Begagnadepriser och hobbyns nyrekrytering

AdamStockholm

Well-Known Member
Nu borde Ni gamla radioamatörer som längtar efter ny utrustning och därför säljer Er gamla tänka efter lite.
Gagnar det hobbyns nyrekrytering genom att en del av Er försöker ta hutlösa priser för Era 5-25 år gamla apparater? De som köper Er gamla utrustning är ju ofta de som vill börja med hobbyn och inte har råd/eller vill satsa allt för mycket på sin första radio.
Tack vare internet är det ju enkelt att se att det är fantasipriser Ni begär jämfört med helt ny utrustning. Att Er gamla utrustning kostade betydligt mer Då Ni köpte utrustningen är ju inget hållbart argument. Inte heller att Ni skall köpa nytt.
En rimlig avskrivning borde väl ligga på 5-10% årligen eller?
 
Vet inte vad som är rimlig avskrivning, finns ju flera variabler att ta hänsyn till.

Allt beror på tillgång och efterfrågan. Stor efterfrågan, och liten tillgång ger högt pris, liten efterfrågan och stor tillgång ger lågt pris.

En annan variabel är hur bra en mottagare/sändare/transceiver sägs vara. En som sägs vara bra får högre pris, en som sägs vara dålig får ett lägre pris.

Finns exempel på detta i grundläggande ekonomiböcker.

Ta en titt på bilar, inte säljer man Ferraris på samma sätt som Volvos tex.

Sjäv har jag just nu hemma bland annat en Drake R-4C från ungefär 1977 med vissa modifieringar, tex extra filter i 1:a MF, en Drake TR7 från ungefär 1980, och en Icom IC-751A från ungefär 1990. Vad anser du vara "rimligt" pris för dessa?

Inte lätt detta med priser på gammal utrustning... :)

73 de Lars, sm6rpz
 
replik

Ja visst finns det många parametrar att ta hänsyn till.
Dina Drake apparater kan väl nästan sägas ha antikvärde och vad jag förstått så har de även hög status bland amatörer så det sätter väl priset på dem. Vill man ha en Drake så betalar man. Kanske inte påverkar en nybörjares val direkt.
Din Icommaskin är väl den som en nybörjare kanske sneglar på. Lagom gammal men av bra kvalite 4,9 av 5 möjliga på eham.net. Borde ha ett värde på ca 2-5 KSEK beroende lite på om det är en komplett station eller inte.
 
Värdering av begagnad materiel

Jag skulle nog själv betrakta 5000 kr för en fin IC-751A som något av ett "skambud"...

Många gör nog misstaget att försöka jämföra prisutvecklingen på amatörradiomateriel
med t.ex. persondatorer eller 27 MHz-stationer.

Om man följt med i diskussionerna på "teknikreflektorn" så handlar mycket om att
prestanda på många apparater faktiskt har försämrats (!) med åren.

Visserligen får man väldigt mycket mer menyer och färgglada displayer för pengarna i dag,
men man är faktiskt tvungen att "hala upp" en mycket stor bunt 1000-lappar för att få en ny radio som är påtagligt mycket bättre än vad som fanns för 20 år sedan.

Att räkna någon form av "avskrivning med restvärde" på materiel av detta slag är knappast realistiskt, utan någon form av "bruksvärdessystem" verkar komma in i bedömningen.

Ser man sedan till aspekter som ev. "antikvärde" så är det kanske inte så underligt att t.ex. min egen Collinsstation har haft en "negativ avskrivning" de senaste 10 åren.
Radioapparater av detta slag har kvaliteter som tilltalar erfarna användare vilka är beredda att betala för dessa.

Sedan kommer andrahandsvärdet av olika apparater också att bero på hur det upplevda värdet
på materielen är. Att försöka sälja t.ex. apparater med 5 W uteffekt på HF-banden under ett solfläcksminimum är betydligt svårare, och därför kan man räkna med att dessa blir billigare.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
>>>Gagnar det hobbyns nyrekrytering genom att en del av Er försöker ta hutlösa priser för Era 5-25 år gamla apparater? De som köper Er gamla utrustning är ju ofta de som vill börja med hobbyn och inte har råd/eller vill satsa allt för mycket på sin första radio.
----------------

Det finns väl alltid dom som försöker ta ut ett högsta möjliga pris för en pryl. Inget märkligt med det. Så länge det finns köpare till apparater med "hutlösa" priser så är ju priset i alla fall inte för högt, utan borde kunna höjas ett snäpp till. Välgörenhet är det få som pysslar med nuförtiden även om tanken naturligtvis är god så här i juletider.

