Batteriförsörjning ute på fältet

SA0CNH

Well-Known Member
Jag har söker efter lämpliga batterier och eventuellt ett mindre portabelt solcellspaket för att kunna
ta med min (stationära) SDR ut på fältet.

Tanken är att försöka få ihop ett litet manpack som kan läggas i ryggsäcken.

Idag har jag ett Gelcell batteri från Biltema på 9 Ah. Tester visar på att det precis orkar med
2 timmars användning vid RX, och några kortare digitala förbindelser som tex JT9 och RTTY.
Därefter är den öppna polspänningen runt 10.5 V, och batteriet har laddat ur fullständigt.
(Vilket är dåligt/skadligt för ett blysyra batteri och orsakar sulfatering på blyplattorna )

Nu drar min SDR ca 1A vid RX och upp till 4-5A i topparna vid 10-15W sändning.

Blysyra batterier är billigast och verkar ge mest Ah för pengarna. Men de väger ju bly:D, och ryggsäcken
blir tung att bära. De har även problem (förkortad livslängd) med upprepade djupurladdningar.

LiPo batterier är lätta, kraftfulla , kan leverera ut mer Ah av den specificerade kapaciteten
men kostar därefter. Sedan kan de vara rätt farliga om man inte laddar dem rätt, och har
BMS / skyddskretsar tillkopplade.

Blysyra, LiPo, NiMH, DC regulatorer, laddningskretsar, solceller.. Finns mycket att titta på/överväga.

Några tips/förslag här i någon riktning vore inte fel

Edit: Ampere vid sändning
 
Last edited:
12.8 V funkar fint. 4 St 18650 från Kjell ger 2.6 Ah för 600kr , LiPo iofs. LiFePO4 verkar ge bättre strömtålighet. Att man kan ladda i or ur "fortare" ?
Lockande att köpa på Ebay, men undrar om man kan lita på "noname" batterier att de håller utsatt kapacitet, och är säkra.
 
OK, Tack för info - Får läsa på lite om laddare nu, och hur det funkar..
HAB: 99 kr / Ah : 3,4 Kg - Den var ju intressant 20 Ah, som man till skillnad från Blysyra verkar kunna använda fullt ut. 1000 laddningar !
Hobbyking 95kr /Ah - Blir isf minst 2 ackar.

Portabel Solpanel Undrar om Watt siffran verkligen stämmer , kanske lite mycket pengar att lägga på solceller dessutom.. Halva styrkan och priset vore mer lämpligt

Edit: Denna portabla panel låg bättre i pris, samma effekt.
 
Last edited:
Solpanel kan ge ett bra tillskott, men effektsiffrorna som mindre återförsäljare anger är ofta lika överdriva som datorhögtalares PMPO-Wattar. Skall du jämföra är det bättre att kolla kr/m2 och sedan hitta en avvägning av hur mycket du orkar bära. Jag tror även att portabla tunnfilmpaneler är mindre effektiva än de monokristallina lådorna som är avsedda för fastare montering.
 
Jodå, funderade på att bli cykelmobil, packa ryggan och cykla ut till några trevliga platser i skärgårn o köra lite radio, så vikten och formfaktorn spelar en viss roll.

Fastnade ett par timmar på eBay och kikade på vad som fanns. Vilket utbud ! Alltifrån märkes paneler för takmontage till enskilda solceller för DIY projekt.
100 Watts Tunnfilm, Kraftfull, böjlig, men för stor. Kanske kan man klippa den på mitten längs en rad ?, och göra egen fällbar lösning ?
50 Watts Effekten & priset lagom, men går nog inte ned i ryggsäcken. Hm. Spänna fast på utsidan ? Kommer se kul ut. Solarbike :)

Den tjeckiska portabla solcellen blir jag inte riktig klok på. Hittar inga andra referenser på nätet, än på deras egen hemsida. Antingen är det en ren Kinaimport,
eller så har de sytt ihop den själv. Ser ut att ha 26 tunnfilms celler. 3,8 W / cell.
 
Last edited:
Jag kör med blysyra och solpanel.

Först köpte jag en vanlig panel med alu ram, men sedan hade jag tur och vann en auktion på en "marinpanel"

Då är cellerna limmade på en glasfiberskiva, så den är lite böjbar och tunn, samma effekt ut som den i aluram, samma yta, men en bråkdel av vikten och som sagt mycket tunn och smidig.

Jag kör helt utan regulator, blysysra är ju rätt tåliga, och håller bara koll på spänningen, är det soligt ute så kan den ladda mer än jag förbrukar, så då kopplar jag loss panelen en stund tills batterispänningen sjunkit något.

