Betong till fundament

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej Alla,

Nu kommer våren och det börjar bli dags för antenn-planerna. I år blir det nog en fäll-bar mast i gräsmattan och nu vill jag gärna ha tips på hur man fixar betongen till fundamentet? Hur har ni andra gjort? Har ni stått och blandat själva eller har ni beställt en betongbil? Utsikten att blanda själv tycker jag inte är speciellt upphetsande, men om en betong blir för dyrt så får man kanske överväga det. Jag tänkte gjuta ungefär 1x1x1 meter. Hur mycket kan det kosta? Är det nån som kan tipsa om nån i stockholmsområdet som levererar färdig betong från en bil? Jag har surfat en del, men de flesta företag verkar bara leverera till typ motorvägsbyggen eller till nya bostadsområden. Det verkar inte direkt vara nån som vill köra en kubik till en villa i Tallkrogen!

Tacksam för alla tips!

73's SM0NOR
 
Jag blandade i tombola, men det går åt mycket sten som fyllnadsmaterial, annars blir det mycket dyrt.
 
Jag ringde "Färdig betong"och frågade på pris? Han ville veta hur långt jag trodde det blev mellan bilen och gropen? Jag sa cirka 20meter,han snackade då om en extrapump mellan. fick då ett pris på runt 10K!!! Puuhhh
Nä det blir grannens tombola,det får ta den tid det tar.Måste få upp min mast denna våren.
 
Håller med Leif. Det behövs fyllnadsmaterial annars blir klumpen dyr. Om du blandar själv kostar en kubik ca 3000 + hyra av blandare + egna transporter En kubik väger ca 2.4 ton så det blir några vändor med släpvagn.

Om du beställer färdig betong kostar den ca 1500 per kubik + transport. Tänk då på att det är viktigt att bilen kan komma tillräckligt när hålet, i annat fall behövs sk. pumpbil och då drar kostnaden iväg ordentligt. Tänk även på beställa lite extra då ett par hundra liter fastnar i bilen. Om man kan acceptera att betongen kommer när som helst kan man ibland köpa "spillbetong" till ett reducerat pris.

Nettobetong i Huddinge har åtminstone tidigare levererat i mindre kvantiteter (typ någon kubik).

/Arne
 
Tack för input! Det känns helt klart som att blanda själv är otänkbart. Jag vill köra radio och bygga antenner. Jag är totalt ointresserad av betonggjutning! Jag drar mig till minne att grannen pratat om att gjuta om sina källar-golv till våren. Det kanske går att få en kubik om han ändå skall ta hit en bil! Det skall jag kolla!
 
När jag göt för min lilla mast så gjorde jag ett fundament 1 ggr 1m och 1,5m djupt. Lånade en blandare av en kompis och skyfflade för hand. Det tog inte lång tid att sno ihop. Blandade cement, vatten, gjutsand och singel (8-16) för att späda ut.

När jag var i 12-årsålden så göt morfar för ett fundament till en körbro. 8 kubikmeter och jag blandade alltihopa själv. Hade i och för sig träningsverk en vecka eller så. :D

Synd att man inte kan låna lite arbetskraft på närmaste gym.... Hihi. :D
 
Så din slutsats är att jag trots allt borde göra detta själv givet hur dyrt det är att få hem det med en lastbil?




När jag göt för min lilla mast så gjorde jag ett fundament 1 ggr 1m och 1,5m djupt. Lånade en blandare av en kompis och skyfflade för hand. Det tog inte lång tid att sno ihop. Blandade cement, vatten, gjutsand och singel (8-16) för att späda ut.

När jag var i 12-årsålden så göt morfar för ett fundament till en körbro. 8 kubikmeter och jag blandade alltihopa själv. Hade i och för sig träningsverk en vecka eller så. :D

Synd att man inte kan låna lite arbetskraft på närmaste gym.... Hihi. :D
 
Då jag pratar av egen erfarenhet så kan man lätt säga att det är en extra dimension på de signaler som förmedlas via en mast med fundament man själv blandat fram betongen till... ;) :cool:
 
Så din slutsats är att jag trots allt borde göra detta själv givet hur dyrt det är att få hem det med en lastbil?

Ja jag skulle inte tveka en sekund att blanda själv för ett sådant här fundament igen. Personligen tyckte jag att det var jobbigare att gräva hålet än att röra ihop smeten och få den i hålet. Armering och att snickra form är ju lite jobb det också.

Jag hämtade dessutom gjutsand och singel med en liten gammal traktor och vagn. Materialet kostade lite fikabröd. :)

Jag är lite osäker vad frakten med betongbil skulle gått på. 2500kr för 2,5mil enkel resa finns det nåt i bakhuvudet om.... Törs inte svära.

Glöm inte att låna eller hyra en vibratorstav. Att stå för hand stöta ur luften med en stör, ur betongen är bra med jobb och blir inte lika bra.
 
Ja jag skulle inte tveka en sekund att blanda själv för ett sådant här fundament igen. Personligen tyckte jag att det var jobbigare att gräva hålet än att röra ihop smeten och få den i hålet. Armering och att snickra form är ju lite jobb det också.

Jag hämtade dessutom gjutsand och singel med en liten gammal traktor och vagn. Materialet kostade lite fikabröd. :)

Jag är lite osäker vad frakten med betongbil skulle gått på. 2500kr för 2,5mil enkel resa finns det nåt i bakhuvudet om.... Törs inte svära.

Glöm inte att låna eller hyra en vibratorstav. Att stå för hand stöta ur luften med en stör, ur betongen är bra med jobb och blir inte lika bra.

