Begagnadepriser och hobbyns nyrekrytering

SM7TJC said:
Lite off-topic kanske, men jag vill ju verkligen sätta likhetstecken mellan QRP och hembygge.
För mig innebär QRP enkla hemmabyggda grejor (eller extremt avancerade hemmabyggda grejor, hi).
Inte nödvändigtvis. I alla fall inte för en "kommunikator" som jag (även om all kommunikation sker på CW). Och det är kanske det som gör vår hobby så spännande; det finns plats för alla de sorter... :)
 
Är inte reglerna sådana att en station/qrp är en station med 5W eller mindre uteffekt oavsett om det är en hembyggd sändare eller 5el monobandare?
 
SM6WET/8S6T said:
Är inte reglerna sådana att en station/qrp är en station med 5W eller mindre uteffekt oavsett om det är en hembyggd sändare eller 5el monobandare?

Jo visst är det så! Det är bara det att inom qrp-gemenskapen har det utvecklats diverse föreställningar om vad "riktig qrp" är för något. Exempel på sådan är att man bara skall använda "single element antennas" och inte några beamer o. dylikt, att allt skall vara hembyggt (eller åtminsone byggsats), att man bara skall köra med handpump och så vidare och så vidare... Antar att det har att göra med att man identifierar sig som just qrp:are och därför hittar på diverse regler för att avgränsa sin grupp/gemenskap från de övriga icke frälsta. Egentligen inget märkligt med detta; liknande saker händer i alla typer av grupper.

Jag tycker man kan bortse från sådant nys och istället se till det praktiska med qrp:andet. Du behöver till exempel aldrig oroa dig för att störa grannarna; något som är ett tungt argument i och med att så många numera bor tätt inpå folk med känslig vardagselektronik. Du kan köra hur mycket du vill även om det är fotbolls VM på TV! Är din kassa skral är det dessutom gott att veta att en "top of the line" qrp-rig inte kostar mer än cirka 10.000 kronor även om du köper sprillandes nytt. Dessutom är det onekligen en förträfflig "dörr" att komma in genom in i den här hobbyn. Man börjar genom att bygga enkla och billiga byggsatser för några hundralappar och går vidare med mera komplicerade och kanske till slut avslutar med en IC703:a eller en K2:a. På vägen har man knåpat med kul och spännande projekt och på köpet fått lära sig en massa utan att egentligen ha ansträngt sig det minsta! Har nämligen förstått att vedertagen initialkostnad annars för en ny amatör som vill ut på HF ligger mellan 20.000 och 30.000 kronor med rig, antenn och kringutrustning. Tror att detta avskräcker rätt många. I vart fall skulle det avkräcka mig om jag vore ny amatör!

Sedan har vi ju den extra lilla utmaningen. Att köra ihop ett DXCC-diplom med slutsteg och beam kan vilken som helst göra på någon vecka, men att göra det med qrp är lite av en utmaning. Själv försöker jag köra ihop ett dylikt enbart via LOTW! Det är en utmaning som heter duga! Efter 10.000 qso:n under knappt två år har jag nu kommit upp i 64 länder... :rolleyes:

...
 
Ett bra inlägg från EQO som manar till eftertanke.

Även om många QRP:ares framgångar säkert beror på att deras motstationerna är duktiga operatörer med vassa mottagare och har bra antenner så krävs det uthållighet och lite "djävlar anamma" för att köra ihop ett DXCC med låg effekt. I motsats till QRO-folket gäller det att pricka in konditionerna och sända på rätt frekvens i rätt ögonblick. Det krävs fler timmar framför radion och det ger ökad erfarenhet av banden etc. Trafiktekniken är i hög grad avgörande och många QRP-operatörer har lärt sin läxa. Helt klart är det så.

Genom att börja från grunden, (eller i alla fall inte från absoluta toppen) i hobbyn finns hela tiden en ny morot att se fram emot. Mitt råd till alla nybörjare är att antingen bygga något enkelt RX/TX eller köpa någon begagnad "halvbra" station. Ytterst får vill dock ta till sig dessa mina tips utan börjar istället på en väldigt hög nivå. Dom hoppar på en av dom allra modernaste riggarna med alla de förväntningar som följer med i köpet men som sällan infrias. Kanske svarar den där PY7:an inte på första anropet trots att radion kostade 30000:- Besvikelsen blir stor och en ännu större och dyrare radio köps in. Inte ens det hjälper. :)

Genom att börja försiktigt, med små riggar lär man sig att uppskatta även lokal QSO:n inom Europa och får många aha-upplevelser som fastnar som kunskap och erfarenhet. Dessutom finns hela tiden möjligheter att förbättra sin station, steg för steg.

Däremot köper jag inte QRP-fantasternas vanliga käpphäst; -om alla hade kört t ex 5 W och enkla antenner på kortvåg så hade man kunnat köra precis lika mycket och bra som nu med de multikilowattseffekter och i den störmiljön vi har idag.

Nej, det stämmer inte. För att lyckas med t ex DXCC på top-band 160 m krävs både hög effekt och bra antenner. Här lär det inte räcka med några enstaka wattar till en vindsantenn, inte ens om operatörern bakom spakarna är aldrig så duktig och sitter klistrad vid radion.

Sedan skall man kanske vara nykter nog att inse att "QRP 5 W" till en fritt placerad 3...4 element Yagi på KV kan ge fler DX än 100 W till en halvtaskigt placerad GP eller dipol på garagetaket. Skulle det vara någon mening med allt QRP-snacket så borde vi kanske prata ERP. Men det är en annan historia.

