Billig portabelmast

Hej!
Hur tänker du använda "portabelmasten"? Använder du masten som antenn eller för att få upp diverse trådar i luften.
 
Ser väldigt intressant ut, måste åka och titta på den. Helst vill man ju ha en i glasfiber men jag har inte hittat någon. 6 meter blir perfekt för en 2 eller 6 meter riktanten skall fungera ordentligt. Bara att ställa på dragkroken på bilen och staga i takräcket.

Hur lång (hopfälld) och hur tung?

/Lennart
 
PL1000 said:
Ser väldigt intressant ut, måste åka och titta på den. Helst vill man ju ha en i glasfiber men jag har inte hittat någon. 6 meter blir perfekt för en 2 eller 6 meter riktanten skall fungera ordentligt. Bara att ställa på dragkroken på bilen och staga i takräcket.

Hur lång (hopfälld) och hur tung?

/Lennart

Kolla gärna hur den skarvas ihop, kanske är möjligt att ha 2 sammanfogade för att öka höjden!

/Bosse
 
Var och kika på flaggstången, kändes lite för stor och klumpig för mina bruk.
Jag uppskatta vikten till 6 - 8 kg, konisk sammanfogning!

Men hitta en annan som passa mig betydligt bättre, ett teleskopiskt skaft med fullt utdragen längd på 4 meter för 169 :- , hoptryckt ca 160 cm.

Tänker använda den, monterad bak på cykelstället på husvagnen, tillsammans med en Buddipole, som SM0RVV / Erik så föredömligt beskrev i senaste QTC.

/Bosse
 
Tack. *Rodnar lite klädsamt* ;-)

Har den en sådan där konisk gänga som passar Buddi'ns mittfäste oxo?
I så fall ska jag köpa en och montera fast på husvagnen.

Vi kanske kan få ett husvagn <-> husvagn QSO i sommar Bosse? :)

73 SM0RVV
 
SM0RVV said:
Tack. *Rodnar lite klädsamt* ;-)

Har den en sådan där konisk gänga som passar Buddi'ns mittfäste oxo?
I så fall ska jag köpa en och montera fast på husvagnen.

Vi kanske kan få ett husvagn <-> husvagn QSO i sommar Bosse? :)

73 SM0RVV

Tyvärr Erik, mittfästet kan man inte sätta direkt på stången.... men det gick bra att sätta buddipolens mast på stången.
Jag borra helt enkelt igenom det hål som redan finns på maströret, så att jag fick ett hål rakt igenom båda, stoppa i en öglebult och en vingmutter på baksidan. Eftersom stångens topp är konisk så fixa jag till att toppen blev samma dimension som invändigt maströret.

Det ger en antennhöjd av 8 meter, fäst bak på vagnen!

Jag hade med riggen och buddipolen förra helgen i vagnen, det gav mersmak, jösses vad tyst och lungt det var, jämfört med lägenhetens störningsdimma.

Ett QSO, inte bara mellan husvagnar utan dessutom mellan buddipole och K2 :D
 
Ett QSO, inte bara mellan husvagnar utan dessutom mellan buddipole och K2
Åhhh, nu blir jag nästan tårögd... ;)

(Måste bara övertala frugan att jag bara _måste_ ha med både 817 och K2'an)

./Erik
 
har också införskaffat sig en sån flaggstång och den är jättelätt inte då 6-8kg som sägs tidigare, knappa 4kg tror jag. Kommer att väga det så besked kommer senare
fyra rör aluminium 51mm yttermått 1,55m långa

sedan var man på svebry o köpte en 4el för 2m, skall bara fixa ett markfäste där bilhjulet står på och ett 30cm långt rör sticker upp för masten

sen kan man köra lite bättre på 2m ifrån bilen :)
 
Nedsatt pris på Jula:s flaggstång, 279:-, vilket jag naturligtvis inte kunde låta slinka mig ur händerna.

Lätt var den dessutom, jag måste ha känt på fel grej förra gången :)

Funderar faktiskt redan på att skaffa ytterligare en.

Tre av delarna i stång nr 2 går att använda direkt tillsammans med stång 1. Det skulle ge en ungefärlig höjd av dryga 10 meter. Troligen får man staga lite, men det är en bra höjd för 558 :-.

Dessutom ingår toppfäste med trissa, flagglina, fäste nertill för linan och kronan på verket, toppkula!!! Inte att förglömma själva flaggan.....

Nu gäller det bara att fundera ut ett vettigt markfäste till stången!

Den blir en perfekt i samband med husvagnsresandet!

/Bosse
 
SM6FPG said:
Är 99:- ett lokalt pris någonstans?
Rustas hemsida säger 299 :- för flaggstången!

Rusta i Umeå tar 99:- styck, har själv inhandlat 3 st vilket kom väl tillpass idag då jag lite snabbt skulle slänga upp en G5RV utanför fönstret..

Stoppade ner två järnspett i marken, tog flaggstängerna och hissade upp antennen med flaggstångslinan :)

Om dom inte har höjt priset så kommer jag att åka förbi och köpa hem några till nästa vecka.
 
Fortfarande 99:- på Rusta i Umeå

Det fanns flera kvar fortfarande.

Jag var förbi idag och köpte ytterligare två matser.. ehm.. flaggstänger.

Sedan åkte jag förbi Jula och handlade parasollfoten, ska testa ikväll hur bra den fungerar.

Uppdatering:

Den kunde inte ha passat bättre, plastringen på parasollfoten var större än bilden visar och plaströret som följer med flaggstången gick precis nästan ner i plastringen, men efter att jag sågat av plastringen på ena sidan så gick plaströret ner i ringen och ringen med plaströret gick precis ner i parasollfoten.

Det blev väldigt stabilt och bra.

Jag kan fixa lite bilder om någon är intresserad.
 
Last edited:
Ingemar said:
Rusta i Umeå tar 99:- styck, har själv inhandlat 3 st vilket kom väl tillpass idag då jag lite snabbt skulle slänga upp en G5RV utanför fönstret..

Stoppade ner två järnspett i marken, tog flaggstängerna och hissade upp antennen med flaggstångslinan :)

Om dom inte har höjt priset så kommer jag att åka förbi och köpa hem några till nästa vecka.


Hej
RUSTA ÖREBRO slutsålt på billiga partiet 99kr tyvärr .Kunde inte svara när nya kommer in 73 vi hörs i portabeltesten SM4CJY...............
 
Vid tfnförfrågan så svarar "Rusta" att flaggstångens låga pris gällde under en kampanj som nu är slut...:(
 
Flaggstången kostar nu 49.50 på Rusta eftersom dom har 50% alla trädgårdstillbehör..

Jag handlade genast 3 till så nu har jag 8 totalt... :)

Vet inte om det är samma pris i hela Sverige men det kan helt klart vara värt att ringa sin lokala rustabutik och fråga.
 
Ingemar said:
Flaggstången kostar nu 49.50 på Rusta eftersom dom har 50% alla trädgårdstillbehör..

Jag handlade genast 3 till så nu har jag 8 totalt... :)

Vet inte om det är samma pris i hela Sverige men det kan helt klart vara värt att ringa sin lokala rustabutik och fråga.

jodå det gällde här också så jag köpte 3 st till idag, 4 totalt
från 299 till reapris 99 och nu 50% på reapriset, jösses dom vill vekligen bli av med det
 
Back
Top