Betydelsen av storleken på en HF-antenn

mikael.andersson

Well-Known Member
När jag satte upp min vertikal så gjorde jag den så hög som möjligt, och grävde ner 5-6st radialer i marken. Antennen blev resonant på 30m, vilket är ett band jag använder en hel del. Men tanken slog mig, är antennen bättre på 20m än vad den hade varit om jag hade kortat ner den och gjort den resonant på 20m?

Om man leker med tanken på att man har en stegmatad doublet antenn, borde det inte finnas någon fördel med att ha så stor antennyta som möjligt, om man inte behöver bekymra sig om förlusterna? Jag tänker att en stor antenn rent fysiskt kommer att fånga upp mer radiovågor än en liten.

En doublet antenn som är 10m åt varje håll borde vara bättre än en som är 5m åt varje håll, om detta stämmer. Ligger det något i den här funderingen?
 
Det ligger något i det, men skillnaden är väldigt liten inom kortvågsområdet.

Allmänt gäller att en antenn måste vara stor i förhållande till våglängden
för att få en riktverkan, vilket är det enda som kan förbättra signal/brus-förhållandet.

En "liten" antenn får ett strålningsdiagram vilket inte kan undertrycka brus från riktningar
man inte är intresserad av, och dessutom kommer närheten till marken att ändra formen hos diagrammet
från det teoretiska. Sådana antenner kommer att ta upp yttre brus i samma utsträckning som den önskade signalen,
så när man gör antennen större blir både signal och brus starkare.
 
Last edited:
Back
Top