Batteribackup repeater

SM7WSJ

Well-Known Member
Vi har under många år kört med ett fritidsbatteri (75Ah) som backup, men nu när det har gett upp efter många år så funderar jag på hur man gör bäst nuförtiden?. Det har ju hänt väldigt mycket på batterisidan senaste åren.

Några tankar runt detta?

73 Håkan
 
Det har hänt mycket på batterisidan, ja. Frågan är om det har hänt så mycket att man måste ompröva alla tidigare koncept...

Vill man byta batterikemi, till Li-ion, exvis, blir det ju en helt annan situation med laddning (ny laddare). Dessa batterier är ju "bra", men också rätt dyra.

Öppna NiCd är väl ungefär det mest robusta och långlivade systemet som finns, trots dess brister, men även här är det en prislapp att fundera över.

Har man ett väl fungerande system för Bly-syrabatterier, så skulle jag inte tveka att rakt av köpa nya marin- eller fritidsbatterier när det blir påkallat. De nyare system inom Pb-konceptet, som ofta framhålls som bättre (AGM, "silver", "calcium" etc.) handlar om varianter för att hålla elektrolyten på plats (gel, glasfiber) eller olika legeringstillsatser för plattorna för att uppnå mindre gasning, mindre självurladdning och/eller bättre djupurladdningsegenskaper. I vilken mån det har inflytande på ett reservkraftsystem känns osäkert, men för bilstartsystem med deras enorma urladdningsströmmar kan det betyda en del. Det viktiga är att batterierna är specade för mer än 1 (en) cykel, vilket är vanligt för enklare startbatterier. Dvs, de klarar en djupurladdning innan de tappat en rejäl mängd kapacitet.

Jag tror att om systemet i övrigt (laddning, övervakning) inte är defekt, så skulle jag läsa in mig lite på olika blybatterityper (för solcellssystem, etc etc) och sedan hålla mig till nåt som passar den befintliga utrustningen - troligen med blybaserade batterier.
 
Last edited:
Back
Top