden)
För ett antal exempel på otrevliga brand- och explosionseffekter är det bara att kolla "lipo" på Youtube. Röken är både frätande och giftig...
Finns säkert de som bygger om NiCd-accar med moderna LiPo-celler, struntar i skyddskretsar och långtidsladdar med gamla laddaren. :rolleyes:

Tack för info. Visst är det ett Lithium-Ion batteri.
Tar råd och avhåller mig från brutal-rekonditionering. Men tack i alla fall Stig, det kanske skulle ha funkat.... eller inte.

Tack också för länken till Thiecom. Men min usla tyska tolkar deras fraktbestämmelser som att de inte skickar brev utan paket och för det vill de ha 14,50 EUR så det blir i slutänden ingen skillnad mot ett piratbatteri i Sverige. Har hittat någon battersite i USA som säljer batterier för $45 inkl. frakten hit men så tillkommer ev. moms och tull fast det är ju ett amatörradiotillbehör så det borde vara tullbefriat i alla fall.

Jag inser att jag kanske verkar dumsnål, men 689kr för ett dylikt batteri ÄR dyrt och mitt enda sätt att markera min åsikt är att köpa en piratkopia. Sist jag beställde från utlandet blev det ett original som det stod Beefeaters på. Kapaciteten var 1L mot 75cl och 47% mot 40% i Sverige. Den produkten var således både dyrare och sämre här hemma. :rolleyes:

Mitt surfande har givit att det är skillnad både i spänning och ström mellan piratbatterierna. Originalet håller 7,4V och ger 1500mAh. Bland piraterna förekommer också 7,2V och strömkapaciteten varierar från 1300-1600 mAh. Kanske lite petigt men ändå teoretiskt 25% skillnad i kapacitet för ungefär samma pengar. En VX7:a går inte särskilt länge på 1500mAh så det känns inte ok att gå ner i batterikapacitet.

/Lasse

Både Thiecom och 409 är på 7,4V men är på 1400mAh mot originalet på 1500mAh. För motsvarande 327:- får du två batterier på 7.4V och har 2800mAh för halva priset mot ett batteri från den svenska firman eller om du så vill 5600mAh för 654:-/4st. Eftersom frakten ingår så skulle jag beställa batterierna en och en i.st.f. i klump. Större chans att de slinker igenom en och en.

Har själv en VX-3 och originalbatterierna kostar 385:- men köper NP-60 som är till en Fuji-kamera. Betalar runt 80:- för 1200mAh mot originalets 1000mAh. 20% större kapacitet för mindre ä 1/4 av originalpriset. Även om kvalitet och livslängd är kortare så håller nog inte originalet 4 gånger så länge!

Batteri24.se

Batteri till Yaesu VX-7R* batteri24.se Batterier för allt & alla

436:-
Frakt tillkommer (39:- kortbetalning annars 79:-)

//TSC

Batteriet i min VX7:a tar ingen ström längre. Radion har bara gått med extern strömförsörjning i mitt arbetsfordon men nu skulle jag behöva använda den som handjagare vid ett evenemang. Ett nytt originalbatteri 7,4 V 1500 mA kostar 689 kronor. Surt tycker jag, man får en lååång kabel för de pengarna :)

Nån som har tips på inköpsställen för batterier?

/Lasse

Last edited:
Från batteri24.se:

Om inta vi gör uttryckligen uppmärksom på detta, är batteriet inta originalet, men et batteri från anden tillverker med hög kvalitet celler och garanti.

Betala 436:- plus porto 39:- eller 79:- mot ett annat icke original för USD 23 inklusive porto. 475:- mot 164:- är ju en svår fråga?

Vid beställning från 409 har jag hitintills klarat mig utan att de har fastnat.

Felstavningen i den kursiva texten är inte min.

Last edited:
Ok, tack för tipsen.
Kollade in 409 som jag missade förut och det verkar vettigt, handlar nog där.

73
Lasse

1 av 16 prylar från utlandet har tullen fångat för mig. Tror är att större paket har större risk att stanna på Arlanda.. Men det är inte alls omöjligt att 409 lägger allt i samma brev ändå. Om nu möjligheten att posten tar 1 av 16 så gör det ju inget att just ditt fastna.. För då kommer mina 16 fram utan strul.. :-)

Back