Beräkna elementlängd för inverterat V-dipol

SA6TUT

Well-Known Member
Hej vänner. Mitt första inlägg här.

Vänder mig till er för en fråga som förmodligen är ganska lättbesvarad för den som är insatt i ämnet. Jag ska bygga en flerbands dipolantenn (inverted V fan dipole) för 40, 20 (15) och 10 meter.

Nu tänker jag mig att jag gärna vill separera elementen lite vid matningspunkten. 14 centimeter närmare bestämt och ytterligare en bit i slutändan av elementet.

När jag beräknar den teoretiska längden av varje element har jag genom att prova mig fram kommit fram till att antennelementens längd minskar när man vinklar elementen nedåt (inverted V). Om man läser tillgänglig information på nätet så säger ungefär 50% av källorna att elementlängden minskar medans resterande säger att den tvärtemot ökar. Lite märkligt att det finns två olika teorier om detta. Men det var inte det som min fråga gällde.

Frågan är om de 14 centimeter (separationsavstånd mellan olika de bandens element) med wire som går vertikalt från matningspunkten fram tills att elementet viker av ska räknas med i antennelementets teoretiska längd eller inte.

En teoretisk följdfråga är om jag gör en knut på antennwiren, påverkar det elementets längd radiomässigt, dvs behöver jag kompensera den gjorda knuten genom att förlänga elementet?

Hoppas mina frågor är begripliga. Tack på förhand för svaren.

73 de SM6KZW
antenna.JPG
 
En intressant lösning, första gången jag ser en sådan variant.
Jag anser att varje 14 cm-del skall räknas in i antennlängden på respektive tråd.
Det där med knuten behöver du inte tänka på. Skulle tro att du får finjustera längderna (ytterändarna) i vilket fall som helst.
 
En intressant lösning, första gången jag ser en sådan variant.

Ja, det är ju en variant av fan dipole och jag tycker det verkar lättare att hålla samtliga element stadigt på plats.

Det där med knuten behöver du inte tänka på. Skulle tro att du får finjustera längderna (ytterändarna) i vilket fall som helst.
Det har du rätt i och det där med knuten är mest en teoretisk fundering jag har.

Tack för ditt svar Ingvar!
 
Du får garanterat efterjustera från de teoretiska värdena när den är på plats.
På min 80/40m fandipole har jag för mig att 40m delen blev en hel del kortare än beräknat.
Börja med att finlira 80m dipolen sedan 40m osv. Det blev en försumbar ändring på 80m delen efter finlir på 40m delen.
Lycka till.
PS. Glöm inte HF-choken i matningspunkten DS.
 
Du får garanterat efterjustera från de teoretiska värdena när den är på plats.

Japp, jag bävar lite inför den uppgiften. Det kan bli lite knepigt när elementen för olika band interagerar med varandra. Jag har startat upp från noll (efter 35 års radiotystnad) så jag har inte direkt den utrustning som behövs. Det finns väl tuners nu för tiden som visar var på bandet antennen har sin resonans. Känner inte många där jag bor nu (Falkenberg) men jag ska fråga i klubben, kanske finns det någon som har både instrument och lite tid att hjälpa mig att komma igång.

Har satt upp en 20 meters dipol 13 meter upp i en mast som första projekt och lyckats få min SWR-mätare att visa 1:1 efter 2 försök. Men det känns lite torftigt med bara ett band. 80 meter får jag kanske vänta lite med. Tomten är för liten för det.

PS. Glöm inte HF-choken i matningspunkten DS.

Just det ja. Jag hoppade över den och därför slutar mitt tangentbord att fungera när jag sänder. Om jag kör CW så låser sig hela datorn. Har en 1:1 balun på ingående och så får jag väl fundera på att införskaffa lite ferriter så småningom.

Tack för ditt svar Kent. 73!
 