73
Bengt EQL
 
Ajdå, marknadskrafter och amatörradio...

Det är med ett litet leende som jag följt debatten om begagnat priserna på amatörradio samt om stickpropps amatörer på Ham.se.

Sverige är en liten, nästan obefintlig marknad för amatörradio utrustning idag. Jag gissar på att Sverige har ca 10 miljoner invånare idag. Hur många aktiva amatörer finns det i Sverige numera, inte bara innehavare av en anropssignal utan aktiva på UK eller HF?

Det är även så, dessvärre, att de Svenska lönerna ligger i EU botten samtidigt som kostnadsbilden har återigen skenat iväg till nya höjder.

Detta reflekteras naturligtvis i utbudet av begagnade amatörradio prylar. De få som finns brukar dyka upp i storstäderna och runt våra gamla signal regementen där koncentrationen av amatörer traditonellt varit större än genomsnittet.

Så den omedelbara reflektionen måste bli att det inte finns speciellt mycket amatörradio prylar på begagnat hyllan i Sverige.

"Sänka priserna på begagnat"?! Dumheter! Rätt pris är alltid det pris som någon är beredd att betala för en vara/tjänst. Detta oavsett om begagnat priset är högre än nyvärdet var!

Dessutom, om man får ett bra pris för den gamla utrsustningen så sjunker den totala nyttjande kostnaden eftersom man inte behöver "skriva av" alltför mycket pengar!

"Skriva av" - även det en fantasi produkt och rena dumheter!
Avskrivning gör man när man väger kostnader mot inkomster och "förbrukar" en utrustnings
värde/funktionalitet genom att producera varor/tjänster. Företag gör avskrivningar för att inte drabbas alltför hårt av företagsskatt och det enkla faktum att man behöver köpa utrsutning/verktyg för att kunna producera det man säljer!

Många verkar tro att en "avskrivning" skulle vara något fördelaktigt eller fint?! Dooh!
Avskrivning används som en kvittningsmetod och att jämna ut kostnader för inkomstens förvärvande.

Eftersom väldigt lite av amatörradion är kommersiell så har åtminstpne jag svårt att använda begreppet avskrivning för amatörradio utrustning!

Sedan har vi den snåle eller sparsamme amatören... Värför skulle han/hon subventionera några andra genom att sälja sin begagnade utrustning till subventionerade priser?!

Ebberöds Bank har vi hört/sett men jag har inte kopplat detta till Ebberöds Begagnade Radio Prylar... Köp dyrt och sälj billigt!

Så till "stickproppsamatörerna".

Vad är det för fel i att köpa de amatörradio prylar man vill ha utan att för den skull kunna konstruera och bygga dom själv?

Visst, det är troligen enklare att bygga bra amatörradio prylar för HF än det var för 10-20 år sedan då bara problemet med frekvensstabilitet var stort nog att stjälpa mångas hem byggen.

Det är amatörradio organisationerna själva som skall svara för kunskaps nivån hos våra nya amatörer. Somliga anser tydligen att man skall vara elektronik expert för att få lov att vara radio amatör?!

De rent praktiska gränserna för vad vi kan bygga hemma idag hamnar antagligen på 23 eller 13cm banden. Redan detta ställer till problem för de flesta man behöver ganska omgående bygga små arbetsrum med antistat utrustning och kraftiga förstoringsglas för alla dessa förb*** små pyssliga komponenterna för ytmontering.

Visst, vi kan ju alltid bygga QRP prylar för HF, men till vad nytta?

Många verkar ha glömt bort den struktur omvandling av samhället som skett de senaste 25-30 åren!
Allt är ju gott och väl för de som köpte/byggde hus för 20 år sedan och har ett garage eller ett litet skjul där man kan ha en permanent verkstad. Tyvärr så är merparten av populationen inhyst i lägenheter och där har man dels inga eller dåliga antenn möjligheter samt svårt att reservera utrymme för eventuellt byggande av amatörradio utrustning.

Det är svårare att med gott resultat använda QRP utrustning i storstads miljöer då man traditionellt kompenserade en QRP sändares låga uteffekt med en bra antenn. Numera är störningsnivån i storstäderna hög och antenn valet begränsat!

Nej, sluta gnälla på att många väljer att vara stickpropps amatörer! Försök att vara lite realistiska istället!

Visst kan man bygga skitkul prylar med DDS'er och Gain Blocks etc, även för de lite högre frekvenserna men det kommer aldrig att bli alla förunnat att kunna göra det!

Jag skulle inte bli förvånad att det som i USA, blir begränsningar i hemmabyggandet...

Cheers

och Gott Nytt År


M0DFI
 
Last edited:
Replik M0DFI

[Sverige är en liten, nästan obefintlig marknad för amatörradio utrustning idag.

"Sänka priserna på begagnat"?! Dumheter! Rätt pris är alltid det pris som någon är beredd att betala för en vara/tjänst. Detta oavsett om begagnat priset är högre än nyvärdet var!

"Skriva av" - även det en fantasi produkt och rena dumheter!

Eftersom väldigt lite av amatörradion är kommersiell så har åtminstpne jag svårt att använda begreppet avskrivning för amatörradio utrustning!

Sedan har vi den snåle eller sparsamme amatören... Värför skulle han/hon subventionera några andra genom att sälja sin begagnade utrustning till subventionerade priser?!
Ebberöds Bank har vi hört/sett men jag har inte kopplat detta till Ebberöds Begagnade Radio Prylar... Köp dyrt och sälj billigt!

