Bc-611

SM4FPD

Well-Known Member
Jag hade en sådan som blickfång i Nykvarn. Och visst skapade den samtal, diskusioner och nostalgiska blickar.
En grön Handapparat från WWII. Surplus.
Se även: BC-611, BC-721 m.fl.
Jag undrar om det finns någon som har kört en sådan? Dragit igång den på 3,5 MHz kanske?
Någon som vet mer om den?
Bla undrar jag om mottagaren är en regenerativ sak och TX med kristall?
Schema vore kul att ha.
Jag vet att den funnits i många hem, (hos radioamatöer) och kanske det finns många historier om den.
Lite nostalgisnack?
 
Bengt SM7EQL och någon mer, minns inte vem det var, körde AM på 80 M i Djuramossa 2007. Fungerade bra vill jag minnas. Just på bilden är det som synes telegrafi som utövas men uppe på Bengts Wireless Set No. 19 står en handjagare.

eql.jpg
 
Intressant att den var kristallstyrd och dessutom två kristaller per radio och frekvens. Med hela kristall-setst för frekvenser mellan 3.5 och 6 MHz gick det år MÅNGA. På "våra" 10 W br fick man klara sig utan en (1) kristall som skulle använts för kalibrering av skalorna. Detta pga kriget gjorde import svår. Jag har läst nånstans att den amerikanske kristallfabrikation slog rekord efter rekord under krigsåren. Behovet var stort.

/Micke
PS Såg att uteffekten var 0.36 watt och B-batteriet ska vara 103 volt, det har tappats bort i schemat. Vilken MF-frekvens?
 
Bra gissat Ingvar, se här finns mer spec på appratet: "
Med MF 455 kHz.
Så nu är frågan om RX kristallen ligger över eller under signalfrekvensen.

Vad man i övrigt kan se är att det INTE är en kolkornsmick, det hade ju varit praktiskt då den direkt kunde ha modulerat sändaren, genom att bara sitta i serie med anodströmmen till TX. Men kanske det var en viktig mikrofontillverkare som fick igenom sitt intresse.

Varför blev länken bara ett understreck???
 
Vad man i övrigt kan se är att det INTE är en kolkornsmick, det hade ju varit praktiskt då den direkt kunde ha modulerat sändaren, genom att bara sitta i serie med anodströmmen till TX. Men kanske det var en viktig mikrofontillverkare som fick igenom sitt intresse.

I min gröna ungdom lekte jag en del med kolkornsmikrofoner och konstaterade att om man använde för hög ström kunde kolkornen "bakas ihop" och fick därmed sämre effekt.
Då fick man knacka på kapseln några gånger.
Jag tror att tillverkaren gjorde ett bra val... :cool:

/Ingvar
 
Vad är det för fel på kolkornsmickar? Ibyggd harmoniskt distorsion och allt, man behöver ingen speechprocessor för att få distorsion ens. Olinjär så den undertrycker svaga ljud ungefär som dagens noisegate gör.
Jag har oxo försökt anodmodulera med en kolkornsmic direkt på högspänningen, det "smakade" ström när micken kom mot läpparna, inte kul alls.

Någon sade att Lurverket på sin tid hade skakmaskiner för att rekonditionera kolkornsmickar.

Vi har lärt oss mycekt om BC-611, ne fortfarande inte fått någon rapport om körning med BC-611, hur låter den, brusar mottagaren mycket?
 
Back
Top