Bedrövligt Brus i Blackstad

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

Jag var på landet i helgen och mätte störningar i mitt fritidshus. Huset ligger på landet, 50m från en svågers bostadshus, och 200m från en modern ladugård med mjölkrobotar och mycket datorer. Ovanför mitt tak hänger en dubbeldipol för 80m och 40m. Jag matar utan balun till shacket och mätte med en FT-817, på 3775 kHz LSB omkring kl 12 SNT. I vanliga fall är brusnivån S8 enligt radions inbggda mätare. Jag drev radion med batteri.

1. Jag stängde av huvudströmmen. Helt fantastiskt, bruset låg på S0! Här finns potential!

2. Jag slog på huvudströmmen igen, utan något olinjärt inkopplat till elnätet. Bruset gick upp till S6. Min tolkning: Elmätaren stör. Möjligen kommer det in störningar från elnätet.

3. Jag provade att stänga av ungefär hälften av säkringarna i huset. Bruset sjönk till S4. Min tolkning: Elmätarens brus fick en mindre antenn att störa med. Jag slog på alla säkringar igen.

4. Jag startade en router (WRT54G) med switchat nätaggregat från Biltema. Bruset steg till S7.

5. Jag kopplade in en Ethernet-kabel (UTP) till routern. Bruset steg till S8, och fick ett annat ljud, mer "rått fräsande".

6. Jag kopplade in ytterligare en router, samt en liten dator, båda med små switchade nätaggregat. Bruset höll sig på S8.


Jag tänker först försöka avstöra eller byta ut elmätaren. Sedan blir det att attackera routrarna.

Jag bifogar bild på elmätaren.

Kommentarer och idéer mottages tacksamt.

m.v.h.
SM7OCI / SM5OCI Per

Elmätare.jpg
 
jag har slutat köra med ethernetkablar, sprider störningar som tusan, möjligtvis blir det bättre med skärmade kablar har inte testat än...
 
Är inte elmätaren fortfarande inkopplad fastän du slår av huvudströmbrytaren? För mig tycks det som att det snarare är din router med kablar som är problemet. Störningarna går ju från S0 till S8 när du kopplar in dem. Det kan vara svårt/dyrt att byta ut elmätaren, och det verkar inte som att det är den som är problemet.
73
Rolf
 
Hej!

Huvudströmbrytaren sitter innan mätaren. När jag stänger av huvudströmbrytaren slocknar displayen i mätaren efter några sekunder. Därför tror jag att det är mätaren som stör. Det finns dock viss risk att störning kommer in via matningen från elnätet.

m.v.h.
SM5OCI per
 
Ja, då håller jag nog med dig att det förmodligen är elmätaren som stör. Frågan är då om störningen är rent ledningsbunden, elller om den strålar ut också? Det kanske du skulle kunna kolla genom att köra riggen på batteri? Eller med en bärbar batteridriven radio.
 
Hej!

Jag kör radion på batteri, men störningarna blir inte värre om jag använder ett nätaggregat (gammaldags linjärt med 2N3055). Så störningen verkar stråla ut från elsystemet in till antennen eller matningskabeln.

Ett experiement vore att ha en mantelströmsdrossel nära antennen. I den litteratur jag sett (om vad jag minns från tidigare disussioner i fora) är det några varv (17?) koax på en toroid som gäller. Minns nu inte vilken toroid som var bäst. Eller också klättar jag upp på taket med mottagaren och kopplar med kort koax till antennen.

Jag har en liten pickup-loop på en stump koax. Loopen är 1.5 cm i diameter, med tre varv. När jag kopplar den till mottagaren och håller loopen nära elmätaren brusar det. Samma om jag håller den nära nätaggregaten tillroutrarna och datorn, samt om jag håller den nära routrarna och datorn. Men håller jag den nära nätverkskabeln är det svaga störningar. Å andra sidan är ju nätverkskabeln lång, c:a 15m. Sedan gissar jag att pickup-spolen inte är optimal. Kanske man skall linda den runt en ferrit av något slag? Jag såg någon bild på detta, kanske på esr.se?

m.v.h
SM5OCI Per
 
Hej Per

Ska tipsa om denna sida som är mycket användbar RF Choke.