M0DFI[/QUOTE]

Så sant att marknaden är liten om inte näst intill obefintlig i Sverige. Att då prata om marknadskrafter blir ju fel. Det är ju rena slumpen som avgör om man får sin apparat såld till överpris eller inte. Hört talas om att pengar bränner i fickan, dvs man måste ha en apparat , hellst på minuten. Om man då som köpare har oturen! (tur för säljaren) att en apparat som man vill ha är till salu så köper man den trots att man vet att priset är för högt.

Sen måste det väl blivit helt stillestånd i hjärnkontoret om man köper en begagnad apparat till högre pris än vad man kan få en ny för.

Att jag nämnde avskrivningsmetoden i mitt inledande inlägg var ju bara ett exempel på hur man eventuellt skulle kunna komma fram till en vettigare prissättning av begagnade apparater. Kalla det gärna för något annat bara det blir billigare än idag.
Om man uppnår det så kommer det ju inte att dröja länge innan även de svenska leverantörerna av nya apparater måste sänka sina marginaler. Någon Ebberöds bank behöver ju då inte uppkomma.
Eller varför inte redan nu importera mera från Europa. Verkar vara lite gammaldags att hävda att man måste köpa från svenska leverantörer.
 
Last edited:
Hmm..... man kan ju vända på steken. Anledningen till de höga begagnatpriserna kanske beror på de höga nypriserna?
Jag anser fortfarande att det bär emot att köpa en ny rigg för 20 kkr om jag bara får hälften när jag säljer den efter något år. Det är ju näst intill omöjligt att veta om man kommer att vara nöjd med den.

Det är ju ett helt annat förhållande med t.ex. TV-apparater. Köper man en ny TV så vet man att man kommer att ha den kvar i ganska många år. Skillnaden mellan olika apparater är ju väldigt liten. Att den då rasar i värde spelar ingen större roll för den "normala" köparen.

"Stickproppsamatörer" är vi nog allihop. Det är ganska få amatörer som bygger all utrustning själva.
Men grundtanken är ju ändå det tekniska experimenterandet.
Är man bara intresserad av att kommunicera med andra människor så finns det lämpligare alternativ.
 
Import av begagnat

Jodå, stickproppare är vi nog lite som sagt. Tyvärr kom inte Jultomten med någon FT9000 till mig i år, vilket kanske hade blivit lite kämpigt att förklara för "the XYL"...

När jag kan sanningsenligt motivera för mig själva att jag måste ha en 100,000 kronorsstation för amatörradio så skall jag fundera på det. I sanningens namn behöver jag ingen FT1000MP heller - jag hade klarat mig bra med min gamla IC735...
Det blir nog ingen FTdx9000 nästa jul heller...

Jag kommer dessutom inte ihåg när jag hade ett QSO med någon som brukade hemmabyggd station annat än möjligtvis PA och antenn.

Det verkar som de flesta av oss har vant sig vid de Japanska "Super Riggarnas" knapp hysteri.
Själv försöker jag överraska mig med att ta fram manualen till min FT1000MP och då försöka lära mig något nytt... Funkar varje gång! Även efter nu snart 10 års innehav!

Sedan mobil stationerna... Även där verkar det vara totaltorka på hemmabyggandet. Man kan ju för all del bli mörkrädd när man tittar på de moderna mobilstationerna med färgdisplayer och annat lull lull.

Här i England har vi som tur är fortfarande ett hemmabyggarvänligt amatörband - 4m eller 70MHz. Det finns massor av surplus som för ett par hundra kronor kan köpas och byggas om.
Det finns dessutom en uppsjö av beskrivningar att få tag på. Dessa stationer är sannolikt den sista generationen som byggdes med de gamla komponent typerna. Stationer byggda med ytmonterade komponenter är ganska besvärliga att jobba med som amatör.

Det finns viktiga orsaker till att man skall fundera ett par gånger innan man egen importerar stationer av en typ som Svenska återförsäljare saluför. Fört och främst så har man problematiken med garanti och underhåll. Sedan underminerar vi begagnat marknaden där man säljer Svensk sålda stationer. Mitt i alltihopa så förväntas de Svenska amatörradio distributörerna svara på allehanda frågor och ha amatörradio prylar på lager när ni ringer och vill ha reservdelar. De priser som de Svenska distributörerna får betala i inköpspriser för de vanliga märkesstationern, ligger ofta högre än vad man får betala över disk utomlands. Detta är ett otyg som lett till en del omstrukturering på amatörradio marknaden i Sverige. Kombinera detta med en minskande nyrekrytering...

De flesta Svenska radioamatörerna köper sina riggar med surt förvärvade och skattade pengar. Som extra lök på laxen skall det betalas MOMS när varan förs in i Sverige om den inköpts utanför EU.

Jag skulle tro att man som Svensk radioamatör får bestämma sig en gång för alla, att behålla Svenska distributörer för amatörradio utrustning eller bli tvungna att alltid köpa utrsustningen från utlandet. Jag har svårt att tänka mig att dessa företag kan tjäna några pengar på amatörradio försäljningen, snarare så överlever man genom att sälja kommersiell utrustning och egenproducerade antenner. Den kommersiella bite håller även den på att försvinna, 150 kronor för två handapparater eller 15,000 kronor för en Tetra Handapparat (terminal). Dessutom så sker det kommunikation med mobil telefoner i allt större utsträckning i dag än via radio.

