Har en TU-8B här. 6600-7700 Kc.
Hej!
Jodå, jag har kört en del CW på 40 m, dock inte AM.
Prestandan kan väl sammanfattas ungefär så här:
Effekten är tillräckligt, på 40 m så i storleksordningen 70 W vill jag minnas, kanske lite till.
Frekvensen driver något, men det är bara att parera allteftersom.
När nästa sändningspass börjar får man "dra tillbaka" frekvensen så att mottagande station hör mina signaler.
Sändaren kippar en del, men det ser jag inga problem med.
Har kört en del på 30 m, det blir lite värre där, men hanterbart.
Mest blir det dock på 80 m både CW och AM.
Faktum är att jag har två BC-375-E, en är tämligen orörd, en resistor är utbytt, den andra var utsatt för viss ombyggnad och är inte lika fin, men funkar "hur bra som helst".
Den förra kör jag med T-17 kolkornsmikrofon och det funkar finemang, modulerar ungefär 80-85% med bra hörbarhet.
Den andra matar jag med LF från en dynamisk mikrofon via förförstärkare, låter bättre.
Jag spänningsmatar sändarna med 27 V som driver glöd, relä och dynamotor som ger ungefär 1 kV.
Helst borde jag ha någon volt till för att få lite mer fart på dynamotorn, men det får duga så här för tillfället.
Den största nackdelen med dessa sändare är annars priset på VT-4-C (de stora rören) men även det lilla VT-25 (10Y).
Bortsett från detta så är den väldigt praktiska, de blir rätt varma ovanpå, vilket är bra för varmhållning av mat och dryck...