Billig slangbella för antennuppsättning

Hej alla glada slangbågeskyttar.
Jag köpte en slangbåge i Geneve för några år sedan för antennuppsättning. Följande saker får man tänka på:
a) nylontrådens tjocklek.
ju tunnare tråden är - desto lättare glider den ner mellan grenarna och desto lättare går den av.

b) vikten på tyngden:
Ju tyngre vikten är desto lättare glider den ner mellan grenarna men svårare att få tyngden över höga träd. Tvärtom blir det om tyngden är för lätt.

c)Material för tyngden:
Bly är överlägset eftersom vid en given vikt VOLYMEN på tyngden blir minst och därmed oxo luftmotståndet. Detta är viktigare än man tror. Bäst resultat skulle man nog få med en tyngd av guld (spec. vikt omkring 19) eller varför inte utarmat Uran, hi.
"knektarnas" ammunition till musköterna (AK-47 m m) är ju oxo gjort av bly!

Jag tillverkar mina tyngder själv. Jag har en gipsform där det smälta blyet hälls ner i en liten gryta som påminner om en upp- och nedvänd fiatärning. När blyet fortfarande är i flytande form pressar jag ner en mässingögla för att kunna fästa linan i. Jag tillverkar vikter i olika storlekar. Jag tror att dom håller en vikt från 25 till 60 g. Jag sprayar över vikterna med orange markeringsfärg. Då blir dom lätta att hitta i lövverket. Runt min tomt sitter många vikter i träden från misslyckade skjutningar.
Jag får blyet från gamla slaktade elkablar.

73
Bengt /SM6APQ
 
Biltema har droppformade sänken som ser ut på just det viset om man vill slippa gjutarbetet.

Själv har jag börjat använda kromade hjulmuttrar i stället - vi fick en påse över när vi bytte bil.

mvh
Bengt / KBW
 
När jag höll på med modellflyg så hade landstingen en gul syrgasslang som var adealiskatt använda som uppskjutsslang att få upp min Cirrus 3m vingbredd. 30m slang och 200 m fiskelina var perfekt för ändamålet. Tror att numera inte det finns nämnda slang att få tag i. Hos oss i Kalmar Läns Landsting har syrgasslangarna övergått till grön slang icke elastisk.
 
På ortopedkliniken fick jag en gul, mycket elastisk slang att använda som motionsfjäder för att träna upp rörligheten i armen, efter en olycka där höger axel gick ordentligt ur led. En sådan slang misstänker jag passar alldeles utmärkt till en tveksamt legal slangbella.

/ Göstha
 
Bengt SM0KBV.
Hjulmuttrar gjorda av stål. Stål har specifika vikten 7,7 - bly 11,3. Stål är 32% lättare än bly - med samma volym! Jag tror att du når högre med en 30 g blyvikt jämfört med en stålmutter som oxo väger 30 g. Den senare har större luftmotstånd.

73
Bengt /SM6APQ
 
Last edited:
Bengt SM0KBW
Hjulmuttrar gjorda av stål. Specifika vikten på stål är 7,7 - bly 11,3. Stål är alltså 32% lättare än bly förutsatt samma volym. Jag tror du når högre med en 30 g blyvikt jämfört med en 30 g stålvikt. Den senare har ju större volym och större luftmotstånd.

73
Bengt /SM6APQ
 
Jag begriper mig inte på det här med redigering. Ibland verkar det inte som mitt inlägg inte "går in".
Förlåt mig.

Bengt /SM6APW
 
Last edited:
Det är nog sant att muttern har en lägre densitet. Men praktiskt så märker
jag inte någon skillnad mellan blytyngder och muttrar. kan det var så att
linans vikt och friktion när den hasplas ur rullen är av mer avgörande
betydelse än eventuellt luftmotstånd för tyngden?

mvh
Bengt / KBW
 
KBW de APQ.
Ja du har rätt angående linans tjocklek (tunnhet) och haspelrullen. Själv lägger jag nylonlinan i snygga bukter på en stor masonitskiva för att få ner friktionen vid uppskjutning.
För att uppleva skillnaden måste du skjuta med en blytyngd - t ex 30 g - och sedan med en mutter som oxo väger 30 g. Givetvis med bibehållen tjocklek på linan.

