BC-375-E, några användare?

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Finns det några som har BC-375-(E) /BC-191 i drift eller kanske i förråd?
Jag har en som skall förhoppningsvis driftsättas nu under sensommaren.
Måste dock bli rent på bänken, så när min T1154 är igång så kommer BC-375-E

Vidare, råkar det finnas några "Tuning Units" som kan byta ägare, jag erbjuder dem ett gott hem.
 
Spännande.
Blir det dynamotor även till den?
Har en tu-5b (1500-3000kHz) stående. Skulle gå köra 160m med den. Eller leka holländsk mellanvågspirat :)
Tror dock jag behåller den, då den utgör ett bra komplement till ART-13's motoriserade kanalbyte när man förevisar någon besökare.
 
Hej!

Jodå, det blir säkert ett äventyr!
Jag har en TU 10 (10-12,5 MHz) min fantasi spelar upp en vilt kippande och drivande MOPA...
Jag har ingen dynamotor till BC-375-E, vet vad det finns men jag tycker att säljaren har en lite skev uppfattning om värdet på oprövade saker från WW2.
Min ART-13 körs med dynamotor, hemtrevligt!


Hoppas att du ändrar dig angående din TU-5B, jag kan erbjuda den ett gott hem! ;)

Som parantes, arbetet med min T1154 går framåt, hittills har alla fel varit av mekanisk art, framkallade av mänskliga(?) fingrar.
Samt givetvis lite småpyssel där orsaken är att den är använd och har några år på nacken, putsa reläkontakter, smörja etc..
Närmast återstår att få till en vettig modulation, arbetspunken på PA-rören ligger fel.
Sändaren är bromsgallermodulerad, så det är inget hokus-pokus eller nanoteknik...
 
Jag Googlade på BC-375 för att se hur den ser ut.
Nu vet jag var rullspolen i min hembygda antennavstämmare kommer ifrån, byggdes för minst 30 år sen, och rullspolen fick jag av någon radioamatör långt tidigare, och den har legat i träda innan jag använde den, som då förmodligen hade skrotat en sådan sändare.
Cirkeln är sluten....

Vore kul att veta lite spec på sändaren, effekt modulationsätt VFO eller kristall etc.?
Vad skall du göra med den? Köra AM?

SM4FPD
 
Hej!

Roy, det finns nog ganska gott om delar från skrotade BC-375 och deras tuning units.

Det är en MOPA, alltså VFO-PA.
Ett VT-4-c (211, stor triod som lyser) är oscillator, vilket driver PA som är ett VT-4-C det också.
PA anodmoduleras av två VT-4-C i P-P.
Ett VT25 (10Y) används som side tone resp försteg till modulatorn.
Konstruktionen måste kännts lite gammal redan när den var ny?
Mode är CW, MCW och AM.
Tänken är väl att köra bade AM och CW.
Dock, "mycket av grejen" är att anskaffa, lära sig, driftsätta och till sist använda.

Uteffekt varierar, men 40-80 W si så där.
 
Hej!

Jag meddelar härmed officiellt att den lever!
I vart fall om man nöjer sig med CW...
Jag får 65 W på 30 meter, en "trevlig och rund ton med lite sväng på"...

Förnuvarande har jag bara möjlighet att köra mellan 10-12.5 MHz, så jag söker Tuning Units för andra band!
 
Hej!

I QTC nummer 10 Herrens år 1948 kan man se en annons där BC-375 med fem tuning units, (troligtvis) extern avstämningsenhet BC-306 samt dynamotor finns att köpa hos Firma Ragnar von Reis i Göteborg för 500 kr.
Undrar hur många som såldes?
Hur många av dem användes och finns någon kvar?

Ungefär samtidigt kunde man läsa i CQ att en BC-375-E kostande $12.50, tuning units kostade $ 2.50/st, dynamotor PE-73 kostade $3.95.
När BC-375 kom ut som surplus var prislappen i USA högre kring $50.

Jag har numera möjligheter att köra 30 m, 40 m och 80 m.
Det har blivit ett antal CW och AM QSO, främst på 80 meter
 
Här är lite bilder, inte illa skick för en 70-åring. Vid en ytlig inspektion tycks allt vara i ordning förutom ett par lödningar som släppt på en av spolarna.
TU-8-B_1.JPG TU-8-B_2.JPG TU-8-B_3.JPG TU-8-B_4.JPG TU-8-B_5.JPG
 
Så fick den nytt hem, SM6OID övertar vårdnaden. Det känns bra då den återigen kommer i aktivt bruk efter sådär 80 år.
 
Hej!

Efter en liten översyn och neutralisering av "den nya tuning unit" mot den aktuella sändaren så är det snart dags att sätta den i bruk.
Hittills har jag mest kört en hel del QSO på 80 meter, både AM så väl som CW, sedan några dagar med dynamotor PE-73.
Använder en T-17 kolkorns mikrofon, bärvägseffekten är omkring 75 W.
 
Jag kan inte påminna mig att någon av de BC-375 som fanns "i ladorna" i SM4 kom i luften.
De flesta ägare slaktade ut spolar och vridkondensatorer eller byggde kraftaggregat i lådorna.

Själv byggde jag en 80/40 m sändare med Vackar-oscillator samt en multiplikator/drivkedja med högbranta rör
som slutade i ett PE1/100 slutrör med utgångspunkt från en TU-5.

Om jag kunde få tag på en TU-6 så vore det roligt att prova den systemlösning som fanns skisserad
i ett nummer av Short Wave Magazine från 1948, där man anslöt MO-PA kretsar med lägre effekt (25-50 W)
till en TU-enhet, och köra lite "kippande" signaler på 80 m.
 
Har en TU-8B här. 6600-7700 Kc.
Hej!
Jodå, jag har kört en del CW på 40 m, dock inte AM.
Prestandan kan väl sammanfattas ungefär så här:
Effekten är tillräckligt, på 40 m så i storleksordningen 70 W vill jag minnas, kanske lite till.
Frekvensen driver något, men det är bara att parera allteftersom.
När nästa sändningspass börjar får man "dra tillbaka" frekvensen så att mottagande station hör mina signaler.
Sändaren kippar en del, men det ser jag inga problem med.
Har kört en del på 30 m, det blir lite värre där, men hanterbart.

Mest blir det dock på 80 m både CW och AM.
Faktum är att jag har två BC-375-E, en är tämligen orörd, en resistor är utbytt, den andra var utsatt för viss ombyggnad och är inte lika fin, men funkar "hur bra som helst".
Den förra kör jag med T-17 kolkornsmikrofon och det funkar finemang, modulerar ungefär 80-85% med bra hörbarhet.
Den andra matar jag med LF från en dynamisk mikrofon via förförstärkare, låter bättre.

Jag spänningsmatar sändarna med 27 V som driver glöd, relä och dynamotor som ger ungefär 1 kV.
Helst borde jag ha någon volt till för att få lite mer fart på dynamotorn, men det får duga så här för tillfället.

Den största nackdelen med dessa sändare är annars priset på VT-4-C (de stora rören) men även det lilla VT-25 (10Y).
Bortsett från detta så är den väldigt praktiska, de blir rätt varma ovanpå, vilket är bra för varmhållning av mat och dryck...
 
Jamen finfint Morgan. Kul när grejor kommer till användning, eller att nån övertar vårdnaden som jag brukar säga. :)
 
Back
Top