För att spinna vidare på Drake, t ex R4C och T4XC så brukar sådana kosta si så där 1000-2000:- per enhet och i gott skick, ibland bestyckade med 125 eller 250 Hz filter och div extra bandkristaller. På loppisar förekommer dom med prislappar ner till 300-500:- för en R4B i gott skick. 700-800 för en R4C. Någon försöker med 3000:- per enhet och får dom sålda även om det kanske tar lite längre tid. Förmodligen anser köparna att det är ett bra pris för annars hade de väl låtit bli att spendera sina pengar? Så tänker jag i alla fall.

För under 6000:- får du alltså en komplett högpresterande kortvågsstation som slår de flesta moderna riggar med hästlängder när det gäller renodlad radioprestanda, d v s en bra och selektiv mottagare med goda storsignalegenskaper. En ren sändare som inte splattrar och inte knäpper allt för mycket. Dessutom är äldre apparater lätta att reparera och mixtra med om man nu är intresserad av detta. Vad mer kan man önska?

Dom som vill ha fler knappar och rattar att fördriva tiden med, stora digitala blåtonade displayer, 1000 minnen och väckarklocksfunktioner får hosta upp några tusen kronor till och får då en begagnad något modernare station.

För under 10kkr får man en toppstation som kan höra och köra lika bra som den modernaste värstingen för över 100kkr.

Vad skall en begagnad apparat kosta? Ge gärna exempel på några olika fabrikat/modeller och rimligt pris.

73
Bengt EQL
 
Medaljen har ju alltid två sidor. Mina erfarenheter är följande:
När jag fick mitt c-cert så blev jag naturligtvis väldigt sugen på att skaffa en kortvågsrigg.
Kassan var skral, så det fanns inte en tanke på någon häftigare pryl.
Jag kontaktade en handlare som var beredd att byta in de mottagare som jag hade.
Utan någon större kontantinsats blev jag ägare till en begagnad FT-101ZD (den bästa rigg jag haft).
På prislappen stod det 3.800:-

Efter ungefär tre år blev jag sugen på något lite modernare och hälsade på samma handlare. Nu byttes riggen in mot en modernare apparat från Yaesu. Jag fick 3.400:- för min gamla rigg.
Med andra ord så hade jag haft en riktigt bra rigg i 3 år för 400:-.
Tack vare det höga andrahandsvärdet så kom jag ju faktiskt riktigt billigt undan.

De flesta amatörer köper ju inte en rigg och nöjer sig med den. Man vill testa andra grejor och förnya sin "maskinpark". Hade vi haft samma prisutveckling som t.ex. datorbranschen så hade detta varit omöjligt. Det hade kostat en smärre förmögenhet varje gång man vill byta upp sig.

Det tragiska i den här historien är att det tyvärr var bättre förr. Många nya stationer har bedrövliga prestanda och borde nog rasa i värde precis som datorer och annan konsumentelektronik.
 
>>Det tragiska i den här historien är att det tyvärr var bättre förr. Många nya stationer har bedrövliga prestanda och borde nog rasa i värde precis som datorer och annan konsumentelektronik.
------------------

Vi skämtar ofta om att det var bättre förr, men här hittade du nog en punkt där det stämmer på riktigt. :)

Jag har ofta funderat på hur många av de moderna riggarna som kommer att finnas kvar i livet om säg 10....20 år. Prylarna vi köper idag innehåller ju massvis med specialkomponenter som om dom inte är omöjliga att få tag på, så i alla fall väldigt svåra att identifiera. Ty det räcker att den där svarta mångbeningen som är märkt XYZ ett eller annat, inte längre kan fås från tillverkaren (för att denne hellre vill sälja nya apparater) för att vi skall stå där som ett frågetecken med vår trasiga apparat.

Om inte förr, så går det då om säg 10 år att hitta billiga riggar - s k äkta renoveringsobjekt - för den som har så mycket kunskaper inom elektronik att han eller hon förstår att XYZ ett eller annat, faktiskt kan ersättas med en standardkrets och några enkla modifieringar i schemat.

