Batteriladdare stör ut hela kortvågen

SM4FPD

Well-Known Member
Läs mer på SK4IL hemsida Radioklubben SK4IL Grums
En batteriladdare från BILTEMA 37-718
Klicka på "Batteriladdare störde ut kortvågen. Läs mera".

Varför en batteriladdare numera måste vara ett oavstört hackat nätaggregat och inte som förr en helt vanlig trafo är en bra fråga.
Men kanske är dåligt avstörd eleketronik idag billigare än en järnklump. det handlar nog till stor del om faktkostnader.



Det skulle krävas ord som inte lämpar sig ens på denna sekulära sajt, för att beskriva saken. Vi får nöja oss med att tänka de kraftutryck som skulle krävas. Jag är rätt säker på att de flesta har ett ordförråd som åtminstone kommer en bit på vägen i fördömandet.
Där fick jag till det utan att använda fula ord.




de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Misstänker att siffrorna är omkastade och att det är denna (37-718) som avses:
Biltema Sverige

37-718_l.jpg


//QRP
 
Misstänker att siffrorna är omkastade och att det är denna (37-718) som avses:
Biltema Sverige

37-718_l.jpg


//QRP

Helt rätt med artickelnummer det finns även en större variant med nummer 37-719 men om den stör är ej bekräftat, det är jag som blivit störd av denna störsändare.:(

var och jagade lite med rävsaxen men eftersom störningarna gick ut
på elnätet så fick jag lite olika positioner, men kom underfund med att
när grannen åkte ut med bilen så försvann störningen respektive när
han kom tillbaka så kom störningen, ja nu löste det sig ju för mig
genom att vi åkte till biltema och lämnade tillbaka den, sen fick han låna
en störningsfri laddare av mig och kortvågsabstinensen försvann när
jag lyckades köra Texas Och Israel på 20 m SSB. :)

Fick i dag ett retumail från elsäkerhetsverket, de skulle ta tag i denna fula
störsändare.

73 de SA4AZC Christer
 
Underbart när man hittar störkällan och även lyckats att åtgärda det hela.Har varit ute för liknande fenomen b.l.a strömförsörning till en laptop som jag demonterade i småbitar och byggde in i ett annat chassi och vips så blev det tyst.
 
Men kanske är dåligt avstörd eleketronik idag billigare än en järnklump. det handlar nog till stor del om faktkostnader.


Och sedan är det en ren produktionsaspekt bakom. De här switchade mininätadaptrarna som stör så förbannat - vars trafo endast agerar galvanasik avskiljare från nätet - är gångbara mer eller mindre världen över. Dessa är vanligen avsedda för 100 - 240 Volt input. Gammla hederliga järntrafos är ju lindade för en specifik nätspäning.
Blir ju så klart dyrare att tillverka. Med de switchade byter de bara hölje med passande kontakt beroende på vilken kontinent skräpet ska till....
 
Jo visst har du rätt SM0DVT, man jagar priser.
Men här har man tydligen haft dålig kunskap i hur man konstruerar en apparat som inte belastar nätet med hög fasvridning, vilket då orsakar störningar. dessutom kanske man inte har kostat på en tanke om avstörning. (Störningar beror på flera saker i ett sådant här fall, vilket då inte hör till ämnet här i denna tråd).
Nu förtäljer ju inte storyn om det var fel på just det här exemplaret dock.
Vanligen används en batteriladdare bara den gången bilbatteriet är slut och inte varje dag som här grannen.

Felet kan dock vara att livslängden har överskridits, laddaren är tyst de första 100 timmarna, och klarar CE märkningen. Åldras och börjar störa efter 100 timmars drift.

Det viktigaste med den här debatten är dock enligt min mening det faktum att man måste angripa en ny störning så fort den uppstår. Väntar man kommer nästa störning och sen nästa, till slut har man en oövergreppbar dimma av oönskade signaler, och får plocka fram frimärksamlingen, eller fågelkikaren istället för radion.

Ingen annan kommer och tar bort störningarna åt dig, inte ens mamma eller staten. Man måste göra det själv. Dvs gör inte som politikerna, och sätt dig på läktaren och vänta, det löser sig säkert av sig själv, någon kommer och fixar det. (den liberala självreglingens princip)

Christer gjorde det som skall göras i ett sådant här fall. Och berättar om saken. Och räddade sin hobby. Och förhoppningsvis väcker en sådan här historia även andra radioamtörer som fått ett störningsproblem.

Kunskap i att bekämpa störningar då? Ja inte kommer mamma och lär dig hur man sanerar störningar, du måste lära dig själv, läsa, experimentera, prova, fråga, agera, skaffa verktyg, det är en stor del av vår hobby idag, och kommer att bli ännu större och viktigare.

Emotser en dabatt på de sista raderna, har jag rätt eller skall vi bara vänta på att mamma kommer och hjälper oss.

de
Roy
SM4FotPeDahl
 
Men här har man tydligen haft dålig kunskap i hur man konstruerar en apparat som inte belastar nätet med hög fasvridning, vilket då orsakar störningar. dessutom kanske man inte har kostat på en tanke om avstörning.

Jag tror knappast det handlar om okunskap. Det handlar om en medveten ekonomisk strategi.

Tittar man på ett större problem, nämligen nätdelar till datorer. Där ser man hur de billigaste aggen är byggda med väldigt få komponenter. Ibland används samma kretskort som dyrare agg men där komponenter saknas.

Jag har själv varit störd av en laddare. Allt under 10MHz var S9 i störningar. Detta trots att det är en svensk konstruktion i från Vikmanshyttan i södra Dalarna. Ctek är det ganska välkända fabrikatet. Eftersom ägaren till laddaren hade ett ont öga till allt vad amatörradio heter så fick jag ingen möjlighet till felsökning. Jag hade dessutom samtidigt mera problem med störningar i från nätdelar till Router, brandvägg och switchar av fabrikat D-Link.

