Batteriladdare

SM0YDO

Well-Known Member
Var på Erikshjälpen idag i Vårby utanför Stockholm och hittade en sån här batteriladdare
Funderade på om det går att använda den till mina NMHi batterier på 9 V som jag har
Några avimage.jpg
 
Laddaren är ju märkt med text som antyder att den hanterar NiMH, så troligen även 9V. Om det inte finns text nånstans på enheten om att den stänger av helt själv efter 14 timmar, bör du på nåt eget sätt säkerställa att den inte får mata på dina batterier längre än så. Laddare är så olika... en del är smarta och känner spänning och temperatur, andra jobbar bara med en timer (ofta 14 tim.). För just 9 V är timerfunktion rätt vanlig. Starta på morgonen och stäng av själv efter 14 tim om den inte slagit ifrån av sig själv.
 
Trickle charge = underhållsladdning. Finns inte för 9V-batterierna, tydligen; där slår laddaren ifrån helt efter 12 timmar, fattade jag det som.
 
Laddaren är en lågströmsladdare med automatisk övergång till underhållsladdning efter 12 timmar.

Den är byggd för att ladda NiMh-ackumulatorer.

Om jag läser och tolkar bilden är dina 9V ackumulatorer på 300mAh. Laddaren kommer då att behöva två laddningsomgångar, 2x12 timmar, för att kunna ladda ackumulatorerna. Mellan varje laddningsomgång får du starta om laddaren genom att dra ur den ur vägguttaget.

Tvärt om vad många tror är risken för överladdning mindre med snabbladdare av typen -ΔV då de stänger av laddningen eller övergår till underhållsladdning när ackumulatorn är fulladdad.

Det finns två sätt att veta att en NiCd eller NiMh ackumulator är någorlunda fulladdad.

1. Temperaturavkänning fungerar ganska osäkert, förutsatt att ackumulatorn har rumstemperatur, 20°, när laddningen påbörjas är laddningen klar när ackumulatorn når 38-40°. Detta är även skälet till att det inte går att ladda varma ackumulatorer då de når sluttemperatur för tidigt.

2. -ΔV avkänning, när laddningsspänningen sjunker med 5mV per cell anses ackumulatorn fulladdad. För att detta ska fungera bra behöver laddningsströmmen vara mer än 0,3C till 0,5C.

Med C avses ackumulatorns kapacitet, så en 2000mAh cell bör laddas med 600-1000mA. Ökas laddningsströmmen till C ökar laddningseffektiviteten markant.
(Från cirka 70% vid långsam laddning till över 90% vid snabbladdning)

De mer sofistikerade laddarna kombinerar -ΔV avkänning med temperaturökningshastighet, dT/dt och mätning av maximal temperatur på ackumulatorn.

Det finns även mer avancerade laddare och laddningsanalysatorer som utöver de tidigare faktorerna även har koll på mängden energi som tillförs ackumulatorn.

En laddare för NiMh kan ladda NiCd men tvärt om kan gå illa åt ackumulatorn.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hade ett projekt som jag fortfarande håller på med är att få igång den här batteri radion med 90 V anod
Spänning och nu när jag hittade den där NMHIladdaren så kanske jag kan lyckasimage.jpg
 
Last edited:
Har haft ett 9 Volt i laddaren och till slut så slocknade den ena lysdioden så då borde
Batteriet vara full laddat tycker jag så jag stoppade i ett annat likadant batteri och kör
Ett varv till med det batteriet
 
Back
Top