I takt med att överskottsberget av defekta apparater ökar så minskar den skara radioamatörer som finner nöje i, har energi, eller har de kunskaper som behövs för att ta hand om gammal begagnad utrustning.

Huvuddelen av dagens amatörer äger ingen lödkolv och kan ej heller läsa ett kopplingschema.

73
Bengt EQL
 
För det första är det upp till var och en att sätta vilka priser man vill. Är det för dyrt så får man inte sålt grejorna. Ingen idé och gnälla om det.

Sedan är det faktiskt så att en äldre rigg är lättare att laga. Samtidigt som dom är monobands riggar som ger som bättre egenskaper en nya multibands riggar i många lägen.

Jag har själv en gammal Kenwood TS-520 som jag använder på en del band på kortvågen. En kanonrigg. Jag gillar den skarpt. Kanonbra ljud. Den har en analog skala och rör i slutstegsdelen som skall stämmas av, det är inte bara att slå på strömmen och börja sända. Det är mer amatörradio i sådan rigg än i dagens.

Jag tillhör den lilla skaran av "dagens amatörer" (enl. EQL) som har lödkolv. Har själv lagat min TS-520 efterssom den var defekt när jag köpte den. Det är betydligt lättare att förstå sig på en äldre rigg, hitta komponenter och löda i den.
 
Last edited:
SM7EQL said:
Huvuddelen av dagens amatörer äger ingen lödkolv och kan ej heller läsa ett kopplingschema.

73
Bengt EQL

Skitsnack! Vad grundar du det på?
 
Som AOM skrev i ett av inläggen; 5000 för en 751 är litet av ett "skambud". Visst är apparaten gammal, men så länge den har hyfsade RF-prestanda gör den sitt jobb. Den dagen den är oreparabel är det dags att leta efter ytterligare en för "organdonation". Som så riktigt ovan påpekas så är äldre elektronik oftast hyfsat reparerbar. Sedan 80-talet började tillverkarna lära sig göra specialkretsar vilket gör modernare utrustning oreparerbar när väl kislet slutar fungera.

Då jag tillhör den äldre generationen med hyfsade kunskaper i att hålla min generations utrustning vid liv så är jag en usel kund hos de stora amatörradioföretagen. Jag är dessutom en snålhjåp som inte direkt ser en motivation att för dyra pengar köpa någonting som inte tillför någon funktionalitet eller ger mig överlägsna prestanda. I mitt tycke har dessutom funktionaliteten försämrats. Det finns ofta inte längre några transverterutgångar. Ingen polaritetsfri styrning av yttre S/M reläer. Ingen separat mottagaringång, etc. Att köra en Icom 706'a ihop med en transverter blir en ångestladdad erfarenhet för den som missar att (med mjukvarumeny) dra ner uteffekten i sändningsläge. Min gamla 751'a är visserligen anpassad för transverterdrift då man med en enkel omkoppling kan stänga slutsteget, men även den har sina brister om än relativt lätt överkomliga utan att det kräver garantiförstörande ingrepp.

Att ha en 100.000 kronorspjäs på radiobordet är naturligtvis kul för den som vill lägga ner så mycket pengar på hobbyn. Jag ser det som en utmaning att med enkla hembyggda grejor uppnå samma tillfredsställelse och resultat när det någon gång öppnar upp mot kontinenten.
 
Spelar väl igentligen ingen roll vad en begagnat maskin kostar.(bara det inte är hutlöst)
Huvudsaken är väl att man får ungefär samma pengar tillbaka på den vid försäljning/byte.
För en "förstarigg" har man ju som bekant inte så många år, om ens ett år.
Det kostar således bara en slant första gången man köper en begagnad rigg, sedan är man ju så att säga inne i ruljansen.
Jag kör liksom sm6vtt en gammal 520 så lödkolv eller snarare lödpenna är ett måste.
Den riggen har stått kvar i många år och sett andra komma och gå, det är en sådan bra maskin att man helt enkelt inte vill sälja den.
Den går att köpa för en spottstyver (enl, mig då) idag.
Mellan 1000-1500:- brukar priset ligga på, och det är billigt med tanke på vad du får.
Sedan kan man ju självklart göra klipp, men det är nog sällsynt.

sm4xso
 
VTT skrev: Skitsnack! Vad grundar du det på?
------------------------

Jag baserar detta på god kännedom om vad mina radiovänner har för intressen inom amatörradiohobbyn. Dom allra flesta är per definition radiooperatörer som inte har något uttalat behov eller intresse av att mixtra med sina stationer. En liten skara är radioamatörer som har tekniken som huvudintresse.