Det är helt enkelt pengarna som styr.
 
Ang CTek laddare upp till 120A så var det så att tidigare modeller la en s9+ brusmatta på bl.a 80m. Efter påtalandet av detta så ändrade dom om i produktionen så att ovan laddare inte störde alls. Så alla fabrikanter struntar inte i oss amatörer.

Kan för övrigt nämna att ersättningsladdaren kom kostnadsfritt till mig, så en stor eloge till CTek-folket.

Jan
 
Ja, numera jobbar det en amatör på utvecklingsavdelningen. Bra att ha amatörer på rätt plats. :)
 
Ja, numera jobbar det en amatör på utvecklingsavdelningen. Bra att ha amatörer på rätt plats. :)

Kände en kille där o han lånade mig en laddare att ha nära riggen för att lyssna på. Den var knäpptyst. Det är omtanke om konsumenterna det:)
 
Det viktigaste med den här debatten är dock enligt min mening det faktum att man måste angripa en ny störning så fort den uppstår. Väntar man kommer nästa störning och sen nästa, till slut har man en oövergreppbar dimma av oönskade signaler, och får plocka fram frimärksamlingen, eller fågelkikaren istället för radion.

Ingen annan kommer och tar bort störningarna åt dig, inte ens mamma eller staten. Man måste göra det själv. Dvs gör inte som politikerna, och sätt dig på läktaren och vänta, det löser sig säkert av sig själv, någon kommer och fixar det. (den liberala självreglingens princip)

Christer gjorde det som skall göras i ett sådant här fall. Och berättar om saken. Och räddade sin hobby. Och förhoppningsvis väcker en sådan här historia även andra radioamtörer som fått ett störningsproblem.

Kunskap i att bekämpa störningar då? Ja inte kommer mamma och lär dig hur man sanerar störningar, du måste lära dig själv, läsa, experimentera, prova, fråga, agera, skaffa verktyg, det är en stor del av vår hobby idag, och kommer att bli ännu större och viktigare.

Emotser en dabatt på de sista raderna, har jag rätt eller skall vi bara vänta på att mamma kommer och hjälper oss.

de
Roy
SM4FotPeDahl


Det finns ju allt som oftast försvårande omständigheter. I det här fallet gick det att lägga ihop ett och ett. Grannens bil försvinner och störningen försvinner då också.
Är då grannsämjan god och kontakten med berörd granne bra så lär problemet sannolikt vara lätt att lösa. Förmdoligen intraffar det ute på landsbyggden också...(?)

Men om man nu har störningar i t ex. ett flerfamiljshus så är ju saken en helt annan. Dels blir det avsevärt svårare att lokalisera och identifiera störningen, och dels kan man knappast förvänta sig samma goda beömtande från grannen. Grannen kan ju trots allt vara av typen som inte ens hälsar (jo det finns sådana i storstäder). Grannen tycker dessutom illa om dina radioamatörantenner och ber dig fullständigt dra åt h-ve..

:D:mad:

Vi får nog leva (dessvärre) med en viss störningsnivå i tätbebyggelse...
 
Det stämmer bra på min skituasion!
PlasmaTV, ett första försök med isolationstrafo, trafon tillbaka med orden "jag behöver inte den här, jag har inga störningar!". Detta stämmer ju, i alla fall vad beträffar TVn!
Och ja - det är en SAMSUNG.

73
Kurt / SM6BZE
 
Japp, anmälde till Elsäk i april i fjol och fick svar i dec att dom skall ta upp det "efter helgerna". Skall meddela hur det går.
(Undrar just om påsk, pingst och midsommar räknas in)

73
Kurt / SM6BZE
 
RFI from home appliances

Household Appliances and Electrical Equipment
The files in this section are recordings of RF noise from known household appliances and electrical equipment. If you can match noise at your location to one of these files then you can be confident that you know where your noise is coming from. Now all you have to do is find it and fix it!

Lyssna och spåra!
//QRP
 
Det var en intressant sajt med ljudinspelningar av störningar från olika hemprodukter.
det som överaskade mig var att man hade så mycket störningar från elektriska filtar.
Mig veterligen ingen stor produkt i vårt land, men det lär väl komma och då har vi ännu en ny störning att stå ut med.
Men visst har elektriska filtar funnits förr, men jag har aldrig hört att de stör.
Förmodligen har de föresetts med hackat nätaggregat och någon form, av tempreglering.
Någon som vet mer i detta ämne?
Vattensängar då?

Vad kommer sen, det går säkert att få en persienn eller en kudda, kanske en helt passiv TV soffa att störa i radio. Nya ljuskällor, plasma lampor kanske,
Spisar har vi hört störa kraftigt.
Går vi till Christers störning från batteriladdaren, kan man undra varför en motorvärmare till bilen bara består av en restiv last, nog borde den gå att digitalisera med ett hackat nätaggregat och timer plus temperatyrstyrd reglering.
Det borde ju gå att få ner energiförburket genom att bara motorvärma efter behov.
Muggvärmare, kaffekokare och visst är bakmaskinerna på väg tillbaka, nu med digitalt styrda och med pulsat nätaggregat, så att de kan står på dygnet runt och störa. Digitala tavlor blir allt mer populära. När kommer Monalisa i digitalt utförande? Och varför är tapeter helt passiva? tufft med eleketroniska tapeter eller väggfärg som kan ändra färg via ett digitalt ord, från en digital styrenhet, borde kunna störa bra.
En aldrig sinande ström av nya prylar som stör i radio allt mer.

de
SM4FPD Roy
 
Back
Top