BC547 i RF-steg

SM4WWG

Well-Known Member
Hade en otrolig tur och har nu äntligen en vettig signalgenerator i min ägo. Så roliga experiment väntar! :D
Dock har den max +6dBm ut vilket är lite "klent". Vill gärna ha åtminstånde +13dBm så tänkte ett intressant
projekt kunde ju vara att slänga ihop något från junkboxen som kan dra upp signalen till minst +13dBm.

Jag hade en MAR-6+ liggandes så den fick bli med i experimenterandet. Den klarar iofs enligt specarna max +12.5dBm ut innan den börjar komprimera.

Till saken... Kikar man runt på nätet så förekommer gamla hederliga BC547 (och syskonen) i diverse amatörradiokonstruktioner. Minns själv första gången jag sprang på den i högstadiet där det byggdes astabila vippor och senare FM-sändare ;) Så tänkte, okey, vi provar en sådan! Målet var ett enkelt förstärkarsteg i klass A där utnivån höll sig
någorlunda på samma utsignalnivå åtminstånde på HF-delen, kanske upp till 50 (100?!?!?) MHz
Insignalen i trakterna kring -10 till 0 dBM och ut upp till +13dBm. +13.8 volt ska den matas med.
Enkel och junkboxkomponenter ditsmackade på ett kretskort "manhattanstyle". :D
Nåväl... Vad kan man förvänta sig från en standardtrissa med ett fT på omkring 300 MHz? :p

Om jag får tid ikväll tänkte jag koppla den mellan trackinggen. och "specc'an" och se hur det verkar. Gjorde lite enklare
mätningar igår kväll och blir inte särskilt imponerad. skiljer 3dB i gain från 1 till 10 MHz och vid 15 MHz ytterliggare en 1dB. Vid 100 MHz är gain nere vid 4 dB

Är det som förväntat eller har jag strulat till det i vanlig ordning? :rolleyes:

2014-03-13 09.27.18.jpg2014-03-12 23.33.01.jpg
 
Jag får samma resultat i simulatorn som du får.
Mitt tips är att byta till BFY90 vilket ger ca 10-12dB mer gain vid 100MHz med emittern fullt avkopplad, i övrigt allt lika.
Även BF199 funkar bra.

/Micke
 
Last edited:
Jag får samma resultat i simulatorn som du får.
Mitt tips är att byta till BFY90 vilket ger ca 10-12dB mer gain vid 100MHz med emittern fullt avkopplad, i övrigt allt lika.
Även BF199 funkar bra.

/Micke

Ja, jag simulerade även jag innan jag kastade ihop komponenterna och mätte i verkligheten. Stämmer ju rätt bra med verkligheten i detta fall. BF199 har jag använt i andra sammanhang uppåt 200-300 MHz utan problem. Tror jag har några sådana kvar i någon bra låda som jag har på något bra ställe :)
Återkommer med mätresultat. Måste bara räkna på bias för ex. BF199 först. :D

Tack för tips! :)
 
Jag får samma resultat i simulatorn som du får.
Mitt tips är att byta till BFY90 vilket ger ca 10-12dB mer gain vid 100MHz med emittern fullt avkopplad, i övrigt allt lika.
Även BF199 funkar bra.

/Micke

Kom just på att BF199 är väl lite för klen för att orka med upp till +13 dBm? Är inte den spec'ad till max 25 mA?
 
Om du är tjurig och bara måste använda BC547B så kan du prova denna koppling.

...funkar givetvis bra med BFY90 eller BF199 också.


BC547_preamp2.jpg


Tråkigt att bilder inte syns längre :)


/Micke
 
Hahaha! Nääää, tjurig är nog inget man förknippar mig med! :D

Tack för tipset! Ska simulera ditt förslag och se ifall den kommer till verkligheten ;-)

Ja, vad är det med bilderna som så fint blev inbäddade i inläggen förut :(

Om du är tjurig och bara måste använda BC547B så kan du prova denna koppling.

...funkar givetvis bra med BFY90 eller BF199 också.


View attachment 3232


Tråkigt att bilder inte syns längre :)


/Micke
 
Om du söker en HF-transistor som klarar mer än 25 mA kan du ta BFW16A eller 2N5109.