Nu vet jag att sådana gruppindelningar inte gillas av alla och därför mjukade jag till det lite genom att påstå att "Huvuddelen av dagens amatörer äger ingen lödkolv och kan ej heller läsa ett kopplingschema."

Det är väl som annat i samhället där det finns bilförare som lämnar bilen på verkstad för att byta tändstift och bilmekaniker som river ner hela motorn som fritidssysselsättning. Den senare gruppen har både verkstad och servicehandbok och kan använda verktygen.

Den första gruppen kör så dammet ryker...

Det är givetvis fritt fram att ha egna synpunkter för den som känner sig manad. Jag har bara meddelat min egen. Om alla tyckt lika i alla frågor skulle vi inte behövt debattera och inte haft några problem heller för den delen.

73
Bengt EQL
 
SM6GXV skrev:

"Då jag tillhör den äldre generationen med hyfsade kunskaper i att hålla min generations utrustning vid liv så är jag en usel kund hos de stora amatörradioföretagen. Jag är dessutom en snåljåp som inte direkt ser en motivation att för dyra pengar köpa någonting som inte tillför någon funktionalitet eller ger mig överlägsna prestanda."

Kan bara tillägga att man gärna blir lite "misstänksam" med åren, och genomskådar
därmed tillverkarnas upplägg för "Planned Obsolecense", där man avser att få sälja nya apparater genom att sluta att "supporta" de gamla.

Man kan bara spekulera i vilken "aktiv livslängd" som tillverkarna har tänkt sig för moderna amatörriggar. Förmodligen är det inte "livslängd" räknat som utslitning
som blir avgörande, utan det blir avsaknad av support och uppgraderingar som gör att slutet kommer.

Sådana missbedömningar som t.ex. Standard Radio gjorde i början av 1970-talet
när man gjorde CR300-familjen, som på grundval av komponentlivslängder från 1960-talet
förutspåddes ett 10-årigt "liv", med en handfull reparationer på komponentnivå under denna tid, kommer dagens leverantörer inte gärna att vilja göra.
De ser nog ogärna att deras alster ska vara "still going strong" efter uppemot 35 års kontinuerlig drift.

Slutligen, en God Jul och ett Gott Nytt År tillönskas alla läsare av ham.se,
såväl meningsfränder som -motståndare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Skambud eller inte..

Kul att mitt inlägg fick igång lite synpunkter.
Vad skulle Ni välja om man står i valet och kvalet mellan
Ny apparat:
Icom-7400 för ca 13500 via egenimport från Tyskland
Kenwood 570DGE för ca 11000 via egenimport från England
eller begagnad apparatur:
Icom-746 vad är rimligt pris i förhållande till ovan?
Kenwood TS-870 vad är rimligt pris i förhållande till ovan?
Någon som har erfarenhet från direktimport från Tyskland/England av amatörradioprylar?
 
Last edited:
AdamStockholm said:
Kul att mitt inlägg fick igång lite synpunkter....
....Icom-7400 .....Kenwood 570DGE..... Icom-746.... Kenwood TS-870

det där är väl inga "apparater" för nybörjare?
ditt första inlägg verkar lite skevt ijfm. "apparaterna" som listas i ditt senaste inlägg ovan?
De flesta som gjort inlägg i denna tråden har nog haft betydligt äldre apparater i åtanke.....
 
måste bara komma in!
jag är gammal som amatör men ny med licens.Har tidigare varit sk.dx-are och har ca 150 länder efter idogt lyssnande.
Nu som amatör så behövde jag en enkel oc billig rigg för att komma igång.Köpte en Yaesu FT-301D,denna är gammal men på ca 4 månader har jag kört över 1000 stationer(på 20 m) och alla kontinenter men man måste lyssna och skicka anrop i "rätt" tid,man får inget gratis.(mottagaren är faktiskt ganska skarp)Antennen är en G5RV !
Antennen är viktigast när man har svaga grejer den ssaken är klar men denna dipol är utmärkt för att komma igång med en underbar hobby.
 
