1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

BC-375-E, några användare?

Discussion in 'Sändare och mottagare' started by SM6OID, Jul 31, 2019.

1. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!

Finns det några som har BC-375-(E) /BC-191 i drift eller kanske i förråd?
    Jag har en som skall förhoppningsvis driftsättas nu under sensommaren.
    Måste dock bli rent på bänken, så när min T1154 är igång så kommer BC-375-E

Vidare, råkar det finnas några "Tuning Units" som kan byta ägare, jag erbjuder dem ett gott hem.

2. SA2CLC

SA2CLC Well-Known Member

Spännande.
    Blir det dynamotor även till den?
    Har en tu-5b (1500-3000kHz) stående. Skulle gå köra 160m med den. Eller leka holländsk mellanvågspirat :)
    Tror dock jag behåller den, då den utgör ett bra komplement till ART-13's motoriserade kanalbyte när man förevisar någon besökare.

3. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!

Jodå, det blir säkert ett äventyr!
    Jag har en TU 10 (10-12,5 MHz) min fantasi spelar upp en vilt kippande och drivande MOPA...
    Jag har ingen dynamotor till BC-375-E, vet vad det finns men jag tycker att säljaren har en lite skev uppfattning om värdet på oprövade saker från WW2.
    Min ART-13 körs med dynamotor, hemtrevligt!

Hoppas att du ändrar dig angående din TU-5B, jag kan erbjuda den ett gott hem! ;)

Som parantes, arbetet med min T1154 går framåt, hittills har alla fel varit av mekanisk art, framkallade av mänskliga(?) fingrar.
    Samt givetvis lite småpyssel där orsaken är att den är använd och har några år på nacken, putsa reläkontakter, smörja etc..
    Närmast återstår att få till en vettig modulation, arbetspunken på PA-rören ligger fel.
    Sändaren är bromsgallermodulerad, så det är inget hokus-pokus eller nanoteknik...

4. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Jag Googlade på BC-375 för att se hur den ser ut.
    Nu vet jag var rullspolen i min hembygda antennavstämmare kommer ifrån, byggdes för minst 30 år sen, och rullspolen fick jag av någon radioamatör långt tidigare, och den har legat i träda innan jag använde den, som då förmodligen hade skrotat en sådan sändare.
    Cirkeln är sluten....

Vore kul att veta lite spec på sändaren, effekt modulationsätt VFO eller kristall etc.?
    Vad skall du göra med den? Köra AM?

SM4FPD

5. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!

Roy, det finns nog ganska gott om delar från skrotade BC-375 och deras tuning units.

Det är en MOPA, alltså VFO-PA.
    Ett VT-4-c (211, stor triod som lyser) är oscillator, vilket driver PA som är ett VT-4-C det också.
    PA anodmoduleras av två VT-4-C i P-P.
    Ett VT25 (10Y) används som side tone resp försteg till modulatorn.
    Konstruktionen måste kännts lite gammal redan när den var ny?
    Mode är CW, MCW och AM.
    Tänken är väl att köra bade AM och CW.
    Dock, "mycket av grejen" är att anskaffa, lära sig, driftsätta och till sist använda.

Uteffekt varierar, men 40-80 W si så där.

6. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!

Jag meddelar härmed officiellt att den lever!
    I vart fall om man nöjer sig med CW...
    Jag får 65 W på 30 meter, en "trevlig och rund ton med lite sväng på"...

Förnuvarande har jag bara möjlighet att köra mellan 10-12.5 MHz, så jag söker Tuning Units för andra band!

Share This Page