Lennart
Tack för tipset! :) Ska kolla upp dem! :D

Det går ju såklart att nå +13dBm utan att kräva en massa mA av trissan. Men det var bekvämt med en 4:1 på utgången.

Hur är det med bandbredden om man går över till en "vanlig" trafo? ringer någon klocka, men det kanske är mat-och-sovklockan som tycker min hjärna är trött ;)
 
Last edited:
Mätte lite på BC547B varianten igår med spektrumanalysatorn (en gammal hederlig HP 141T med tillhörande tracking generator). -40 dB är referensnivån i detta fall.

Som bilden visar är gain inte mycket mer än 14-16 dB nere vid 1 MHz och vid 25 MHzär gain 10 dB. Under 10 dB vid 50 MHz
Svepet är 0-50 MHz på bilden.

2014-03-13 22.45.29.jpg
 
Slängde ihop en variant med BF199 och fick det till 32 dB gain. Återstår att svepa den lite och se!
Tänkte bara lämna lite rapport om någon finner tråden intressant ;-)
 
Slängde ihop en variant med BF199 och fick det till 32 dB gain. Återstår att svepa den lite och se!
Tänkte bara lämna lite rapport om någon finner tråden intressant ;-)

Och hur många dBm får du ut?

/Micke
 
Och hur många dBm får du ut?

/Micke

Jag valde ett Iq på omkring 15 mA och lagom sving (målet var ju +13 dBm) och det är ungefär dit (+15 dBm) jag kommer innan det börjar komprimera med nuvarande val av komponenter.
Så kan mata in ungefär -20 dBm innan det händer.
Kan ju för skojs skull räkna på bias och en annan lindning på utgången för att se hur mycket det maximalt går får ut med en BF199.

Vad säger dina erfarenheter? :)
 
Vad säger dina erfarenheter? :)

Jag har inga erfarenheter av att bygga bredbandsförstärkare med LF-transistorer (lakrits-transistorer:)) men 15-20mA låter väl OK.
Du har väckt min nyfikenhet så jag ska också prova några kopplingar med vanliga LF-trissor.

/Micke
 
WWG skrev; "Slängde ihop en variant med BF199 och fick det till 32 dB gain. Återstår att svepa den lite och se! Tänkte bara lämna lite rapport om någon finner tråden intressant ;-)"

Ja det är intressant att följa dina experiment och se vad du kan kräma ut ur småsignaltransistorerna. :)

Passa även på att kika på övertonerna som skapas när du närmar dig 1 dB kompressionspunkten. De växer snabbt och om övertonshalten behöver hållas låg så klarar de transistorerna du labbar med inte särskilt höga utnivåer. Då får du hoppa upp ett snäpp till t ex BFW16A eller motsvarande modernare. Även BFR91/96 typerna är pigga transistorer så gamla som de nu är.

Ett problem med enkla bredbandiga kopplingar är att hålla konstant förstärkning över stora frekvensområden. Ofta får man jättehöga värden på de lägsta frekvenserna och mer lagom på de höga. Då kan du införa ett motkopplingsnät mellan kollektor och bas. I grunden består detta av en seriekrets R + L + C där C ibland endast är en DC-block men även kan ingå i själva HF-kedjan beroende på vilken kurvform och brytfrekvens som eftersträvas. Med rätt val av komponentvärden så går det att få en fullständigt rak frekvenskurva från "DC" till långt över 30 MHz. Eller ökande förstärkning med ökad frekvens för att kompensera för ev kabelförluster. I praktiken förlorar man någon eller några dB gain/utnivå på de höga frekvenserna men i utbyte mot rak frekvensgång.