Oddsen är emot annat än "stickpropps amatörande" men vi måste ändå vara glada att kunna stjäla lite tid från yrkesliv och familj till vår amatörradio. Stickproppandet är kanske rent av vägen till överlevnad för amatörradion som hobby?!

Cheers All



M0DFI
 
Replik M0DFI

Menar Du verkligen att vi skall subventionera Svenska radiohandlare? Jag fick intrycket av Ditt tidigare inlägg att subventionera tex nybörjare vid begagnatförsäljning var inte att tänka på. :D
 
------------------
>>>Det är amatörradio organisationerna själva som skall svara för kunskaps nivån hos våra nya amatörer. Somliga anser tydligen att man skall vara elektronik expert för att få lov att vara radio amatör?!
--------------------

Elektronikexpert kan man bli när man utbildat sig i ämnet. Dock kan jag inte se att det finns skäl för att ställa några formella krav för att få lov att börja att studera för amatörradiocertifikat. En stor del av oss har börjat vår "karriär" inom hobbyn med små kunskaper som p g a av ett ökande intresse för tekniken har blivit större och i vissa fall t o m blivit vägledande för framtida inriktning mot högskoleutbildning eller jobb. Vackert så.

Det enda kravet som är relevant att ställa är att man som blivande radioamatör är (tror sig vara) intresserad av amatörradio. Dom som enbart är intresserade av den sociala sidan, d v s vill skaffa en radio och antenn för att prata med andra om saker som inte rör själva hobbyn (T ex politik, religion, sex, dra roliga historier, diskutera mat och älta om sina sjukdomar) har ingen plats i amatörradiohobbyn. För denna kategori personer finns betydligt bättre alternativ som t ex Internet, chat och mobiltelefon etc. Om dessa alternativ hade utnyttjats i större utsträckning än idag, hade amatörradiohobbyn haft större chans att överleva på lång sikt, visserligen hade antalet radioanvändare kanske reducerats med >75%, men vad har det för betydelse? Mycket av de problem vi har idag med QRM och splatter hade reducerats och de riktiga radioamatörerna hade kunnat återfå sina hårt sargade amatörradioband. En specifik hobby vilken som helst kan ju aldrig bli större än antalet utövare.


------------------------
>>>De rent praktiska gränserna för vad vi kan bygga hemma idag hamnar antagligen på 23 eller 13cm banden. Redan detta ställer till problem för de flesta man behöver ganska omgående bygga små arbetsrum med antistat utrustning och kraftiga förstoringsglas för alla dessa förb*** små pyssliga komponenterna för ytmontering.
-------------------------

Du har fel. Det finns inga sådana gränser. Det finns åtskilliga exempel på radioamatörer som klarar sig utmärkt med ett vanligt skrivbord av mindre modell (60x120 cm) och en grunduppsättning verktyg tillsammans med enkla mätinstrument som inte tar mer plats än att de kan stuvas undan i skrivbordslådorna.

Den som är intresserade av radioteknik, elektronik i kombination med mekanik har alla förutsättningar att finna bra surplus och komponenter till priser som aldrig varit så låga som nu. Loppmarknaderna översvämmas av både gammalt och nytt elektroniköverskott. Utbudet nya komponenter från t ex Elfa m fl är ännu större. Schemor och tekniska artiklar finns i obegränsad mängd på Internet, liksom allehanda datorprogram för simuleringar och virtuella experiment. Många av dessa program är gratis.

En del radioamatörer prioriterar amatörradiohobbyn högre än andra och inreder en garderob eller kanske ett arbetsrum i källaren till ett fulländat laboratorium. Denna grupp investerar ofta i en bit antistatmatta och handledsband för någon hundring eller så. Förstoringsglas kan köpas till.

Det handlar således mer om prioriteringar och intresse för sin högt värderade hobby än platsbrist räknat i kvadratmeter yta eller om samhällsstrukturen har medfört att många bor i allt för trånga lägenheter.

>>>Visst, vi kan ju alltid bygga QRP prylar för HF, men till vad nytta?

Den frågan kan man applicera på allt. Vad är det för mening med livet överhuvudtaget. Varför finns det folk som spelar fotboll så dom blir både anfådda och får skrubbsår på knäna när dom kan låta bli - att göra något. Fotboll utspelas ju på TV.

Amatörradiohobbyn är i grunden en hobby för teknikintresserade personer där vissa finner nöje i att bygga själv, andra nöjer sig med att läsa böcker/tidskrifter om teknik för att på så sätt följa med den tekniska utvecklingen. I båda grupperna ingår sannolikt ett ganska stort antal av de individer du benämner "stickproppsamatörer" När jag blickar ut över mitt radiorum konstaterar jag att de flesta apparaterna inte är konstruerade av mig själv. Jag är nog på sätt och vis en sticksproppsamatör jag också... Dock har jag ett utpräglat intresse av att lyfta på locken och studera både den mekaniska uppbyggnaden såväl som hur schemat ser ut. På så sätt kan man förkovra sig inom sin hobby vilket för de allra flesta är fullt naturligt.

En del inlägg i denna debatt och många andra debatter i Sverige och i utlandet handlar om amatörradions överlevnad eller samhällsanpassning. Ett vällovligt syfte för många debattörer är att inspirera nya radioamatörer att göra något mer av sin hobby - sitt liv. Här är egenbyggandet, gärna QRP-utrustning, en utmärkt start.

T o m så "onödiga" ting som att bygga ihop en byggsats från Kjell & Company kan bli den gnista som tänder, och där byggaren får bekräftelse på "jag lyckades" Känslan leder inte sällan till att byggsats nr 2 köps in o s v.

