Batterifunderingar mobil HF

poxx

Active Member
Hej.

Har lite funderingar på att köra mobilt hf och då kommer det att krävas lite mera ström till riggen än vad cigguttaget pallar med.

Den första tanken är ju att dra grova + och - direkt från batteriet, riktigt uppsäkrat.
Men efter att ha spenderat under huven ett tag så hittar jag inget bra ställe att dra en strömmen i min -98 ford mondeo.

Fick då ett förslag från en annan amatör om att köra med ett litet blyack i bilen.
Frågan är då om man kan parallellkoppla ett 12Ah biltema blyack med bilens batteri via cigguttaget och köra radion på det viset samtidigt som 12Ah acken laddas.
Kan detta funka i och med att cigguttaget bara pallar ca 10A? Underhållsladdas 12Ah acken eller blir det för hög spänningen på batteriet då bilen är igång? Måste man få ner spänningen till 12Ah batteriet och kanske sätta några dioder så att strömmingarna inte springer åt fel håll och laddar bilbatteriet istället? :)

Går det kanske att sätta någon strömbegränsning mellan cigguttaget och 12Ah batteriet på något enkelt sätt så att den aldrig drar mer är 10Ah?

Inser att dra kablar direkt från batteriet blir bäst.
Men om man kan använda 12Ah batteriet som en "buffer" så vore det enklare.
Och jag slipper borra sönder halva bilen.

//Henrik SA4AER
 
bilen är inte förberedd för två kraftiga strömkällor, så du lär behöva ett gemensamt jordtag för att inte chansa på intressanta "sidoeffekter", dvs. en minuskabel måste ändå dras från kupe till motor/vxl.låda. Så hur svårt är det då att lägga dit en pluskabel?.
Det kan vara enklare att jobba från undersidan för att hitta en plats för två hål i motorrumsväggen, man gör genomföringar med en stump hydraulslang på varje dc kabel.
Eller så drar man DC kablarna (instoppade i flexibel ROTslang) genom ett befintligt hål i tröskellådan i kupen till ett nytt hål i motorrummet. Lite sikaflex och det är tätt.
 
Går det kanske att sätta någon strömbegränsning mellan cigguttaget och 12Ah batteriet på något enkelt sätt så att den aldrig drar mer är 10Ah?
//Henrik SA4AER

Det är en gångbar lösning, ledningslängden utgör en strömbegränsare i sig så det behöver du inte lägga till för en så liten kapacitet som 12Ah, generatorn lär inte heller få några svårigheter men däremot så är batteriet i mitt tycke en aningen för litet för att köra HF med 100W ut (räkna alltså på inmatad effekt, inte det som effektmetern visar..)
Har du feta extraljus så kan du koppla ur dom redan nu, generatorn fixar inte bådadera.

Idealet är förstås som du nämner att köra med grova avsäkrade kablar direkt från batteriet, eller möjligen via ett kraftrelä som manövreras av tändningen.
Oavsett så bör du hämta både + och - direkt på batteripolerna och du skall avsäkra båda kablarna inom 30cm från batteripolerna.

Genomföring av kablage bör inte vara något problem i en Mondeo av 98 års modell, följ kabelstammarna vid ratten så hittar du gummimembran att trycka igenom kablar, trångt, jag vet :p
Jag använder en stump draglina av nylon med snedskuren ända, styv nog att trycka igenom de flesta gummigenomföringar.

Bilplåt är inte vad bilplåt har varit, idag så byggs karosserna på ett helt annat sätt med punktsvetsning och limning, det gör att karossens förmåga att agera DC-jord är nästan lika dålig som dess förmåga att agera HF-jord.
 
Last edited:
Cigjacken är om den är av högsta klass specad, i form av pluggen till max 10 A. Det är få cigjackar i bilar som tål mer än 5 A någon längre tid. Jag har sett hur de kan smälta ner och bli kortslutna av exvis en kylbox på 4 A.
De 12 mm DC pluggar som finns i vissa fordon, inte minst försvarets, och som finns att köpa på Biltema Clas Olson etc, är specade för 15 A.
Vilken väg strömmen tar till batteriets minuspol vid bruk av cigjack är en bra fråga. Jag hörde någon som använde chassit som återledare och det bildades rök på något ställe i nya bilen. Dvs tunnplåten, som i bästa fall är punktsvetsad och i sämsta fall är limmad är en MYCKET dålig ledare för ström.
Små strömmar som till GPS duger kanske cigjacken till.

För all radioinstallation, och särksilt om det handlar om mer än 10 A så finns bara alternativet att dra både plus och minus sladd direkt till batteripolerna.
Samma gäller vid montering av fjärrljus, inverter, och bilradioslutsteg.

Dessutom den kemiska formeln: Järn + fukt, vatten, smutsvatten, saltvatten + eleketrisk ström = rost, (järnets stabila form järnoxid som man hittar i gruvor.)

I båtvärlden är det en dödsynd att låta skrovet leda ström. Men då har man förståss lite andra krav på livslängd. Och båten liksom bilen ligger ju i saltvatten, en stor del av året.

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top