Beverage antenn

SM6MUY

Well-Known Member
Är det nån som läst denna rapport ?


Den har några år på nacken :p , men ändå intressant. Jag mätte upp min antenn enligt rapporten och kunde räkna fram både förväntat F/B och strålningsdiagram. Vore intressant och veta om nån gjort något liknande...

Jag fick även optimal impedans på antennen över mätområdet. Ca 600 ohm i mellanvågsbandet för att sen sjunka något till typ 450 ohm...

1642206202780.png
1642206166768.png

Exempel 1418 kHz

1642206298344.png
 
Last edited:
Kanske är lämpligt att ställa min undran i den här tråden, Jag kommer att behöva sätta upp ett par höga stolpar för att få ut två olika lyssningsantenner i riktning NA samt även VK. Första 100 meterna i vardera riktning blir tvunget att få höjd för att gå fritt för jordbruksmaskiner mm. Det jag funderar på är vilket är optimal riktning för vardera antenn? Det är ju lite jobb att få upp stolparna så jag föredrar att göra så rätt som möjligt från början. Tittar jag på min storcirkelkarta så får man ju en uppfattning, men skadar aldrig att fråga.

73 Håkan SM7WSJ
 
Jag brukar använda ett antal ( 10 st) Beverage antenner både enkeltrådiga samt Två trådiga när jag lyssnar på Mellanvåg samt ända upp till ca 40 meter! Ta en koll här: http://www.thomasn.sverige.net/ Scrolla ned en bit på den sidan så får ni se! Kolla även på dessa sidor:
https://nationalradioclub.org/articles/Beverage0182.pdf samt här: https://www.onallbands.com/an-overview-of-beverage-receiving-antennas-what-makes-them-so-special/ Mera: https://www.crosscountrywireless.net/The wave antenna for 200 meter reception.pdf Ok det var allt.
73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
 
Jag brukar använda ett antal ( 10 st) Beverage antenner både enkeltrådiga samt Två trådiga när jag lyssnar på Mellanvåg samt ända upp till ca 40 meter! Ta en koll här: http://www.thomasn.sverige.net/ Scrolla ned en bit på den sidan så får ni se! Kolla även på dessa sidor:
https://nationalradioclub.org/articles/Beverage0182.pdf samt här: https://www.onallbands.com/an-overview-of-beverage-receiving-antennas-what-makes-them-so-special/ Mera: https://www.crosscountrywireless.net/The wave antenna for 200 meter reception.pdf Ok det var allt.
73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
Trevligt, dock inte alla förunnat med utrymme för dylika antenner. Har provat magloopar men de kan inte prestera lika bra som en dipol.
 
Min 2 x 40 meter långa antenn på 15 m höjd, förvandlas till en tyst antenn bara genom att trycka på attenuatorknappen på riggen. 20 dB gör susen, närmast brusfritt.

SM4FPD
 
Jo men då hör du sämre också väl?
Kanske ironiskt inlägg jag inte greppar..
Annars tänker jag mej dessa ’tysta’ antenner, dvs riggade så de tar upp minimalt med lokalt oljud som ngt som i slutändan skulle kunna ge lite på pluskontot med en preamp.
Nåja, det får provas innan det förkastas.
 
Jag hade tänkt mig en BOG, blev lite inspirerad av https://remoteqth.com/wiki/index.php?page=RX+antenna+-+BOG+vs+classic+wire+beverage
Dessutom står det läsa lite om det i "bibeln" asså "Low Band Dxing" --ON4UN
Preamp är inget problem, i synnerhet inte på HF.
Jag gillar det där med god direktivitet med kortare trådar. Jag kan sätta upp 3-400m långa trådar men bara åt vissa håll därav tittar jag på BOG. Men det blir väl bara ytterligare ett halvfärdigt projekt :D:cool:
 