Man ska betänka att en mantelströmsdrossel eller common-mode choke på engelska bör ha en hög impedans på runt 4-8000 ohm vid den frekvensen den skall användas vid för att fungera väl. Att linda koax på ferritmaterial är att föredra då man får en bredbandig "lösning". På sidan kan du se olika typer av ferritmaterial och varvtal som är lämpliga att användas i kortvågsområdet. Det är att rekommendera att ALLTID se till att ha en common mode choke i antennens matningspunkt för att ta bort common mode från utsidan av skärmen, dels för att inte få tillbaka oönskad common mode som kan skapa störningar eller förändra antennens strålningsdiagram om koaxen helt plötsligt ingår i antennen.

Lycka till!

73 de Teemu SM0W
 
Hej!

.....

Eller också klättar jag upp på taket med mottagaren och kopplar med kort koax till antennen.
........

m.v.h
SM5OCI Per

Det kanske vore en bra idé. Då ser du om störningarna når ut till antennen. Utan att "åka" på kabeln. Du skulle också kunna gå runt med mottagaren och kolla om du kan hitta en placering av antennen som ger mindre störningar.
 
Hej!

Idag gjorde jag om mätningarna med annorlunda resultat:
1. Med routrar inkopplade var störningarna S8 som vanligt.
2. När jag kopplat ur routrar och liten dator gick störningarna ned till mellan S0 och S1! Elmätaren är fortfarande inkopplad! Vid förra mätnigen hade jag antingen någon störare inkopplad som jag inte upptäckte, eller kom störningen in via servisen.
3. Min slutsats är att routrar, nätdelar till dessa samt Ethernetkabel är möjliga störkällor. Kan jag störa av dessa borde jag vara störfri!

Routrarna är en Linksys WRT54G och en TP-Link WR-1043ND. Datorn är en NSLU2. Routrarna behöver 12V och datorn 5V.

Frågan är om det är routrarna/datorn som stör, eller om det är nätaggregaten? Jag kunde ju prova med linjära nätaggregat och se om det blir bättre. Några mantelströmsdrosslar på Ethernetkablarna kunde jag också prova.

Finns det små switchade nätaggregat som INTE stör?

Fler tips?

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Jag bytte ut mina switchade nätdelar.....till andra switchade nätdelar:)
Detta efter att jag lyssnat på dom med min handapparat VX-3.
Fabrikatet Nordic Power är mycket tystare än t.ex Mascot.
Dessutom så har jag bara skärmade ethernetkablar.
Mantelströmsfilter funkar bara om ethernetkablarna är skärmade.

/Micke
 
Förträffligt! Jag har inte samma "tur". Nätfiltret som installerades idag hjälpte inte - än. Vi hittade nämligen ingen bra jordanslutning. Ett rejält jordspett av koppar visade sig mycket sämre än den lilla mätspetsen på ohmmetern! Kopparoxiden förefaller vara en god isolator. Hur fixar man sån't på ett varaktigt sätt?

/ Göstha
 
Hej!

GLD skriver: "Mantelströmsfilter funkar bara om ethernetkablarna är skärmade."

Mjae.....

Jag är inte helt säker på att jag håller med riktigt. För en koaxialkabel är nog påståendet sant, eftersom skillnaden mellan strömmen i innerledaren och skärmen blir mantelströmmen.

Vad jag menade var en "Common mode choke". En TP-kabel (Ethernet) består av fyra balanserade trådpar. Om alla fyra trådarna är perfekt balanserade borde kabeln inte stråla alls. Lägger man till en common-mode-komponent kommer kabeln att stråla. Det är vad jag tror händer i mitt fall. Genom att linda kabeln genom en toroid (p.s.s ett mantelströmsfilter) borde man kunna få bort common-mode-komponenten, och minska utstrålningen från kabeln.

Är det rätt tänkt?

m.v.h.
SM5OCI //Per
 
Hej!

GLD skriver: "Mantelströmsfilter funkar bara om ethernetkablarna är skärmade."

Mjae.....

Jag är inte helt säker på att jag håller med riktigt. För en koaxialkabel är nog påståendet sant, eftersom skillnaden mellan strömmen i innerledaren och skärmen blir mantelströmmen.

Vad jag menade var en "Common mode choke". En TP-kabel (Ethernet) består av fyra balanserade trådpar. Om alla fyra trådarna är perfekt balanserade borde kabeln inte stråla alls. Lägger man till en common-mode-komponent kommer kabeln att stråla. Det är vad jag tror händer i mitt fall. Genom att linda kabeln genom en toroid (p.s.s ett mantelströmsfilter) borde man kunna få bort common-mode-komponenten, och minska utstrålningen från kabeln.

