beskrivning på en WFL antenn sökes

jet

Member
Jag undrar om det är någon vänlig radio amatör som kan hjälpa mig hitta en bra beskrivning på en WFL antenn har sett en men tyvärr räcker inte pengarna till en sådan köpe antenn samt det faktum är att jag hellst vill göra den själv med...
73 de SA7ALR johnny
 
Last edited by a moderator:
Jag tror förstås inte en sekund på de redovisade SWR-siffrorna, men jag skall prova denna.
"WFL antenna provides an extremely low noise level and suppression of man-made interference."
Det klarar en 50 ohm resistor också :) Men i vilket fall, en liten behändig antenn. Kan man köra hela Europa på SSB 5 Watt på 20-80 meter på en random wire 10 meter upp så kan man säkert köra något på denna antennen också. Jag blir bara inte klok på hur själva mittpunkten ser ut. Matas looperna korsvis, ligger det möjligen en resistor i serie någonstans? En antenn som denna borde väl egentligen bli effektivare om man låter koaxen stråla och sätta choke balun nära radion ;-)

/Lennart
 
Jag tror förstås inte en sekund på de redovisade SWR-siffrorna, men jag skall prova denna.
En antenn som denna borde väl egentligen bli effektivare om man låter koaxen stråla och sätta choke balun nära radion ;-)
/Lennart

Man kan köra nästan på vad som helst, bara man har sina grannar på behörigt avstånd:p
/Ingvar
 
Ja det vart inte helt enkelt att läsa länken då jag inte förstår japanska särskilt väl tyvärr..
73 de SA7ALR johnny
 
Vad är som gör en del sändaramatörer så lata att de inte kan stämma av en antenn för de olika frekvenserna, av typ......dubbelzepp, loop med en balanserad avstämmare?

Eller varför inte bygga Tore/SM7CBS ännu enklare avstämmare

Hobbyn går väl ut på att bygga lite också?

73 de Bjarne
 
Ja visst är det märkligt att vi inte nöjer oss med det som redan är utprovat, röksignalen t.ex. :D

Och var inte rädd för att göra misstag. Många banbrytande uppfinningar började just där. Jag läste häromdagen om Diamorph. Experimentera på bara!

/ Göstha
 
Back
Top