Hejsan
Synd att jag bor så långt bort annars har jag kommit med traktor och kärra . 73 Lennart
 
Hejsan
Synd att jag bor så långt bort annars har jag kommit med traktor och kärra . 73 Lennart

När jag gjorde detta kostade väggrus 35kr/ton och singel och sand var väl lite dyrare. Men knappast värt att åka nån längre sträcka för att betala med kaffebröd skulle jag tro. Kaffebrödet har väll gått upp i pris det med nu.

73 de Anders SM4RNA
 
Blanda själv

Hejsan!

Jag skall upp med med en 24 m cue dee mast till sommarn, ha grävt ett hål på
1,5x1,5,1 m ....Jag fick tag på en cementring som är 1200 mm på insidan å 1400 mm på utsidan och 800 mm hög..som jag skall gjuta ner i..Så de blir nog fint, men huvudsaken att man har bra stagning så behöver man inte så stor botten platta, kompis satte upp en 62 m mast roterbar men jag vill minnas de va int så brett i fyrkant men då djup i stället..Men slut ändan så ä nog de stagningen de handlar om.....

73 ifrån SA2AWO

Ja jag skulle inte tveka en sekund att blanda själv för ett sådant här fundament igen. Personligen tyckte jag att det var jobbigare att gräva hålet än att röra ihop smeten och få den i hålet. Armering och att snickra form är ju lite jobb det också.

Jag hämtade dessutom gjutsand och singel med en liten gammal traktor och vagn. Materialet kostade lite fikabröd. :)

Jag är lite osäker vad frakten med betongbil skulle gått på. 2500kr för 2,5mil enkel resa finns det nåt i bakhuvudet om.... Törs inte svära.

Glöm inte att låna eller hyra en vibratorstav. Att stå för hand stöta ur luften med en stör, ur betongen är bra med jobb och blir inte lika bra.
 
Tråden må vara gammal men frågan är aktuell för mig så jag tar upp den igen och hoppas på svar;

Fick tag i ett 18m Versatower i höstas och nu ska det monteras.
Jag har berggrund 2-3dm under marknivå och borrar nu fyra hål för att fästa M24 gängad stång i med ankarmassa. Sedan ska jag gjuta upp ett fundament ovanpå detta för att komma upp till marknivå och ställa mastfoten på det.
I mitt fall är det alltså en relativt liten volym betong som behövs, 0.3-0.4 m3, så att blanda själv låter klart görbart. Men vilken sorts betong från vilken leverantör är lämplig? Finner en smärre djungel av olika typer (fin/grov/puts osv) från mer eller mindre välrenommerade leverantörer (bauhaus/byggmax/beijer osv) så vad ska man välja?
Vill ju inte ha dålig kvalitet för att spara ett par hundringar eller så...

Alla tips mottages tacksamt!

Mats SM0RJV
 
Ta den betong som man gjuter plintar av. Ifall du gör en form så vinkla överkant och du slipper skarpa kanter. Lycka till.

/Sven.
 
Hej hej,
Jag kikar lite i mina papper (från Wibe).

Betong BTG II K30. Vattentät. lufthalt 5,5%.


73 SJR
 
Hej igen och tack för tipsen.
Det blev "grovbetong combimix" från bauhaus jag valde till slut och resultatet blev mycket bra så vitt jag kan bedöma. Hyrde en rejäl blandare och det var både lättarbetat och snabbt gjort. Vi var tre pers och det tog inte mer än 3h eftersom volymen var relativt liten (37 säckar / 370 liter).

Mastfoten lyfte vi på plats i samband med gjutningen, dvs medan betongen fortfarande var flytande. En mutter monterades på varje gängstång och betong fylldes upp till muttrarnas överkant. Mastfoten lyftes på och drogs fast med muttrar på ovansidan. Den stod således på de undre muttrarna samtidigt som den "flöt" på den då mjuka betongen. På så sätt kan man vara säker att man inte står med härdad betong och bultar som inte passar i foten plus att invägning kunde ske i förväg med justering av de undre muttrarna.

Nästa stora fråga gäller brinntid;
Hur snart kan jag våga resa masten första gången? Läste att 50% styrka nås efter 3 dygn, 67% efter en vecka, och 95% efter en månad.
Det som frestar är att provisoriskt hissa upp en i sammanhanget mycket liten antenn, 55el yagi för 1296MHz, på tisdag kväll under NAC23cm. Då är det 4 dygn brinntid vilket inte är så mycket... Masten i fråga är en 18m versatower (BP60) så det är den som står för all belastning (med en så liten antenn) under "uppvevningen".

De i berggrunden kemförankrade gängstängerna bör ju stå för mycket av hållfastheten så jag har en liten förhoppning att det ska gå att hissa på tisdag. Men jag vill förstås inte riskera att skada betongen. Så vad säger ni som är proffs på sånt här?

Mvh

Mats SM0RJV
 
Det blev "grovbetong combimix"
Nästa stora fråga gäller brinntid;
Hur snart kan jag våga resa masten första gången?
Du bör inte hänga på masten på fundamentet innan betongen har efterhärdat ordentligt.
Jag skulle själv vänta en dryg vecka med eftervattning enligt tillverkarens anvisningar.

https://www.combimix.com/se/produkter/betong/betonggjutning/grovbetong

Skydda omedelbart nyproducerade ytor mot direkt solstrålning, regn och stark blåst. Eftervattning ska alltid ske under minst tre dygn vid torr och varm väderlek samt vid stark blåst. Använd vattenslang med finspridarmunstycke. Tunnare betongskikt är känsligare och kräver noggrannare efterbehandling. Hållfastheten ökar vid eftervattning av härdat material. Täck in den eftervattnade ytan med plast.

När betongen härdat får du en utjämning av belastningen mellan gängstängerna, en utjämning som du riskerar att minska om något rör sig i början av härdningstiden.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top