Hej.
Har lite funderingar på att köra mobilt hf och då kommer det att krävas lite mera ström till riggen än vad cigguttaget pallar med.
Den första tanken är ju att dra grova + och - direkt från batteriet, riktigt uppsäkrat.
Men efter att ha spenderat under huven ett tag så hittar jag inget bra ställe att dra en strömmen i min -98 ford mondeo.
Fick då ett förslag från en annan amatör om att köra med ett litet blyack i bilen.
Frågan är då om man kan parallellkoppla ett 12Ah biltema blyack med bilens batteri via cigguttaget och köra radion på det viset samtidigt som 12Ah acken laddas.
Kan detta funka i och med att cigguttaget bara pallar ca 10A? Underhållsladdas 12Ah acken eller blir det för hög spänningen på batteriet då bilen är igång? Måste man få ner spänningen till 12Ah batteriet och kanske sätta några dioder så att strömmingarna inte springer åt fel håll och laddar bilbatteriet istället?
Går det kanske att sätta någon strömbegränsning mellan cigguttaget och 12Ah batteriet på något enkelt sätt så att den aldrig drar mer är 10Ah?
Inser att dra kablar direkt från batteriet blir bäst.
Men om man kan använda 12Ah batteriet som en "buffer" så vore det enklare.
Och jag slipper borra sönder halva bilen.
//Henrik SA4AER
Har lite funderingar på att köra mobilt hf och då kommer det att krävas lite mera ström till riggen än vad cigguttaget pallar med.
Den första tanken är ju att dra grova + och - direkt från batteriet, riktigt uppsäkrat.
Men efter att ha spenderat under huven ett tag så hittar jag inget bra ställe att dra en strömmen i min -98 ford mondeo.
Fick då ett förslag från en annan amatör om att köra med ett litet blyack i bilen.
Frågan är då om man kan parallellkoppla ett 12Ah biltema blyack med bilens batteri via cigguttaget och köra radion på det viset samtidigt som 12Ah acken laddas.
Kan detta funka i och med att cigguttaget bara pallar ca 10A? Underhållsladdas 12Ah acken eller blir det för hög spänningen på batteriet då bilen är igång? Måste man få ner spänningen till 12Ah batteriet och kanske sätta några dioder så att strömmingarna inte springer åt fel håll och laddar bilbatteriet istället?
Går det kanske att sätta någon strömbegränsning mellan cigguttaget och 12Ah batteriet på något enkelt sätt så att den aldrig drar mer är 10Ah?
Inser att dra kablar direkt från batteriet blir bäst.
Men om man kan använda 12Ah batteriet som en "buffer" så vore det enklare.
Och jag slipper borra sönder halva bilen.
//Henrik SA4AER