73
Bengt SM6APQ
 
SM6APQ:
Såg att jag glömt kommentera. Löslina funkar inte för mig antingen så är katterna
där och leker med linan annars så trasslar jag själv till det ;)

Min lösning är att faktiskt ha kvar den öppna haspelrullen på spöt. handtaget sticker jag
ner i marken snett bakom mig, spöt får luta så det "lagom" pekar mot den punkt jag siktar emot.
Öppna haspelrullar har låg friktion men de behöver öglor att jobba emot för att fungera bra,

Hogfors:
Häftig "bella"! Är de tillåtna i Sverige?

mvh
Bengt / KBW
 
Men, va trevfligt, lite modellflyg i allt radio, HIHI. Jo Kuntze är det nog som gäller för att få en bra slang till bellan, den tunna platta till gummimotorer är inte lika "seg" den skall ju avge energi en lite längre tid, den används i många lager och tvinnas för att avge energin. Importvara även det. Köps av modellflygare och klubbar i kilos poster. Känner du någon tävlingsflygare som har uttjänta längder så fråga om du kan få överta dem och prova. De brukar vara kletiga av siliconolja som är dess smörjmedel.
De SWE17580 / SM5MEK.
 
Last edited:
Vid städning här hemma hittade jag en utmärkt gummislang till linkastaren. Kallas gympingrep/träningsband eller liknande och finns hos närmste sportbutik eller stormarknad. Verkar vara mycket hållfast och kraften blir betydande när man drar ut en halvmeter.
 
Jag har testat de gummiband, eller som det ibland har kallats bläckfisk, en förpackning med gummirep i olika färger, med krokar, avsedda att fästa bagae på exvis takräcken på bilar. Dessa finns på Jula såg burkar med sådan sist.

Jag kommer ihåg när dessa varlivsfarliga och i det nräöammste förbjöds, en krok hade släpptt och man fick den lösa änden i ögat när na stod på andra sidan bilen och spände fast. Nu finns dom igen.....
De är textilklädda och känns långsamma, de är kraftigt dämpade och verkar inte lämpa sig till slingkastare.

Jag har en känlsa att vissa träningsgrejer med gummiband kan vara av den långsamma typen. Liksom gummit i cyckelslang numera är "långsamt".
Jag köpte en gång för länge sedan sådana gummiband på löpmeter, omkring 8 mm i diamter, röda och fina, men ack så långsamma.

Men prova duger.

Principen är att använda långa gummin, långt utdrag, och därmed en lång accelerationsträcka ger långa och raka kast. Precis som en lång bössa ger långa skott.


de ÄffPeDeh
 
Efter många år med både tillfälliga och "mer" permanenta
antennuppsättningar så har jag dragit följande beslut baserat
på erfarenheter.

1) Står du med slangbella eller pilbåge och skjuter upp i ett träd
så kommer genast "kärringar av blandade kön" och börjar orera
om olaga småfågeljakt. Ibland har de handgripligen försökt att
stoppa min "illegala verksamhet". En gick hem och ringde polisen!
Tablå!

2) Att lägga en hisslina på marken är att tigga om problem med
"snarning" i ris och grenar.

3) Att "lägga lina över hög punkt" m.h.a. haspelspö och kasserat
tändstift är betydligt lugnare och ostört. Löslinan sitter på rullen
och löper ut utan "besök" bland ris och grenar.

4) En vit linstump mellan tändstift och monofillinan ger bättre
siktmöjlighet av linänden efter "skott".
Bara att "veva tillbax" löslinan och gå att skarva i "hisslinan" och
"veva hem" det hela.

5) INGEN vill "göra bort sig" med att härja med någon som,
uppenbarligen, "fiskar flygfisk i trän".
Man låter galningen vara ifred.

Man kan alltså i lugn och ro, utan problem, få upp sin antenn på ett smidigt
och snabbt sätt.

Varför göra något svårare än det behöver vara?
 
Last edited:
Back
Top