Beslutsångest (DAIWA DC-7055)

SA6CJZ

New Member
Hej på er!

Jag har en Daiwa DC7055 som har beslutsångest! När jag ställer in en riktning på manöverboxen startar rotorn att gå i rätt riktning, men när den kommer fram står den och svänger fram och tillbaka som om den inte kan bestämma sig. Har kollat på kretsschemat och gjort lite mätningar. Mellan plint 1 och 3 på rotorn (över hela potten) har jag ca 500 Ohm. Beroende på inställd riktning varierar Ohmtalet mellan 1 och 2 resp. 2 och 3. Detta vill säga mig att lägesgivaren är ok. Är det någon som vet vad som kan vara tokigt i själva komparatorkretsen i kontrollboxen?

Tack på förhand!
73 de SA6CJZ
DaiwaDC7055.PNG
 
Med största sannolikhet har inget ändrat sig av sig själv i elektroniken.
Observera att förstärkningen heler inte går att justera i OP steget.
Vad man däremot kan misstänka är lägesgivaren, dvs potten ute i motordelen.
Alla vet ju hur en volympot blir efter många år.
Den här potten är närmre 30 år gammal och kanske har suttit ute en stor del av den tiden.

Genom att prova hur systemet beter sig på olika delen av banan, exvis SO SV NO Nv så kan man bedöma då om potten är olika över sin bana.
I så fall är det potten som är boven.

Ett sätt att komma vidare i felsökeriet är att ansluta en ny pot inomhus och vrida den manuellt.
Blir systemet stabilt då, ja då har vi svaret.

Ett annat sätt är att mäta spänningen från potten med oscilloskop, dvs pin 2, (osch jord på 3) då ser man små variationer som kan vara följd av glapp och "skrap" i potten, ser ut som brus på osc..

Vill du förlänga livet utan att ta ner utomhusdelen kan du testa med att minska OP:ens förstärkning lite. Minska 100 k mellan ben 3 och 6 till exvis 47 k.
vi får då en större "död zon" dvs rotorn stannar mer oexakt, men det gör ofta inget.

Man talar ofta om att allra först kolla spänningarna, här har vi en OP som går med + och - c:a 15 V.
Här ser vi att matningspänningarn till OP är Zenerstabbad. Dock är det föga troligt att matningspänningarna med eleketrolyter och Zenerdioder har åldrats eller blivit ostabila. En OP mata med två spänningar undertrycker även variationer i resp matningpänningar. Så det krävs stora fel i matningspänningarna för att det kall bli fel.


Q3 och Q4 är bara till för at få PL2 att blinka, dvs indikera när motorn får matningspänning, dvs rör sig.

de
SM4FPD
 
Du råkar inte ha en beam så stor att den gungar lite och regleringen kommer i självsvängning? Brukar finnas en pot på kortet där man kan justera känsligheten.
 
Tack för era snabba svar!

Hela anläggningen står på arbetsbänken, så inga stora beamar påverkar. Har även testat att justera potten på kretskortet, tyvärr utan bättre resultat.
Angående OP-förstärkningen (utan att vara besserwisser) så menar du att jag kan minska återkopplingsmotståndet mellan ben 2 och 6 antar jag. Ska testa detta.
Det känns definitivt som att det är något med själva komparatorkretsen. Skall även testa att koppla in en extern pott istället för den i motordelen.
Tack så länge!
de SA6CJZ
 
Back
Top