Är det rätt tänkt?

m.v.h.
SM5OCI //Per

Min erfarenhet är att ju fler varv på kärnan och högre induktansen blir desto sämre (långsammare) funkar Ethernet-kommunikationen.
Men det finns ju speciella Ethernet-filter att tillgå, dom funkar nog......på något vis:)

Har en hög av RJ45 kontakter med inbyggt CM-filter dom kanske skulle funka.

Hur som helst så är det ju lätt att prova med några ferriter här och där, att byta RJ45-kontakter är lite jobbigare.

Ett experiment kunde vara att ta två sådana RJ45-kontakter och montera dom back-to-back och koppla in dom i serie med dina kablar.

......sa jag att jag har en HÖG med sådana kontakter;)


/Micke
 
Störningar är trist, speciellt när en vill lyssna. Hur många har testat genomgångsferritter på strömförsörjning(13,8V), mickkablar, antennkablage. När jag håller min handapparat(2m) gummipinne vid bredbandsrouter så låter det förskräckligt. När jag ansluter till basantenn, bakom ferritter så blir det tyst. - Giv mig återkoppling om ni testar.

/Sven.
 
För några veckor sedan var jag nere i Blackstad och mätte störningar igen. Med hela huset strömlöst var störningarna ändå S7. När jag gick ut insåg jag vad det var som störde - det snöade lätt och jag hörde tydligt brummet från 400kV-ledningen från Oskarshamnsverket som passerar några hundra meter bort. Den störningen är det nog inte så lätt att bli av med!

Slutsats: Vid fuktig eller nederbördsrik väderlek har jag störningar oavsett vad jag gör åt saken själv.

SM5OCI Per
 
Till idag hade jag byggt ny strömförsörjning till routrar och lilla mätdatorn. I junkboxar har jag hittat gammaldags linjära "väggvårtor" för matning av 12V till routrar och 5V till mätdatorn. När jag kopplat ur de switchade aggregaten och ersatt med de linjära var störningarna S0! Tydligen stör inte Ethernet alls!

Brasklapp: Jag har bara mätt på en frekvens, på SSB-delen av 80m-bandet. När jag rattar ned till CW-delen ökar störningarna, men det kan bero på att antennen är avstämd till CW-delen och tar in mer brus från fjärran källor.

Och jag som precis köpt toroider för att bygga mantelströmsfilter till båda ändar av den 15m långa Ethernetsladden! Det verkar som om de inte kommer att behövas... Nåja, det kommer nog tillfällen att använda dem, är jag rädd.

SM5OCI, störfri i Blackstad! :) :cool:
 
Är det Blackstad ett par mil rakt in i skogen väster om Västervik?

Det är kanske där man ska ha en remote-station eller skaffa sommarstuga med tanke på
radiomiljön.

Hade släktingar (mormors bror) inte så långt därifrån fram till 80-talet.
Mitt morföräldrahem fanns i Stenserum dryga milen norrut vid Hunsalasjöns norra spets.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mjaha, där ser man. Först träffas vi några veckor på min praktik på 80-talet, och nu är vi nästan släkt ;-)

Nåja.

Jo, det är Blackstad några mil VNV Västervik. Bortsett från 400kV-ledningen är det ett bra område för remote-stationer. Skall du köpa nytt, undvik de stora kraftledningarna. En annan fördel med den trakten är att väldigt mycket 10kV-ledning nu har grävts ned. Från att det smällt friskt i väggarna vid åskväder för några tiotal år sedan är det nu förhållandevis tyst. Under vintersäsongen är det i princip aldrig strömavbrott. Med Internet via mobilt bredband slipper man även ADSL-störningar, och kan koncentrera sig på att eliminera få och egna störkällor.

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Världen är mindre än man tror...
Tillbringade merparten av sommarloven i Stenserum under större delen av 60- och början av 70-talet.

Remote-station vore trevligt, skulle gärna ställa mina HF-80 och SST1020-stationer på något störningsfritt ställe, men att gå så långt som att skaffa sommarstuga för den sakens skulle är kanske lite överdrivet.
Att vara villaägare i en upplaga medför fullt tillräckligt med bekymmer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top