Batteriförsörjning ute på fältet

SM7UZY

Well-Known Member
Ok, tackar för infon.

Då blir det den lätta batteripacket när det blir dags. Blyen får liva lite till, med öga på spänningen.
 

SA4JAJ

Active Member
Man behöver också ta hänsyn till spänningen. Det framgår inte av de slutstegen du länkar till men många radioprylar vill ha 13.8V +-10%, dvs mellan 12.4V och 15,2V, för att fungera som tänkt. Spänningen från ett 12V blybatteri sjunker ganska snabbt under 12,4V, speciellt under belastningen från ett slutsteg, så det är inte säkert att det går att utnyttja batteriets hela kapacitet.
 

SM0XHJ

Well-Known Member
Jo, det gäller nog de flesta riggar också. FT-817 är specad för 13.8+-15% t.ex. Enda undantaget jag känner till (undantaget egenbyggen) är KX3:an som går att köra ner till ca 9V (men bara med 5W ut då).
 

SM0XHJ

Well-Known Member
Nu är det lite off topic kanske, men dom där slutstegen ser alldeles för billiga ut för att kunna innehålla de filter som behövs för att undertrycka övertoner tillräckligt. 3:e övertonen bör undertryckas minst 30dB för alla band, helst 40dB. Kan tänka mig att du kommer få hänga på externa filter (en uppsättning per band) för att komma i närheten av det på dom där.
 

SM6OID

Well-Known Member
Hej!
Jag tycker nog att blyackumulatorer är diskvalificerade i sammanhanget.
Skall man få ut en skaplig livslängd så är djupurladdning ajabaja.
Vid ett utnyttjande av 30% så brukar man få rätt många laddningscykler.

Själv har jag använt mig av NiMH cellpaket från Toyota Prius...
Inte optimalt vikt/prestanda.

Mina våta NiCd från ett flygplan är tunga o stryktåliga, 11 celler i serie 40 Ah.
Inte drömmen för portabelbruk?

Har kikat lite på pouch celler avsedda för fordonsbruk, respekt är ett måste...
De vräker ur sig flera 1000 A hur lätt som helst.
 

SM0XHJ

Well-Known Member
De cellerna är av samma typ som sitter i moderna RC-ackar (se länkar ovan). Men som du säger, ha respekt för dom. Dom saknar skyddskretsar så en bra laddare avsedd för sånna ackar är ett måste, samt ha noga koll på spänning och ström vid urladdning. Kortsluter man ett sånt blir det fyrverkeri.... Skulle säga att säkrast och mest praktiskt är fortfarande LiFePO4, även om priset är något högre.
 

SM6OID

Well-Known Member
Hej!
Bara som ett förtydligande, med fordonsbruk menar jag personbilar...
Men, ackumulatorer för RC bilar kan ju vara fullständigt brutala de med, vettiga skyddsåtgärder anbefalles!
 

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Jo, det gäller nog de flesta riggar också. FT-817 är specad för 13.8+-15% t.ex. Enda undantaget jag känner till (undantaget egenbyggen) är KX3:an som går att köra ner till ca 9V (men bara med 5W ut då).

FT 817 är väl specad från 9V också, och går bäst runt omkring 10V för allt över det blir bara värme.
 

SM0XHJ

Well-Known Member
I manualen till FT-817 står det (lite konstigt) Normal: 13.8+-15%, Operating: 8-16V.
Det tolkar jag som att spänningen ska ligga på 13.8+-15% vid normal drift, men att den till viss del fungerar vid 8-16V, men då utanför spec. Distorsionen i slutsteg m.m. blir antagligen ganska stor. Jag skulle nog bara använda den för lyssning utanför 13.8+-15%.
 

SM2VJX

Riktig radioamatör!
I manualen till FT-817 står det (lite konstigt) Normal: 13.8+-15%, Operating: 8-16V.
Det tolkar jag som att spänningen ska ligga på 13.8+-15% vid normal drift, men att den till viss del fungerar vid 8-16V, men då utanför spec. Distorsionen i slutsteg m.m. blir antagligen ganska stor. Jag skulle nog bara använda den för lyssning utanför 13.8+-15%.

Det interna batteriet som den är försedd med ger ju inte mer än 9.6 volt, så den är nog specad att användas med det.
 

SM0XHJ

Well-Known Member
Nu har jag inte tillång till någon FT-817 så jag kan testa, men lite längre ner i manualen står det att uteffekten begränsas till 2.5W vid batteridrift. Det är nog det dom menar med "Operating", till skillnad från "Normal" då den ger 5W.
 

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Nu har jag inte tillång till någon FT-817 så jag kan testa, men lite längre ner i manualen står det att uteffekten begränsas till 2.5W vid batteridrift. Det är nog det dom menar med "Operating", till skillnad från "Normal" då den ger 5W.

Den ställer in 2.5W som default om man kör den med lägre spänning, för att spara batteriet, den ger 5W ut om man vill det med utmärkt signal.

Jag har en själv, så jag vet.

Du kan ju googla lite om du är intresserad, ALLA rekomenderar att man kör den på runt 10V för att minska varmgången.
 

SM0XHJ

Well-Known Member
Då låter det som hela radion hela tiden går på 10V, och det sitter en linjärregulator som reglerar ner spänningen till 10V även vid extern kraft. Lite udda, men fullt möjligt. Konstigt att dom fortfarande skriver 13.8V+-15% i manualen.
Nu är det här ju lite off topic. Tillbaka till ämnet, kör i första hand LiFePO4 (lätt, säkert, lagom spänning), i andra hand Li-Ion (men håll koll på spänningarna och se till att inte kortsluta eller överladda, och ta inte med dom på flyget), i sista hand bly (men ladda inte ur det under 50% i onödan).
 

SM7UZY

Well-Known Member
Ok! Tackar för alla svar. Jag kommer nog satsa på LiFePO4. Känns tryggare på något sätt... :)

Angående kvalitén på dessa stag har jag ingen aning om. Är väl inte den bästa.

c1a4eeb856c474e028ca8ae7eb2702ccc2619373.JPG

MINIPA50-45W-HF-Power-Amplifier-For-YASEU-FT-817-K3-IC-703-Ham-Radio.jpg

PA-DO7PSL-DSC02190.jpg
 

SM7UZY

Well-Known Member
Tackar för det! Jag hittade den innan när jag kollade runt för ett tag sedan. Var bl.a. det samt filmer på Youtube som drog mitt intresse.
 
Top