Jag har 3st i olika riktningar. En av dem är förberedd för att vara dubbelriktad men inte kopplat in styrning av relät än. Bor man som jag där störningar är ett ständigt problem så gör dessa antenner underverk då de är direktiva till skillnad från mina andra kortvågsantenner. Störningar kommer ju in från olika håll och olika frekvenser så då kan man testa och se vilken antenn som funkar bäst. Jag använder dem is stort sett för hela kortvågsbandet men de går bäst upp till ca 15 MHz. Antennloben blir ju smalare med ökad frekvens vilket är både en fördel och nackdel. Mina trådar sitter på 3-4m höjd så inga djur skall springa på dem. Eller andra som rör sig i skogen. Att få det rakt i tät skog är nog det svåraste men brukar ta ut start och stop på sträckan med GPS. Sen får man gå lite på känsla och sikta med kompass där det går. GPS:en funkar ju hyfsat också. Men planera är A och O. Många karttjänster har ju så man kan dra linjer och får sträckor med koordinater. Dock brukar vinkeln som vi amatörer är intresserade av saknas. Jag har skickat en “önskan” till lantmäteriet och de svarade att jag inte var ensam om detta så det kanske kommer. Där jag bor har kommunen en “extra” bra karta och alla de “finesser” som behövs för att planera en Beverage på rätt ställe. Tänk på att en vanlig kompass har missvisning som på sina ställen kan vara ganska mycket. Glöm heller inte CM-trafo. Utan den så är risken att koaxen blir en förlängning av antennen och det vill man inte. Den bör dämpa minst 30 dB. Helst 50 dB. Är kabeln lång så sätt även efter vägen. Och sen en vid mottagaren...


 
Kan nämna att våra antenner sitter på ÄLG fri höjd ca 3,5-4 meters höjd de är uppastta med sk tripoder gjorda av hö-hässje stolpar samt antenntråden ligger på trädgrenar ute i skogen . En beverage för 40-80-160 meter behöver inte vara längre än 300-350 meter för att funka bra. Jag har en massa artiklar om beverage antenner från ETER-AKTUELLT från 90-talet liggande på min mailbox . Både Enkeltrådiga beverage samt Två trådiga Beverages. Dessa typer av antenner är mycket populära bland MV Dx-are!! Men man kan använda Flag , Pennant eller EWE samt K9AY också men får då lägre signalstyrka!! 73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
 
Last edited:
Idén med en beverage är att få en antenn med riktverkan för lyssning. Lägger man en beverage på marken så minskar men våghastigheten i antennen. Därigenom är det möjligt att få riktverkan på en kortare antenn. Beverageantenner passar bäst för lägre frekvenser, MF 0,3 - 3 MHz. De skall vara en eller flera våglängder långa. Men en BOG kan fungera från 100 meters längd och uppåt. Nackdelen är ju att signalerna blir svagare än på en vanlig beverage. En preamp kan vara till nytta. Impedansen blir också lägre, ca 200 Ohm mot 500 - 600 Ohm för en vanlig beverage.
 
Beverage antenner måste inte vara “långa” för att göra nytta vid lyssning. En kompis har ca 300 TA stationer på en ca 130m lång Beverage på mellanvågen. Och det fångat på ett par år. Jag har säkert hört >50 st själv på min egen (185m) men kan inte säga att jag logger allt som hörs. Eller jagar allt heller för den delen. För den normale amatören kan det vara svårt att få ut en antenn på flera hundra meter. Dessutom så fungerar en kortare antenn högre i frekvens. En lång antenn har mer förluster. Och man måste ha många då de blir väldigt direktiva. Men allt är ju beroende på möjligheter och behov förstås. Vill man bara ha nåt för typ 160/80/40 m så funkar en antenn på 100-200m alldeles utmärkt. BOG har jag mindre erfarenhet av då terrängen här är både blöt (delvis träsk) och väldigt kuperad. Artikeln jag hänvisar till i början av tråden ger allt man behöver för att få koll på prestanda på sin antenn. Bara att mäta impedansen (med öppen eller jordad ända) så kan man räkna ut förluster, hastigheten i antennen mm...

KBRW hördes ovanligt bra end dag i slutet januari (29) så här är en video...

 
Last edited:
Tänkte bara kommentera LOG (loop on ground), har bara hört om den i andrahand och teorierna runt den.
Ja den 'r troligtvis ganska döv, men poängen som jag förstått det är om man har otroligt mycket störningar så kan den tjäna sitt syfte, då den teoretiskt tar upp väldigt lite signaler från sidan och de mesta från skip. Så troligtvis är den för ganska starka signaler som annars bara försvunnit i störningarna.
 
