Beräkna spole till hf-mobil

sa5adf

New Member
Halloj, finns där någon som har koll på lämpligt beräkningsprogram för spolar. Situationen är som följer. Jag har förkortade 27Mhz-antenner som jag tänkte utveckla till lägre frekvenser, det borde gå med någon form av spole i botten, så vad jag behöver veta är diameter på spolen, antal varv, tjocklek m.m. Har du en aning om hur man skulle kunna räkna ut detta så blir jag glad. Observera att mitt mål är inte någon optimal värstingantenn, utan en monobandskompromiss i litet format.
 
Tack för tipset, tyvärr är programmen lite för krångliga för min del. Z-input, coaxloss, velocity osv, är ett krångligt språk. Har någon erfarenhet av dylik antennkonstruktion så skulle det vara till stor hjälp.
 
sa5adf said:
Tack för tipset, tyvärr är programmen lite för krångliga för min del.

Tanka hem programmet vertload.exe från nämnda website.
Låt säga att du vill använda din befintliga 27 MHz-antenn som delkomponent i en antenn för t ex 14 MHz. Kanske ett bottenspröt längst ner på en meter, sedan den nya spolen och sedan din befintliga 27-antenn längst upp.

Starta vertload.exe.
Tryck C för att komma till datainmatningen.

"Enter height of mast, metres" Skriv här in 2.75 m som bör vara den elektriska längden på din 27 MHz-pinne om den inte är ombyggd.

"Enter diameter of mast, millimetres" Diametern i mm på din 27 MHz-pinne. Låt säga 10 mm.

"Enter length of loading coil former, metres" Hur lång spole du hade tänkt dig. Starta med t ex 0,1 m.

"Enter diameter of coil former, millimetres" Den nya spolens diameter, låt säga 50 mm. Måttet syftar väl egentligen på spolstommen förresten.

"Enter coil wire diameter, millimetres" Diameter på tråden i den nya spolen. Låt säga 2 mm.

"Enter loading rod length, metres" Längden på sprötet under spolen (mellan spolen och bottenfästet). Låt säga 1 m.

"Enter loading rod diameter, millimetres" Diameter på samma spröt. Säg 25 mm.

"Enter loss resistance of ground..." Uppskattad jordförlust. Spelar ingen roll för beräkningen av spolen men säg 10 Ohm.

"Enter feed-line characteristic impedance" Vilken impedans (i Ohm) du har på den matande koaxkabeln. Skriv 50.

"Enter operating frequency, Megahertz" Skriv 14

Vad säger nu programmet... jo antal varv på spolen är 15 och det går åt 2,5 m tråd för att linda den. Varven ska alltså spridas ut så de täcker 10 cm i spolens längdriktning.

Prova nu med att ändra måtten, t ex bottensprötets längd eller spolens diameter.
Gör enkelt genom att trycka den boktstav som står framför de inmatade värdena, t ex F för rod length.

G4FGQ:s program är väl värda att sätta sig in i.

73
Christer
SM6PXJ
 
Last edited:
Tack för den utmärkta förklaringen och tipset på antenn cd-n. Jag har testat vertload tidigare och problemet är det att 27-sprötet jag tänkte använda är förkortat (spole hela vägen längs sprötet) , jag planerade att använda det för att spara längd, hur beräknar man då?? Ska man räkna på den elektriska längden (förmodad längd på tråd 1/4 vågländ) eller på den "fysiska" längden på sprötet??
 
Back
Top