SM3ZBB
Grumpy ol´man
Då rubricerat ämne så att säga drunknade i en annan tråd med andra preferenser så tog jag mig friheten att klippa och klistra lite för att starta en ny tråd enkom för detta eftersom jag vill ha full koll på hur man gör bedömningar enligt RST-skalan.
R och S vållar inga större bekymmer vilket däremot T-bedömningen gör. Dagens CW-trafik har till största delen så rena signaler att många av oss inte kan göra en korrekt bedömning för annat en en absolut ren och stabil likströmston, dvs bedömningen 9. Det vore till stor hjälp att få till ett slags tonreferens-bibliotek för bedömningarna.
Så här ser kodskalan ut för tonbedömningen (T):
1 Mycket rå växelströmston, ostabil och omusikalisk
2 Mycket rå växelströmston, stabil och omusikalisk
3 Rå växelströmston, ostabil och omusikalisk
4 Rå växelströmston, stabil, någorlunda musikalisk
5 Tydlig växelströmsmodulerad ton, ostabil men musikalisk
6 Tydlig växelströmsmodulerad ton, stabil och musikalisk
7 Nästan ren likströmston, ostabil, med tydligt brum
8 Nästan ren likströmston med spår av brum eller ojämnheter
9 Absolut ren likströmston, stabil
Dessutom kan följande tillägg förekomma:
9X Absolut ren likströmston, mycket stabil, "kristallklar" och mjuk i tecknen utan knäppar. X står för XTAL (kristall).
9C Absolut ren men ostabil likströmston. C står för CHIRP ("kipp").
Enligt ett äldre exemplar av SSA:s trafikhandbok jag har anges att man numer normalt endast använder 9, eller i de fall tonen är "dålig" sätter man en 8 men det tycker jag är att göra det för enkelt för sig.
/Lasse
R och S vållar inga större bekymmer vilket däremot T-bedömningen gör. Dagens CW-trafik har till största delen så rena signaler att många av oss inte kan göra en korrekt bedömning för annat en en absolut ren och stabil likströmston, dvs bedömningen 9. Det vore till stor hjälp att få till ett slags tonreferens-bibliotek för bedömningarna.
Så här ser kodskalan ut för tonbedömningen (T):
1 Mycket rå växelströmston, ostabil och omusikalisk
2 Mycket rå växelströmston, stabil och omusikalisk
3 Rå växelströmston, ostabil och omusikalisk
4 Rå växelströmston, stabil, någorlunda musikalisk
5 Tydlig växelströmsmodulerad ton, ostabil men musikalisk
6 Tydlig växelströmsmodulerad ton, stabil och musikalisk
7 Nästan ren likströmston, ostabil, med tydligt brum
8 Nästan ren likströmston med spår av brum eller ojämnheter
9 Absolut ren likströmston, stabil
Dessutom kan följande tillägg förekomma:
9X Absolut ren likströmston, mycket stabil, "kristallklar" och mjuk i tecknen utan knäppar. X står för XTAL (kristall).
9C Absolut ren men ostabil likströmston. C står för CHIRP ("kipp").
Enligt ett äldre exemplar av SSA:s trafikhandbok jag har anges att man numer normalt endast använder 9, eller i de fall tonen är "dålig" sätter man en 8 men det tycker jag är att göra det för enkelt för sig.
/Lasse