Alltså! Börja med enkla prylar, bygg om och förbättra, avancera som radioamatör och upplev den äkta glädjen att ha skapat något själv. Det behövs fler Elmers (Mentorer) inom hobbyn som kan avleda den blivande radioamatörers intresse för att börja sin bana som radioamatör med att studera kommersiella annonser och falla för frestelsen att köpa små hokus pokus antenner såväl som investera hundratusenkronor för sin första radio. Risken att bli besviken, för att ens stora förväntningar, inte infrias är överhängande.

73
Bengt EQL
 
Last edited:
Dom som enbart är intresserade av den sociala sidan, d v s vill skaffa en radio och antenn för att prata med andra om saker som inte rör själva hobbyn (T ex politik, religion, sex, dra roliga historier, diskutera mat och älta om sina sjukdomar)

Sagt av Örebro-amatör någon gång under första halvan av 70-talet:

"Jag kan inte köra 80m, för jag har ingen sjukjournal..."

:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
AdamStockholm said:
Menar Du verkligen att vi skall subventionera Svenska radiohandlare? Jag fick intrycket av Ditt tidigare inlägg att subventionera tex nybörjare vid begagnatförsäljning var inte att tänka på. :D

Adam,

Jag tycker uttrycket att "subventionera Svenska Radio Handlare" är lite väl antagonistiskt av dig.

Jag vill istället flytta frågan tillbaka till dig - vill du att det skall finnas några Svenska Radiohandlare?

Själv förstår jag inte varför det fortfarande finns Svenska Radiohandlare ( amatörradio ) efter ett antal år med egenimport. Det finns inte speciellt mycket att tjäna på de Svenska radioamatörernas inköp av radio utrustning!

Du "subventionerar" din lokala affär eller stormarknad, eller? Om du och de flesta andra i trakterna runt där du bor gör samma sak, tror du att din handlare kommer att finnas där för att fortsätta sälja mjölk till dig?

De Svenska amatörradio handlarna "straffas" med högre grossistpriser än vad man kan handla över disk i USA och en del andra länder. Detta gör det mer eller mindre omöjligt för handlarna att kunna ha prylar på lager och hantera garantireparationer. Marknadsföring (reklam) kan det naturligtvis intye bli frågan om! I kombination med en förryckt MOMS på 25% ( som ofta "glöms" bort vid egenimport ) så blir import priserna avsevärt lägre än från en Svensk handlare. Det är alltså inga överpriser som de Svenska handlarna försöker att ta ut!



Cheers


M0DFI
 
Bengt,

Vad jag försökte framhålla i mitt inlägg var att världen har ändrats en del sedan många av oss började med amatörradio. Jag tänker inte kasta mera bränsle på debatten om amatörradions varande eller inte varande... Dock håller jag oförkortat merd AOM om vad som pågår på 80m bandet... MEN! Jag tycker att vi får acceptera social verksamhet på banden. Det är ju trots allt bättre att de används än att de ligger tysta. Åtminstone så länge de regler och förordningar som omgärdar vår hobby följs!

Det har hänt lite grand i samhället under de senaste decennierna. Våra regeringar har drivit en medveten politik för att jaga ut både Herr och Fru Svensson i arbetslivet, helt ofrivilligt men det behövs i många (de flesta ) fall två inkomster att dra runt en familj på. Detta innebär att bägge måste delta i familjens verksamhet och gyllene är de tillfällen som man kan låsa in sig och idka hemmabyggande av något kul projekt.
Amatörradion har fått konkurrens från resten av familjen och samhället. Det är väldigt få personer idag som förundras över den fantastiska möjligheten att kommunicera med någon i Kina eller i USA... Detta är något som Internet har förändrat för alltid. Världen har på det sättet blivit mindre.

Många med mig har försökt att klura ut vad det är som får radioamatören att "ticka", inte bara befintliga/aktiva radioamatörer men framförallt vad som skulle kunna locka nya deltagare till vår hobby.

En del hävdar att "the homebrew fanatics" är en elitistisk klick som inte är bra för hobbyn, medan andra med avundsjuka bevakar sina gamla hävdvunna rättigheter, för all del baserade på kunskaps prov etc. De flesta av oss aktiva radioamatörer är en samling knasbollar med väldigt bestämda åsikter och oftast i kombination med mindre träning i att vara sociala och smidiga, speciellt eftersom vi alla vet bäst och framför allt inte vill ha några förändringar av vår egen "Status quo".

Visst kan man röja ut en garderob och bygga amatörradio utrustning! Visst finns det surplus prylar att få tag i, dock i en minskande ström och kanske helt sinande i framtiden då EU's nya skrotningsregler kan innebära att företagen ( ursprungs kunderna ) blir tvingade att skicka tillbaka utrustningen till leverantörerna för skrotning.

Visst, det finns inga rigida gränser för vad som kan byggas hemmavid. Jag vill dock hävda att min tidigare generalisering om var det börjar bli svårt att bygga hemma - fortfarande är giltig.

Det är inte alla förunnat att kunna bygga kvalificerade projekt hemma. Därför behöver man kunna köpa "färdig" amatörradio utrustning. Tyvärr så kan man se en tydlig trend i utvecklingen av amatörradio utrsustning som kanske kommer att göra priserna fullständigt horribla.

Eftersom design och tillverknings kostnaderna för standard transceivers har gått ned i och med ankomsten av modern teknik, så måste de stora tillverkarna kontra med att bygga mer komplicerade (dyra) utrustningar för att kunna hålla omstättning och marginalerna vid liv.

