BC 348 på tradera

SM0YDO

Well-Known Member
Hej det finns en bc 348 till salu på tradera utgångsbudet är på 700 kr utan rör men vad kostar rören till mottagaren att köpa?

mvh Lasse sm0ydo

Hej Lasse,
Om jag inte missminner mig ska BC-348 ha 4 st 6SK7 samt ett vardera av 6SA7, 6K6, 6SR7 och 6SJ7. Enligt prislistan från radiomuseet.se i Göteborg skulle hela den uppsättningen gå på 325 kr. Om nu inte mina noteringar är för gamla.
73
SM0APK, Stig

Eller om du använder eBay, troligen en hundring billigare. En vild gissning efter att ha snabbkollat rören ovan.

Lycka till !

Tack jag var på sk0qo loppis i helgen och där fanns det en BC 348 till salu för 1000 kronor och om bjuder på
BC 348 på Tradera och köper rören till den så kommer man upp i ungefär samma summa så det verkar att vara dyrt tycker jag.

mvh Lasse sm0ydo

Det finns de som tycker att de där gamla WW2-godingarna är guld värda. Ångrar att jag slumpade bort min BC-312 på 70-talet...

Såg även ut som om den saknade nätdel, samt så såg det ut som om AVC-MVC omkopplaren var borta. Säkerligen mycket att nysta i innan den är igång. Min som faktiskt fungerade, och vid första anblick verkade orörd förutom 230v nätdel, krävde ganska mycket detektivarbete bland de tropikdrypande kabelhärvorna, för att få den "stabil".
Dock var det ett kul projekt, nu saknas bara en ordentlig intrimning av mottagaren.

BC-348-L är en äldre variant med 6J7, 6B8,6C5,6K6 samt 6F7.
Hos Ralfs tubes i Lövånger kan man nog få till en uppsättning för 250 kr.
Dock är 700 kr + rören alldeles för mycket för en BC-348 som
man inte vet alls om den fungerar.

500 kr anser jag vara max även för ett fungerande exemplar.

Gav 300 kr för ett 10-tal år sedan för en BC-348-R i komplett originalskick med både
fästramen och dynamotorn kvar.

Den är "parad" med ART-13, som tyvärr saknar dynamotor...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej!

Jag håller med Karl-Arne, 700:- för objektet på Tradera är häftigt tilltaget.
I absolut bästa fall så räcker det med rören plus diverse kanske inte ekonomiskt kännbara med dock tidkrävande åtgärder?

T-47/ART-13 med dynamotor har jag , dock ingen B348 med dynamotor. (Har en utan)

Den är "parad" med ART-13, som tyvärr saknar dynamotor...

T-47/ART-13 med dynamotor har jag , dock ingen B348 med dynamotor. (Har en utan)

Det luktar bytesaffär, samt att någon av er bygger ett ordentligt 28v nätaggregat :)
Pontus, OH6EOG kör med en 348/ART-13 "line", kört honom på AM på 80m, gick väldans fint. Snart känns telegrafikunskaperna tillräckliga för att våga mig ut i etern, så då blir det förhoppningsvis lite sked med 2st 348:0r.
//Tommy, SA2CLC

Min ART-13 har ett rejält (tvåmannabörda) kraftaggregat för anod- och skärmgallerspänningarna.
Ett separat 28V-aggregat som dock kan lyftas av en man ger glöd- och motorspänningarna.

Detta ger även ström till BC-348 dynamotor+glöd.

Tillsammans finns frekvensmetern TS-164/U arrangerad vilken matas från BC-348 dynamotorn.

Hela anordningen har en sådan massa att operatörsbordets hållfasthet
blir en tungt vägande (sic!) parameter i sammanhanget.

Om jag kunde hitta en monteringsram för Command-sändarna för 80 resp. 40 m (BC-696 resp. BC-457)
skulle anordningen kunna kompletteras med en avdelning med sådana, där mottagardelen blir
Command-mottagarna BC-454 och BC-455.

Ifall mer njutbara egenskaper för telegrafimottagning är önskvärda (selektivitet något smalare än "ladugårdsdörr") så är BC-453 med en kristallstyrd konverter framför ett annat alternativ...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag hade planerat att ha en Wright R-3350 Duplex Cyclone att driva en trevlig liten generator, men av kostnadsskäl överväger jag en annan lösning.
Sedan flygbränsle blev belastat med miljöskatt så blir AVGAS 100LL lite dyrt om man skall ha lite rag chew QSO.

Min Dynamotor är renoverad på -50 talet och därefter ej använd, har bytt fett i lagren och provkört den.
JA, den drar ganska mycket ström under startförloppet, när den väl är uppe i fart och balastas drar den bara mycket ström... :)

Jag tror att vi har en GPU som går på alldeles vanlig diesel som du kan få köpa. 28V DC, alt 115V / 400Hz. Räcker 1600A till för riggen?

Hmmmm, den däringa GPU'n låter ju lockande, men kanske blir lite för bökig...
Däremot behöver jag 115 V /400 Hz omkring 100 VA till en Collins ATU

Back