Begränsningar i kontakter med Polska amatörer

SM0FKI

Rör-Nostalgiker
Hej,

jag har hört ett "rykte" om att i första halvan av 80-talet så skulle det en kort tid funnits restriktioner i kontakterna mellan SM-SP amatörerna. Detta var alltså under den tid som det var som mest turbulent i Polsk inrikespolitik och omvärlden var orolig för en eventuell intervention från Sovjetunionen. Jag låg lågt med radion på den tiden och har inget minne av det själv.

Någon som kommer ihåg?

SM0FKI / Uffe
 
Det var alldeles riktigt så. Det gällde all radiokontakt med omvärlden får polens del. Jag var till sjöss som Gnist just då och hade en polsk besättningsman med ombord. Han ville ringa hem men Gdyna Radio svarade endast polska fartyg. Kamraten lärde mig då att göra anropet på polska för att försöka "komma igenom". Eftersom mitt fartygs anropssignal började på 'S' liksom de polska så gjorde vi ett försök efter de misslyckade anropen på engelska. Gdyna Radio nappade och svarade på mitt anrop trots att min snabblärda polska säkert var behäftad med någon vrickad dialektal variation. Hur som helst så svarade de men endast en enda gång för att omedelbart bli tysta igen. De gick alltså inte vägen...
Jag minns dock inte vilken inrikespolitisk orsak landet just då var behäftat med. Detta hände under 1982 vill jag minnas och varade någon eller några månader.
Dock var jag inte landkrabberadioamatör just då.
 
General Jaruzelski införde undantagstillstånd i Polen 13 december 1981, något jag mycket väl kommer ihåg. Jag brukade lyssna på lite olika mellanvågssändningar varje morgon, däribland från Polen, denna morgon var det Lucia och jag var uppe extra tidigt och noterade att Polens radio endast sände en slinga av samma låtar hela morgonen. Man visste att det var ganska "stökigt" i Polen den tiden och man insåg ganska snabbt att något hänt då man lyssnade på kortvågen som var översvämmad av stationer som sände sifferkrypto både på foni och CW. De kontakter jag brukade ha via 2 mb med Polen var tysta en tid framåt, kommer dock inte ihåg hur länge. Den obehagliga känslan att något har hänt den Luciamorgonen sitter kvar i minnet, Polen är trots allt ganska nära...
 
Så minns jag det också, tänkte skriva några rader men MCD hann ju före... På den tiden då jag var aktiv BCDX-are sände Polska riksradion ett par program på svenska och plötsligt så var det tyst i högtalaren en morgon.
 
Den här tråkiga sidan av hobbyn finner jag intressant att lära mig mera om, både historiskt och nuvarande läge.

Förekommer det än i dag politiska begränsningar i amatörradiotrafiken i några länder?

I så fall vilka länder?
 
Last edited:
Sovjetunionen hade ett förbud som gällde kommunikation mellan Israel och unionen. Jag kommer ihåg det själv genom att en israelisk amatör skickade ett gäng kort till mig för vidare befordran till Sovjetunionen där jag hade en god amatörradiovän som därefter distribuerade korten till de ryssar som 4X stationen skickade kort för. Undrar om det inte också fanns litet restriktioner från Sovjet att kommunicera med Sydafrika under en period, Hur som helst så struntade många amatörer i Sovjet i dessa förbud. En del som jag känner blev av med sin signal under en period som ett resultat av detta "trots".

I nutid och efter murens fall finns inga som helst restriktioner, men under Abchasienkrisen för ett antal år sedan var det litet ansträngt mellan vissa 4L och UA stationer. Jag som då var R3/SM6LRR blev uppropad av flera 4L och vi körde helt normala QSO, men vet att jag ibland hörde litet dialoger mellan georgier och ryssar som föreföll aningen ansträngda.

Kan tänka mig att det finns en del mer extrema länder i mellanöstern som intar en försiktig attityd till kontakter med Israel. men jag har inga 100-procentiga belägg för det.

73 de RM2D, Mats
 
När jag fick mitt amatörcert i januari 1954 fick SM, och de flesta länder i västeuropa och USA, inte ha kontakt med UA,UB. Däremot var det tillåtet för oss (SM) att ha QSO med YU, OK, HA, LZ, YO, SP, DM (Östtyskland). Dessa länder, ockuperade av Sovjet, hade regelbundet QSO med UA/UB.
Någon aktivitet från ZA (Albanien) hörde jag aldrig.

Hur det var med de Baltiska staterna, Estland, Lettland och Litauen, kommer jag inte ihåg. Troligen använde amatörerna, läs ryska, "U-prefix".
Jag erinrar mig att kuststationen i Ventpils hade "UN-någonting".

Jag tror (inte helt säker) att det var 1957 som Sovjetunionen släppte "allt lös". Krusse hade ju då suttit vid makten i ett antal år efter Stalins död, våren 1953.

Jag kommer ihåg hur hela västvärlden jagade som tokiga de nu tillåtna UA-prefixen.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top