Titta inuti en ny transceiver idag, det är inte speciellt mycket komponenter som finns där jämfört med för 15 år sedan. Kombinera detta med livslängden för en FT, TS eller IC transceiver - ett bekymmer för tillverkarna! Dessutom verkar äntligen mjukvaru definierade radio stationerna komma i och med utvecklingen av billiga och snabba A/D omvandlare och DSP'er.

Nåväl, visst finns det bygg projekt av varierande svårighetsgrad för att passa alla men eftersom det blir mer och mer datorer involverade i stationerna så kommer många att bli avskräckta att bygga något.

Men visst, fram med mera rimliga bygg projekt för att passa alla åldrar och kompetensgrader!



Cheers

M0DFI
 
Replik M0DFI

De radiohandlare , mjölkhandlare eller vad de nu handlar med får vara kvar i min värld så länge de har konkurrenskraftiga priser. Det var länge sen avspärrningsargumentet var giltigt som anledning till att ha svenskt jordbruk, egen industri etc.
Jag ser alltså inget mervärde i att det finns svenska handlare om de inte är konkurrenskraftiga inklusive transportkostnader, moms, tull eller vilka pålagor som nu finns.
Just nu så är svenska amatörradiohandlare inte konkurrenskraftiga genetemot tex leverantörer i England, Tyskland, Danmark.
 
>>Många med mig har försökt att klura ut vad det är som får radioamatören att "ticka", inte bara befintliga/aktiva radioamatörer men framförallt vad som skulle kunna locka nya deltagare till vår hobby.
---------------------

En stor del av de nuvarande amatörradioutövarna är "old-timers" eller på väg att bli sådana. För att amatörradiohobbyn skall överleva på sikt krävs en större andel yngre förmågor. Så långt är nog alla överens. För att "säkra" hobbyns framtid krävs att vi, du och jag, SSA, ARRL, RSGB m fl blir bättre på att förmedla vad som är så unikt, spännande och intressant att vara radioamatör.

De gamla reklambudskapen som fortfarande används flitigt, inte minst inom SSA, -bli radioamatör och prata med likasinnade från hela världen etc... Där radiosändare jämförs med 60 W glödlampor som sprider sina ljusstrålar runt hela jordklotet etc, är inte gångbara längre. Det behövs mer professionell marknadsföring än så – vassare budskap som sticker ut ur bruset.

Amatörradiohobbyn ses av många som en konstig hobby med ännu konstigare utövare. Det finns radioamatörer som på våra fielddays går omkring med 5…10 walki-talkies i bältet. Radioamatörers bilar ser ut som igelkottar. Radioamatörer tror att bara för dom klarat sitt amatörradioprov så är dom är experter på allt. Radioamatörerna har som grupp betraktad låg status vilket märks på hur vi uppfattas av t ex elektronikindustrin och av "vanligt folk" vänner och bekanta, inom näringsliv och högskolor etc. Alla drar de på smilbanden åt vår löjliga hobby som i deras ögon inte skiljer sig från com-radio, privatradio eller PMR. T o m många av oss radioamatörer har ju svårt att se någon markant skillnad. Många av de senare 10…20 årens radioamatörer kommer från privatradiobanden. De har tagit med sig både beteende och värderingar och implementerat dessa på amatörradion. Amatörradio och privatradio är på väg att smälta samman till en kravlös, delvis laglös ”prata radio hobby”.

Vad som behövs är ett ordentlig uppvaknande inom SSA (både styrelsen och vi medlemmar) där amatörradiotjänsten marknadsförs som den seriösa teknik- och kommunikationsinriktade hobby för teknikintresserade, den i grunden är. Detta kan göras genom att t ex SSA lyfter fram det unika med amatörradion och genom handling förklarar för både sina medlemmar och för utomstående vad amatörradio går ut på och vilka enorma möjligheter och friheter vi radioamatörer har. Friheter som vi fått för att vi i myndigheternas ögon har de tekniska kvalifikationer som anses behövas för att slippa bli försedda med krav på typgodkänd utrustning och ERP-begränsningar. I dag är detta den enda egentliga skillnaden gentemot privatradio. Den skara radioamatörer som uppfattar denna lilla skillnad minskar för varje dag som går.

Det handlar således inte om att till varje pris locka in fler deltagare i hobbyn utan snarare att definiera vad amatörradio går ut på för att därefter marknadsföra verksamheten på ett sådant sätt att de personer som ryms inom definitionens ramar själv inser möjligheterna, utmaningarna och på så sätt lockas att bli radioamatörer.

Tänk om den stora målgruppen högskolestuderande och unga civilingenjörer inom t ex elektronikindustrin kunde förmås att sluta skratta åt oss och i stället se ett mervärde i hobbyn, bli radioamatörer och dela med sig av sin expertkunskap. Vilket uppsving för amatörradiohobbyn det hade varit.

73
Bengt EQL
 
SM7EQL said:
>>Friheter som vi fått för att vi i myndigheternas ögon har de tekniska kvalifikationer som anses behövas för att slippa bli försedda med krav på typgodkänd utrustning och ERP-begränsningar. I dag är detta den enda egentliga skillnaden gentemot privatradio. Den skara radioamatörer som uppfattar denna lilla skillnad minskar för varje dag som går.