Under 80- och 90-talen då jag var som mest aktiv på 7 MHz hade jag ett system med tre korta "Beverage-antenner" som matades i båda ändar via reläboxar. Det gav då totalt sex riktningar, N, S, V. Ö, SV och NÖ.

SV/NÖ antennen var bara 30 m lång men gav ändå alltid betydligt bättre mottagning på halvlånga distanser som UA0 och JA än sändarantennen som vid tiden var en kvartvågs GP med fyra radialer och matningspunkt 10 m över marken.

N/S antennen var knappt 90 m lång och vann med hästlängder över GP-antennen mot KL7 och Pacific samt söderut mot ZS.

V/Ö antennen var ca 60 m lång och fungerade även den toppenbra mot USA Karribien och norra delen av Sydamerika samt mot VK österut.

Det laborerades en hel del med att optimera antennens F/B-förhållande. Några olika antennhöjder provades från ca 20 cm upp till 3 meter över marken. Man kan säga att ju högre upp tråden hängdes ju högre blev signalstyrkan och ju sämre F/B-förhållande.

Bäst resultat fick jag med antennhöjden 50 cm över marken. I båda ändpunkterna fans en box innehållande impedanstransformator, relä samt en justerbar R-L-C avslutning för att optimera F/B-förhållandet. Avslutningen jordades i ett 1 m långt jordspett som sedan kompletterades med 3-4 radialer ca 5 m långa i antennens förlängning. Just dessa radialerna var hemligheten att få till ett högt väderstabilt F/B-förhållande. Dock skall sägas att F/B endast kan optimeras på ett band. Att avsluta antennen enbart med ett motstånd så som i princip alla beskrivningar rekommenderar kan ge skapligt resultat på lägre frekvenser men långt ifrån optimalt.

En antenn på så låg höjd ger låg utsignal och tillsammans med Drake R4C som har ca 10-15 dB brusfaktor så upplevdes antennen som heldöv. Särskilt kring midnatt på 7 MHz då brusnivån är mycket låg. Systemet kompletterades med en 2 dB Pre-amp som gav 12 dB-24 förstärkning. Den lägre förstärkningen 12 dB räckte oftast för att det atmosfäriska bruset skulle dominera över mottagarens egenbrus samt att S-meterna skulle indikera mer rimliga värden. Men det fanns tillfällen då 24 dB läget behövdes.

Genom att använda låg antennhöjd så får man en relativt låg impedans som är lättare att hantera än om tråden hade hängts upp högt över marken och i de fall det finns andra antenner och som i mitt fall hängrännor och stuprör i närheten. Skillnaderna i R-L-C inställningen var försumbar mellan sommar och vinter och hela antennsystemet kändes stabilt.

Andra viktiga saker att tänka på är att alltid använda en bra CM-drossel som blir extra viktigt på en antenn som denna som har väldigt låg antennvinst. Dessutom bör matarkabeln förläggas i marken en bra bit ifrån antenntråden.

Erfarenheten av allt detta blev att mängder av DX-stationer som hördes klart och tydligt på Beverage-antennerna inte hördes alls på GP-antennen. Dämpningen från EU-stationer för antennen kopplad för Norr var synnerligen hög. Särskilt stationer från centraleuropa och söderut. Mer närbelägna stationer från norra Tyskland dämpades en aning.

Man måste nog uppleva detta själv för att fatta hur stora skillnaderna mellan olika antenner defakto kan vara. Med Beverage-antennerna så kunde man fiska fram massor med svaga stationer som körde låg effekt och hade små ineffektiva antenner som vertikaler på marken och dipoler på vinden. Stationer som inte hördes alls på GP-antennen.

Ja det var mina erfarenheter i korta drag.
 
Intressant! R-L-C-näte för beverages har jag inte sett innan.

Hur trimmade du in R-L-C-nätet?
Hur fick du till relästyrningen, speciellt i bortre ändan? Likspänning genom antenntråden, eller separat styrkabel?

SM5OCI Per
 
Back
Top