Har Du ont om plats kan du knåpa ihop den här varianten för 80/40m delen, den blir smal på 80m men fungerar riktigt bra där den är i resonans.
Jag använder ena halvan, 80/40m delen, till portabelant när bilen är med. Då sätter jag fast kabeln direkt på mobilantennfästet och använder bilen som "motvikt".
Spolstommen är vanligt 40mm vitt avloppsrör.

http://users.picknowl.com.au/~wavetel/antennas.htm#4bandHF
 
Last edited:
Har Du ont om plats kan du knåpa ihop den här varianten för 80/40m delen, den blir smal på 80m men fungerar riktigt bra där den är i resonans.
Jag använder ena halvan, 80/40m delen, till portabelant när bilen är med. Då sätter jag fast kabeln direkt på mobilantennfästet och använder bilen som "motvikt".
Spolstommen är vanligt 40mm vitt avloppsrör.

http://users.picknowl.com.au/~wavetel/antennas.htm#4bandHF

Tack Kenth för tipset. Jag ska nog ta en titt på det där. Det verkar ju också som om jag kan komplettera med spolen i efterhand när jag väl har en fungerande 40m dipol så jag behöver inte fixa allt på en gång.

Det finns många webbplatser där man kan få hjälp att räkna ut kabellängderna. Den webbplats som stämde exakt på centimetern (otroligt och osannolikt men sant!) för min nuvarande 20m dipol var M0UKD:s kalkylator på https://m0ukd.com/calculators/inverted-vee-antenna/ så ska nog använda den för startvärden.
 
Att 21 MHz inte blir bra beror på att tråden för 14 MHz skapar reaktans. Köp (eller hellre bygg) en anpassare så klarar du dig, för att skruva fast och löda ihop några komponenter på en träskiva krävs inte ingenjörsutbildning.
Vikta dipolben ska ha minst 90 grader vinkel, för bästa resultat åtminstone 120 grader.

Lennart
 
Om du blir missnöjd både med 15 - och 10 m.-resultaten kan du ju prova med
en dipol för 15m och skippa 10m. Bara en tanke...o_O
 
Last edited:
Som GLD skriver hamnar resonansen på en 40 m dipol för högt när man försöker använda den på 15 m. En lösning på detta, som man ser här och där på nätet, är att ta en 60cm lång tråd, och vika ihop den till en åtta. Denna fäster man sedan som en kapacitanshatt en kvarts våglängd (på 15 m) ut från centrum på dipolen, En på varje ben. Sedan är det bara att lägga resonansen rätt genom att klämma ihop åttan lagom mycket. Placeringen sägs inte vara kritisk.
 
Var ligger resonansen?
Normalt på en rak dipol för 40m brukar resonansen på 15m hamna lite högt i frekvens.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt var resonansen ligger men jag ska kolla upp det.

Om du blir missnöjd både med 15 - och 10 m.-resultaten kan du ju prova med
en dipol för 15m och skippa 10m. Bara en tanke...o_O

En god tanke tycker jag. Den idén ska jag absolut ta med mig.

Som GLD skriver hamnar resonansen på en 40 m dipol för högt när man försöker använda den på 15 m. En lösning på detta, som man ser här och där på nätet, är att ta en 60cm lång tråd, och vika ihop den till en åtta. Denna fäster man sedan som en kapacitanshatt en kvarts våglängd (på 15 m) ut från centrum på dipolen, En på varje ben. Sedan är det bara att lägga resonansen rätt genom att klämma ihop åttan lagom mycket. Placeringen sägs inte vara kritisk.

Smart lösning. Den har jag aldrig hört talas om men värd att prova.

Tack alla för era snälla råd. 73
 
Fick för mej att göra en liten simulering.


En FAN-dipole med kapacitiva hattar i bilden riktade rakt upp endast för att förenkla simuleringen.

antenna_s.jpg

Resonanser på samtliga band med 50 ohm som referens.

50 ohm resonance_s.jpg

Samma antenn med 75 ohm som referens.
Man ser tydligt att antennen ger bättre anpassning till 75 ohm.

75 ohm resonance_s.jpg


Genom att införa matchning med hjälp av en 2,18m lång 75 ohm koaxkabel (RG59) kan man få bättre anpassning på 10m bandet utan att för mycket påverka övriga band.
Detta försköt resonansen något på 40, 20 och 15m men det går lätt att trimma.
Antennen är nu bättre anpassad till 50 ohm.

50 ohm resonance_75 ohm TL match_s.jpg
 
Last edited:
Back
Top