Man skulle lite tillspetsat kunna säga att på analogt sätt som språket
skiljer människorna från djuren, så skiljer rätten till "hembygge" sändaramatörerna
från PR-radioutövarna. Som tidigare sagts är detta unika rättigheter, ingen annan
radiotjänst får reguljärt använda materiel och system som inte är av godkända konstruktioner.

Att ha någorlunda goda tekniska kunskaper, antingen tillägnade via självstudier eller
genom en teknisk utbildning, ger amatörradiohobbyn ytterligare en relief.

Själv så läser och skriver jag flitigt på "teknikreflektorn", och man slås av bredden av frågeställningarna som dyker upp där. En "medelvecka" på teknikreflektorn innehåller
vanligen flera "kluriga frågeställningar" än vad jag utsätts för under ett par månader under mitt dagliga arbete. Tvärtemot mot vad man kan tro så kan radioingenjörens arbete vara ganska enahanda med mycket "pappersjobb", i synnerhet när man arbetar mot en stor organisation.

Som av en händelse står merparten av mina skolböcker numera i en hylla ovanför
datorn hemma, och jag har nog läst mer i dem i samband med diskussioner på reflektorn de senaste åren, i synnerhet i Elfält-boken och i kompendierna "Elkretsteori" och "Digital Kommunikation", än vad jag någonsin gjorde inför tentorna en gång i tiden. Frågeställningarna på teknikreflektorn har ju den goda smaken att vara direkt relaterade till en påtaglig verklighet.

Skulle det gå så illa att rätten att själv konstruera, bygga och modifiera amatörradiosändare försvinner, upphör vitsen att vara sändaramatör för min del. Jag anser för min egen del att en amatörradiotjänst som inte innehåller "technical investigations and self-training" är något som jag i så fall lika gärna klarar mig utan.

Det rådande upplägget med "kvantitet före kvalitet" är dessvärre något som kan leda rakt i fördärvet, skulle det bli en utbredd uppfattning bland allmänheten att det finns ett stort
antal sändaramatörer med diskutabla kunskaper vilka sänder mycket och med höga effekter så har vi en radiostrålningsdebatt som "ett brev på posten". Av någon anledning så har "publikum" ännu inte kopplat ihop fältstyrkor som kan ge upphov till TVI/HiFi-I med tänkbara biologiska effekter. Uppträder denna diskussion så gäller det att "ha bra på fötterna", och då förslår nog inte de ev. kunskaper om antenner och elektromagnetiska fält som kan ha tillägnats under ett par helgers snabbutbildning.

Men, varför sitter jag här och "gnäller"? Marsch i väg och dra igång hembyggda grejor för "Straight Key Day" ! :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Bengt,

Jag vet inte riktigt i vilken verklighet du lever men det verkar vara en istängd bubbla med fruktansvärda fördommar. Nu har du bara i denna tråden (av det jag har orkat läsa) dumförklarat dom flesta nya amatörer som har tillkommit dom 20 senaste åren. Istället för att klanka ner på "nya" amatörer borde det väl vara bättre att uppmuntra till mer expriment, byggande och en god trafikdeciplin?

Du skrev i en annan tråd att nya amatörer inte är intresserade att bygga och exprimentera. Om vi vänder på det. Det kanske är så att dom har kunskap inte är villiga att lära ut eller "sänka sig" till deras kunskapsnivå? Eller att dom inte vill umgås med fd. privatradio operatörer eller sådana "som inte äger en lödkolv"? Genom att skapa en sk. "ELITKÅR" inom hobbyn skapar man ännu mer klyftor mellan nya och äldre amatörer.

Jag håller dock med om att hobbyn skall marknadsföras som en mer teknisk hobby än vad den gör idag. Jag anser inte att man kan vara helt oteknisk för att bli radioamatör idag.

Det är beklagligt att synen på amatörradion har försämras. Jag vet när jag blev amatör att det sågs som en merit att vara radioamatör. Jag tror dock att det beror på okunskap bland vanligt folk som inte vet vad amatörradio är. Jag tycker inte att man skall skämmas för att vara radioamatör. Jag gör inte det. Det är alltid intressant att se raktionen hos folk när man säger att man är radioamatör. Jag har aldrig fått några negativa reaktioner, snarare tvärt om.

Personligen tycker jag att det är beklagligt att en företrädare för SSA jobbar för att öka klyfterna mellan radioamatörer istället för att ge nya amatörer en puff i rätt riktning. Jag kanske har fel men jag får den uppfattningen.
 
>>>Du skrev i en annan tråd att nya amatörer inte är intresserade att bygga och exprimentera. Om vi vänder på det. Det kanske är så att dom har kunskap inte är villiga att lära ut eller "sänka sig" till deras kunskapsnivå? Eller att dom inte vill umgås med fd. privatradio operatörer eller sådana "som inte äger en lödkolv"?
--------------

Du har helt rätt. Det är helt avgjort så, att många av oss "old-timers" eller etablerade amatörer och som äger kunskaper/erfarenheter inte längre är särskilt intresserade att ställa upp ideellt och dela med oss. Det är ett mycket stort problem för de lokala klubbarna som knappt får ihop medlemmar ens till en styrelse. Någon patentlösning har jag inte mer än att jag inser att det behövs betydligt fler Mentorer. Du är själv en god Mentor som tar hand om dina elever du utbildat till amatörradiocertifikat och jag är en Mentor som vägleder några av mina klubbkompisar som av egen vilja vill lära sig mer radioteknik och som är mottagliga för kunskap. Fler skulle följa dessa två goda exempel.