Regulatorerna kan ju störa en del på HF, både PWM och MPPT hackar ju spänningen på olika sätt, men det lär ska finnas såna som inte stör.

Jag hittade en leverantör av LiFe som hade batteripackar med inbyggdt BMS (battery managing system) som klarade en inspänning på upp till 24V så dom skulle fungera med solpaneler och som såg till att balansera och hade underspänningsskydd, men priset var högt och hemsidan var inte uppdaterad på länge
 
Då är cellerna limmade på en glasfiberskiva,
VJX, Vet du om man kan klippa panelen mellan några rader ? Utan att förstöra cellerna. Så får man förstås förbinda cellerna igen med tunna kablar.

Regulatorerna kan ju störa en del på HF
Attans, så långt har jag inte tänkt. Det vore ju smärtsamt att upptäcka på fältet att man skapar sitt eget QRM :D, när man gjort allt för att komma ifrån det som finns hemma !
 
Hej
Jag har länge använt blybatterier för diverse utflykter.
Parallellkopplar man små blybatterier för att öka kapaciteten går det ofta illa med ett av batterierna.

Ett sätt att öka kapaciteten är att seriekoppla två 6Voltsbatterier. 2 stycken 6Volt 10Ah ger 12 Volt med större kapacitet än de vanliga 12 Volt 7Ah till bara en liten viktökning.

Lifepo4 är modernt och skrönorna om hur de ska skötas om och laddas är många.
Följande sida har vettiga förklaringar för det mesta om batteriskötsel och laddning http://batteryuniversity.com/learn/article/battery_calibration
http://batteryuniversity.com/learn/article/battery_calibration
När det gäller solceller går det att göra ett enkelt överslag om effekten. Solinstrålningen och verkningsgraden medför att alla utlovade effekter från paneler överstigande runt 150-160W/ m2 bör tas med en nypa salt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
VJX, Vet du om man kan klippa panelen mellan några rader ? Utan att förstöra cellerna. Så får man förstås förbinda cellerna igen med tunna kablar.


Attans, så långt har jag inte tänkt. Det vore ju smärtsamt att upptäcka på fältet att man skapar sitt eget QRM :D, när man gjort allt för att komma ifrån det som finns hemma !

Visst kan man klippa och löda kabel mellan, men det är inget jag har gjort, jag skulle tro att det är svårt att löda på kablarna.
Men är du exprimentsugen kan du köpa lösa celler för nästintill ingenting på ebay och ibland till och med på tradera, många gör det och löder ihop egna paneler för att spara pengar, eller för att kunna placera dom i egna formationer om platsbrist gör det svårt att få plats med en hel panel.

Jo, jag är lite (läs mycket) rädd för att införa en störkälla, det är ju lite det som är tjusningen med QRP, att komma bort från man made noice och höra hur det kunde ha varit (och var förut) på banden.
 
Jo, antagligen är det så. Skulle nog funka att försiktigt klippa en flexibel 100W panel i 3 delar. Men det verkar blir många
små ömtåliga anslutningar att hålla reda på mellan skivorna. Sedan blir panelerna öppna i kanterna mot fukt och regn. Hm
Om regulatorn brusar HF, borde det gå att avstöra med riktig inkapsling , ferriter & filter . Bara det blir en liten delutmaning isf.

Halva nöjet är att projektera. Funderar vidare.
 
Last edited:
Vad jag kan se så är det inte LiFePO4 utan vanliga li-Ion batterier som säljs enligt länken.
 
Vad jag kan se så är det inte LiFePO4 utan vanliga li-Ion batterier som säljs enligt länken.

Du har länkat till ett Litium ion batteri inte ett Lithium-iron-phosphate.
Jag hittar inte några LiFePo4 hos Biltema.
Det finns så många varianter nuförtiden så det är lätt att blanda ihop dom.

Står visserligen inte LiFePo4 men det måste det väl nästan vara? Antog att det bara var Biltema som hade dålig koll.

Vanliga Li-Ion celler har ju en spänning på runt 3,7 V, vilket inte går att kombinera ihop till 12V. 3*3,7 = 11,1 V, för lite för att kallas 12V och 4*3,7=14,0 V, för mycket för att kallas 12 V. Däremot stämmer databladets 12,8 V bra ihop med LiFePo4:s 3,2 V per cell.
 
Står visserligen inte LiFePo4 men det måste det väl nästan vara
Du kan ha rätt, jag får inte heller ihop det.
Fulladdad Li-ion : 4,1V * 3 = 12,3V
Fulladdad Li-po : 4,2V * 3 = 12,6V

Vem vet vad dom räknar med, fulladdad eller nominell spänning.
 
Back
Top