Just sådana enkla motkopplingar användes t ex i distributionsförstärkare för radio- och kabel-TV på den tiden de byggdes upp med diskreta komponenter och själv har jag designat flera sådana produkter där vi som standard använde BFW16A och BFR91 och 96 i lågnivådelen och större effekttransistorer i PP-koppling i slutsteget. Här ställdes stora krav på IM2 och IM3 så det gällde att ha tillräckligt head room i förstärkarstegen. Sedermera kom Philips och Motorola ut med sina CATV-moduler där allt fanns färdigpacketerat och in/ut-impedanserna var 75 ohm med flat frekvenskurva från 40-860 MHz. Bara att ansluta +24 V så var saken klar. Inga kringkomponenter alls mer än ev ingångsfilter och sånt. :)
 
Jag har inga erfarenheter av att bygga bredbandsförstärkare med LF-transistorer (lakrits-transistorer:)) men 15-20mA låter väl OK.
Du har väckt min nyfikenhet så jag ska också prova några kopplingar med vanliga LF-trissor.

/Micke

Spännande! Återkom gärna med resultat! :D
 
WWG skrev; "Slängde ihop en variant med BF199 och fick det till 32 dB gain. Återstår att svepa den lite och se! Tänkte bara lämna lite rapport om någon finner tråden intressant ;-)"

Ja det är intressant att följa dina experiment och se vad du kan kräma ut ur småsignaltransistorerna. :)

Passa även på att kika på övertonerna som skapas när du närmar dig 1 dB kompressionspunkten. De växer snabbt och om övertonshalten behöver hållas låg så klarar de transistorerna du labbar med inte särskilt höga utnivåer. Då får du hoppa upp ett snäpp till t ex BFW16A eller motsvarande modernare. Även BFR91/96 typerna är pigga transistorer så gamla som de nu är.

Ett problem med enkla bredbandiga kopplingar är att hålla konstant förstärkning över stora frekvensområden. Ofta får man jättehöga värden på de lägsta frekvenserna och mer lagom på de höga. Då kan du införa ett motkopplingsnät mellan kollektor och bas. I grunden består detta av en seriekrets R + L + C där C ibland endast är en DC-block men även kan ingå i själva HF-kedjan beroende på vilken kurvform och brytfrekvens som eftersträvas. Med rätt val av komponentvärden så går det att få en fullständigt rak frekvenskurva från "DC" till långt över 30 MHz. Eller ökande förstärkning med ökad frekvens för att kompensera för ev kabelförluster. I praktiken förlorar man någon eller några dB gain/utnivå på de höga frekvenserna men i utbyte mot rak frekvensgång.

Just sådana enkla motkopplingar användes t ex i distributionsförstärkare för radio- och kabel-TV på den tiden de byggdes upp med diskreta komponenter och själv har jag designat flera sådana produkter där vi som standard använde BFW16A och BFR91 och 96 i lågnivådelen och större effekttransistorer i PP-koppling i slutsteget. Här ställdes stora krav på IM2 och IM3 så det gällde att ha tillräckligt head room i förstärkarstegen. Sedermera kom Philips och Motorola ut med sina CATV-moduler där allt fanns färdigpacketerat och in/ut-impedanserna var 75 ohm med flat frekvenskurva från 40-860 MHz. Bara att ansluta +24 V så var saken klar. Inga kringkomponenter alls mer än ev ingångsfilter och sånt. :)

Intressant! :)
Jo, jag har kikat lite på vad som händer med övertonerna och de kikar fram rätt snabbt. Ska göra lite mer nogrannare mätningar och lämnar rapport på det. :D

Motkopplingsnät är ju något intressant som jag vill prova och se vad som händer! :)
Upptäckte att jag saknar (slarvat bort i flytt kanske) en ställbar dämpsats från trackinggeneratorn, så kan inte svepa BF199 varianten då tracking generatorn endast tillåter justering på utsignalen från 0 dBm ner till -10 dBm. Måste ju ner till -20 dBm åtminstånde.
Äsch, slänger ihop en fast dämpning med några motstånd så jag kan mäta ;-)

Tack för tipsen!!! :D
 
Kikade efter BFW16A. 43 riksdaler + moms. Uj! ;-)
Får nog ta och fylla på lagret hemma vid besök på Eskilstunaloppisen i april :D
Hoppas man hittar lite gott och blandat där i år.
 
Oj då! Det var dyrt.

Om du vill och din adress är OK i SSA-callbook så kan firman sponsra dig med några stycken du kan labba med. Du kan få några BFR91 och 96 också.
 
Back
Top