Här finns en jätteuppgift för SSA att på ett strukturerat sätt fördjupa samarbetet mellan SSA och de lokala klubbarna, särskilt då det gäller utbildning och frivillig vidareutbildning.

DL är den som står närmast klubbarna och medlemmarna men utan verktyg, d v s samordnade planer från SSA är det svårt att nå framåt. SSA saknar alltjämt en långsiktig plan för sin verksamhet och definitionen av amatörradiohobbyn som sådan är tämligen luddig. Under många år har SSA:s centrala insatser på nyrekryteringen fokuserat på att skaffa till antalet fler medlemmar snarare än att värna om de som redan finns och hjälpa dessa till rätta.

---
Personligen tycker jag att det är beklagligt att en företrädare för SSA jobbar för att öka klyfterna mellan radioamatörer istället för att ge nya amatörer en puff i rätt riktning. Jag kanske har fel men jag får den uppfattningen.
---

Det finns nog flera sätt att se på den saken. Anledningen till att jag engagerat mig i SSA och deltar i offentlig debatt är att jag vill hjälpa till att värna om amatörradiohobbyns fortsatta existens som en teknisk hobby för teknikintresserade. Jag har dessutom inblick i det internationella standardiseringsarbetet som gör att jag förstår att hela vår framtida existens hänger i en allt skörare tråd. Därför gäller det för SSA och alla oss radioamatörer att fokusera hårdare på kärnverksamheten och inte förfalla till ett tänkande som enbart går ut på kvantitet. Det är här det gått ordentligt snett. Det handlar inte om att dumförklara någon enskild individ. Däremot har jag tidigare skrivit om hur hobbyn fördummats den senaste 10-20 årsperioden och det vidhåller jag med bestämdhet att så är fallet. Fördumningen beror på en rad olika omständigheter varav avregleringen är en. Inte alla har förstått vad detta innebär utan fortsätter att förtränga och bortse ifrån den enorma förändring och omstrukturering som sker inom hela radioområdet.

Jag känner väl till att det finns en överväldigande majoritet av radioamatörerna som inte ser (vill se) ett ev framtida krav om "typgodkänd" utrustning och ERP-begränsningar som en hotbild, men den dagen vi amatörer blir av med undantaget i EMC-direktivet som medger att vi får använda hembyggen och modifierade apparater, då kan jag i alla fall känna mig nöjd för att jag, som en av SSA:s 5500 medlemmar försökt påverka utvecklingen och göra dig, många andra och inte minst SSA uppmärksamma på vad som är på gång.

"Skulle det gå så illa att rätten att själv konstruera, bygga och modifiera amatörradiosändare försvinner, upphör vitsen att vara sändaramatör för min del. "

Kan bara instämma med K-A

73
Bengt EQL
 
Hmm....... en intressant frågeställning:
Vad ÄR amatörradio och vad SKALL amatörradio vara i framtiden?

Ingen lär ju ha missat den massiva "teknikrevolution" som vi genomgår just nu. Den påverkar oss alla starkt och inte minst amatörradion känner av den. Men det verkar som att väldigt många kämpar emot.

För bara något decennium sedan så hade amatörradion två viktiga syften.
Dels en möjlighet att låta intresserade få utföra allehanda tekniska experiment med radiovågorna.
Dels en chans att få kontakt med människor i andra delar av världen även människor i andra typer av samhällen. Det märktes ju väldigt tydligt genom det enorma intresset från Sovjetunionen. Stationerna på radioklubbarna var enda kontakten med andra länder.
Det senare syftet med amatörradion håller nu på att helt raderas ut. Vi har fått helt enorma möjligheter att kommunicera och träffa nya människor tack vare den digitala "revolutionen".

Därmed kvarstår det tekniska experimenterandet som enda egentliga drivkraft för amatörradions fortlevnad. Trots detta strävar "vissa" efter att sopa tekniksidan under mattan och saluföra amatörradion som en mötesplats med den sociala delen som främsta syfte.
Detta trots att amatörradio förmodligen är det mest oekonomiska och krångliga sättet som finns för att träffa folk.
Denna strävan hotar att köra amatörradion i graven i rask fart.

Låt oss istället satsa på det unika som finns kvar inom hobbyn: Tekniska experiment.
Visserligen blir skaran utövare inte lika stor, men den blir säkerligen mycket mer drivande och chanserna att amatörradion kan få finns kvar i framtiden ökar.

Beträffande Svenska radiohandlares framtid så får vi nog bara acceptera den krympande värld vi lever i. Konkurrensen från övriga världen lär nog öka även inom andra branscher så det kommer till sist att bli ett problem för våra myndigheter att åtgärda. Vi får hoppas att de Svenska handlarna kan hålla ut tills dess.
 
SM7TJC skrev: Hmm....... en intressant frågeställning:
Vad ÄR amatörradio och vad SKALL amatörradio vara i framtiden?
---------------

Det är en fråga som är omöjlig att besvara...

Efter att ha ägnat åtskilliga timmar, allt sedan nyårsdagen, åt research på nätet, tror jag mig emellertid äntligen ha funnit svaret - eller åtminståne funnit några av de tunna trådar som med lite eftertanke kan leda ett steg framåt i det ständiga sökandet...

Läs först artikeln på denna länk; http://www.kh2d.net/opinions/article.cfm?id=4 och om den upplevs intressant, fortsätt då att utforska resten av webbplatsen.

Var och en får naturligtvis dra sina egna slutsatser men visst finns där ett och annat guldkorn att reagera på - för eller emot?

73
Bengt SM7EQL
 
Back
Top