Beryliummotstånd 50 ohm 75 W

SM0YDO

Well-Known Member
Hej finns det någon slaggs isoleringsbricka för att kunna isolera två 50 OHM 75 W motstånd eller?
Jag ska seriekoppla två motstånd för att komma upp till 100 ohm enligt pa0fri byggbeskrivningar
på 400 frinear slutsteget .

Mvh Lasse sm0ydo
 
Att använda isolationsbrickor ger ökad kapacitans så på konstlaster och effektdämpare så är det no-no men på HF kommer man nog undan med det utan att det blir allt för stor påverkan, har du inget alternativt sätt?
två stycken 220R parallellt? att det blir exakt 100R är inte så hemskt noga eftersom det är ett dumpmotstånd och din transceiver struntar i om SWR är 1,05 eller 1,1 :)
 
Jo en variant är att använda två kylflänsar och stt skruva fast ett motstånd på varje
fläns och att isolera dom i lådan med nylondistanser och nylondkruvar kunde
ju vara en metod.

Lasse sm0ydo
 
Om du köper de motstånd som visas på bilderna, TO-220 helt isolerad kåpa som du ser, är det bara att montera som på bilden
eller direkt i chassiet. Naturligtvis, som i alla RF-sammanhang, med så korta ledningar som möjligt.
Det är, som GLD skriver ovan bara ett dumpmotstånd och ingenting i den lösningen är särskilt kritiskt.

Tjockfilmsmotstånd, isolerad TO-220 kåpa, det är mitt tips ! :)
 
Hej mina två motstånd ser inte ut som motståndet ovan utan det sitter fast med två skruvar en i varje ände och motståndet mitt
på på metallbiten .

Lasse sm0ydo
 
Ja då är ju vingarna med de två skruvhålen ena anslutningen till motståndet.
Då blir ju bygget betydligt enklare. Montera motstånden direkt skruvade i
samma kylkropp "rygg mot rygg" så att säga (kan lika väl sitta bredvid varandra)
och då har du dina 100 ohm på de något mindre anslutningarna mitt på motståndet.

Då behöver du endast se till att motståndens kylkropp är isolerad från chassie
och allt annat, vilket är enkelt med nylonmuttrar och nylondistanser från Elfa ! :)

Antar då att dina motstånd ser ut såhär ungefär:
$_35.JPG
 
Last edited:
Lasse,
Det finns inga bra isolerbrickor till den typen av motstånd.
Dom gör sig bättre som konstlast skruvade direkt i en kylare.

men som SM0O beskriver funkar det ju oxo.

Hur mycket effekt blir det i dessa motstånd?
 
Jo tack för svar och det var smart att skruva fast dom båda motstånden på en kylfläns
och att använda dom små anslutningarna mitt på för seriekoppling.

Jag tittade på bilden på slutsteget på pa0fri hemsida men det är svårt att se hur det är gjort
tycker jag och då började jag att tänka i fel banor tror jag.Jag tror att jag har en bra kylfläns.

mvh Lasse sm0ydo
 
Sorry för bildstorleken, ändrat nu...

@GLD

I den kretslösningen dumpar du bort ungefär 50% av den inmatade effekten, dvs ca. 50W
Samma lösning tidigare i mitt AL-34 och i Dentron´s gamla GL-1000.
 
Behöver det också vara en fläkt på kylflänsen eller räcker det om flänsen är tillräckligt stor

mvh Lasse sm0ydo
 
Om du har en fullgod kylfläns räcker det gott och väl, ingen fläkt behövs !
Du har ju inte en konstant bärvåg på full effekt heller vid SSB /CW /AM
Det är bara intermittent full effekt utnyttjas, och då endast ca 50W i dessa
motstånd.
 
Jo dom ser ut ungefär så och det ser ut att stå EMOT 5655 och lödfanan är ungefär lika bred som motståndet
jag har köpt dom på annons på dx radio.

sm0ydo
 
Hej kylflänsen som jag har är 300 mm lång och 100 mm bred och sidan där flänsarna är är 40mm hög
och det är väll möjligt att flänsen är i största laget men det går att kapa ner den på längden mellan
flänsarna vad tror ni ? Jag har en geringsåg

mvh sm0ydo
 
Det går nog bra Lasse, jag har kapat liknande kylflänsar med en vanlig bågfil utan någon svårighet!
SM0APK Stig
 
Back
Top