Replik SM0NCL

Borde kanske tillagt att jag för 30 år sedan DX-ade rätt intensivt varför jag vet en del om hobbyn nu när jag vill växla över till Amatörsidan. Hade då en TRIO 9R-59 och var inte helt ovän med lödkolven. Påverkar kanske mitt val av tänkbara stationer nu.
 
En 9R-59DS kostade runt 900 kr 1970, en radio som var elegant på utsidan men synnerligen medioker elektriskt. Att jag nyligen dock betalade 50 kr för en sådan radio på en "loppis" var ett pris som motsvarade ett "anständigt" pris/prestanda-förhållande, med ett visst mått av nostalgi-kick invävt. Sådana priser kan till nöds motsvara ett restvärdesresonemang.

Om man justerar för penningvärdesförsämringen så skulle nypriset för 9R59DS
grovt motsvara 8 kkr i dag. Jämför man "prestanda" så har en transceiver i dag som har en betydligt bättre mottagare ett pris på kanske 5 - 8 kkr på begagnatmarknaden, och då får man även en "hyfsad" sändare med på köpet.

Jag har själv inte studerat prisutvecklingen på amatörradiomateriel så väldigt noga, men däremot
priserna på professionell materiel. Av denna statistik går det att dra slutsatsen att nypriset för en
trafikmottagare i toppklass har sedan 1930-talet grovt motsvarat något mindre än en ingenjörs årslön efter skatt. Det har varit några "hack" i kurvan under 50- och 70-talen, men annars har det stämt ganska bra.

Tittar man grovt på vad amatörradiomateriel kostade för 30 - 35 år sedan så fick man en "bra station" för c:a 5 - 8 kkr, och justerat för inflationen så skulle det kanske motsvara 25 - 40 kkr.
Mottagarprestanda i nya apparater kan knappast jämföras med de som fanns i t.ex. TS-820 eller Swan 500, men däremot är det lite si och så med de nya sändarnas prestanda...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Instämmer med walterf; jag måste bara in jag också! :)

Jag kan nog hålla med om att mycket på apparatsidan inom vår hobby var bättre förr. Ibland undrar man vart det hela håller på att ta vägen. Ren grundprestanda i våra riggar har ju inte förbättrats nämnvärt de senaste 20 åren och i många fall har användarvänlighet och handhavande definitivt inte förbättrats alls. Därför kan jag mycket väl förstå de som föredrar riggar från 1980-talet istället för att köpa något av dessa blinkande och pipande monster från nutid som mer verkar konstruerade för att skapa artificiella försäljningsargument än prestanda som man har nytta av ute på banden.

Dock vill jag hävda att det finns en gren inom vår hobby där förbättringarna varit påtagliga och man definitivt inte kan tala om att det var bättre förr. En gren där det är fråga om det över huvud taget är värt att köpa äldre och begagnat för att spara in på kostnaderna med tanke på den prestanda man går miste om. Jag talar då om de som har blivit infekterade av den fruktade QRP-smittan och söker stationer för detta ändamål.

Det finns helt enkelt inte några äldre motsvarigheter till EleCraft K1 och FT-817 (om man vill ut och springa i skog och mark) eller EleCraft K2, IC-702 och Ten-Tec Argonaut V (om man vill ha något som är mera åt basstationshållet). Visst, man kan stäva mot enklast möjliga för att komma ut på banden. Det har också sin tjusning, men det kommer oundvikligen att medföra att man får ge avkall på prestanda. Om man söker sig till äldre riggar (TS-120V, TS-130V, FT-301S eller FT-7 till exempel) kommer man att få stora och klumpiga riggar som näppeligen kan betecknas som bärbara i någon mening.

Sålunda var inte allting bättre förr och det kan faktiskt i vissa fall vara vits att köpa nytt, eller nästan nytt, även för en nybörjare inom vår hobby...
 
Lite off-topic kanske, men jag vill ju verkligen sätta likhetstecken mellan QRP och hembygge.
För mig innebär QRP enkla hemmabyggda grejor (eller extremt avancerade hemmabyggda grejor, hi).
 
Back
Top