Begagnadepriser och hobbyns nyrekrytering

Funderingar

Intressant diskussion det här med amatörradions överlevnad. Om jag tolkar det rätt av dom som förespråkar teknik som främsta argument så skulle man kunna avveckla 99% av 2-meters bandet, det liknar ju mer komradio i stort, och alla contestkillar på kort vågen, skulle inte dom egentligen syssla med trollingfiske? Det är ju samma princip, så mycket som möjligt på en viss tid, dx-jägarna, skulle inte dom hänvisas till nåt chattforum på internet? Frågan är vad blir det kvar på banden förutom dom teknikfundamentalistiska amatörerna? Jag trodde att amatörradion hade ett stort spektrum och att alla var lika värda och att man respekterade varandras intresse, tydligen har jag misstagit mig.
 
" alla var lika värda och att man respekterade varandras intresse, tydligen har jag misstagit mig."

Det finns radioAMATÖRER och det finns radioKOMMUNIKATÖRER. Den ena för hobbyn framåt och den andra utnyttjar framstegen.
Vem som har ett visst värde för hobbyn bör framgå av beskrivningen.

En amatör som avlagt ett s.k gammaldags prov har definitivt mycket större kunskap än dagens "snabbutbildade amatörer". Nu pratar jag inte om CW-kunskaper utan om att dagens prov är ämnat till att mångfaldiga amatörerna men som KOMMUNIKATÖRER inte som en amatör med gedigna grundläggande kunskaper.

Alltså, tidigare var kraven avsevärt större, det krävdes gedigna grundläggande kunskaper för att klara av provet. Ta och titta på ett prov för 20 år sedan och jämför med dagens skämt.
 
Man blir ju lite orolig, vad är det man ger sig in på? Ska jag överhuvudtaget bry mig om att ta mitt cert? På en del inlägg verkar det ju som att kaos och anarki råder på banden och att amatörradion helt håller på att förlora fotfästet.

Jag tror och hoppas det inte är riktigt så illa. Kanske har amatörradion tidigare varit extremt strikt och reglerad, så att även ganska små förändringar märks tydligt. Här spekulerar jag bara, rätta mig om jag har fel.

Själv har jag tänkt ta mitt cert för att jag är radiointresserad och tycker det är spännande med vågutbredning och antenner. Tycker även det är kul att koppla ihop radion med datorn (DRM, PSK31, SSTV mm). Jag är också lockad av "äventyret" i att t.ex. klättra upp på en bergstopp eller kulle för att köra VHF/UHF. Däremot är kanske inte diplom och QSL-kort min grej.

Visst finns det plats för både såna som mig och DX-jägarna?

Att däremot rå-plugga en helg för sedan kunna sitta och tjöta med polarna över radio i timtal, det tycker jag inte tillhör amatörradions område. Då kan man hellre chatta på nätet eller köra 27 MHz.

Mvh
Fredrik QTH Falkenberg. Lyssnar idag med en Commander 328 från tidigt 80-tal samt en ombyggd Panasonic RF-B40 tillsammans med SDRadio från I2PHD
 
Fredrik, du är så välkommen till hobbyn med din attityd. Håller med dig fullständigt om "snabbtelefon-principen". Det stora problemet tycker jag är de f.d 27 pratarna tar med sig sin "kultur" till amatörradion och skäms inte för att säga att dom fortfarande kör på trippel femman 27.555 trots det är illegalt. Man undrar varför dom tagit "det mycket förenklade amatörprovet" när dom fortfarande kör på nämnda "trippel-femman".

Jan
 
Last edited:
Back
Top