Billig slangbella för antennuppsättning

SM4FPD

Well-Known Member
Här finns ett alternativ för 15 dollar (c:a 100 kr):
DealExtreme: $15.12 Super-Racing Professional Metal Slingshot Launcher (Sports Grade)
Deaextreame i Kina.
Söker du på slangbella så heter det slingshot.
Jag köpte en för runt 100 kr därifrån. Den bästa av tre modeller.
Avser komplettera med en haspelrulle.
Jag har tränat lite och det är lätt att träffa med stenar etc i trädtoppar.
En 18 meters Asp står där och bara väntar på en antenn.
Hur mycket en fiskelina skulle bromsa blir en bra fråga.
Slangbellan var skaplig, men läderlappen där man lägger ammunitionen var kass, jag gjorde en ny av band till en packrem, i vilken man med lödkolv smälter lämpliga hål för gummistropparna.

Allt du köper på Deal Extreame kommer fraktfritt i ett brev, men det kan ta några veckor.
Betalar gör man med PayPal.
Man köper i små poster under 250 kr för att slippa tullen och för att eventuell risk med bortkommet paket inte skall svida för mycket. Dock sköter de sig exemplariskt!

Andra kul grejer är LED, för en hundring får du en 10 - 15 W LED för experiment. DealExtreme: $13.00 SSC P7 W724C0-BSYPI 3.6V~4.2V 12W LED Emitter (Bare) Sök på "LED Emitter"
Eller buntar om små vita till bra priser. Batterier till digitalkamera är billiga, LF steg, och en väldig massa skräp.
Sök på DIY grupper, eller tools, för saker som kan intressera en radioamatör.

Armborsten har de tydligen slutat med.

Någon som har erfarenhet av antennuppskjutning med slangbella?
Ammo? Vikter?

de
Roy
SM4FPD
 
Jag har en snarlik, som jag köpte för 7 dollar på Wal-Mart får några år sedan: Marksman 3040 Folding Slingshot

Till den har jag en haspelrulle och som ammunition använder jag 25-grams blypäron som jag köper i en sportfiskeaffär. Det krävs lite träning för att blypäronet inte ska börja vobbla.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Någon som har erfarenhet av antennuppskjutning med slangbella? Ammo? Vikter?

Jag har den s.k. EZ-bellan Det svårt att sikta rätt och blyvikterna är inte tunga nog att dra ned fisklinan på andra sidan. Dessutom är de små färgade vikterna svåra att hitta bland vegetationen. Gran- och tallbarr har en förmåga att nypa så att linan går tungt. Lövträd är enklare.

Min Antenna Launcher är däremot pricksäker med tung (preparerad) tennisboll som drar ned tråden ordentligt. Den här mojängen skjuter en vanlig tennisboll utan lina minst 70 m rakt upp!

Ytterligare ett annat alternativ som jag prövat är compundpilbågen. Fungerar mycket bra. Men först måste pilarna prepareras med ca en rulle eltejp så att pilen kan dra med sig tråden över trädet.

Jag använder spunnen (tvinnad) fisklina som tål 50 kg.

Det är roligt med antenner!
 
Här är dock en som kan sin slangbella:
Gubbe som kan sin slangbella
Men antenner verkar han inte intresserad av.
Däremot ser man att han använder mycket långa slangar.
Ger god acceleration och kanske lättare att sikta. Så som en lång bössa gör.
Varför heter det slang - bella? Jo därför att de liknar ormar, och på många språk heter ju orm just , slang Norska, slange tyska
Jag fick för mig att det kom från den tid då man klippte gummiremsor från cykelslangar.
Men det var på den tiden det var lite fjong på gummit i cykelslangarna.
Idag är cykelslanggummit lika långsamt som kalsongresåret.
Det var bättre förr.

Tryckluftbollkanonen är förståss mycket intressant.

de
SM4FPD
 
Hejsan!
Jag har provat en del med slangbella med dålig framgång! Bl a med att blyvikterna är små och osynliga. Ibland snor fisklinan in i gummisnodden.
Jag hörde talas om någon som använde en golfboll, färg väljes utifrån omgivningen dvs röd eller vit, och den syns väldigt bra. Det känns som det vore värt att prova. Har någon där ute provat redan?
Tore SM7CBS
 
Jag har använt en mutter M10 eller M12 som "ammo". Jag sågade bort ena sidan på muttern så att den blir öppen och U-formad. Sedan borrade jag ett litet 2mm hål för att fästa linan i. Räckvidden blir bra, men med lika mycket lintrassel som vanligt. Dessutom är det lite pyssligt att göra mer "ammo" när man skjutit bort muttern.

Att lägga linan över grenen med ett långt metspö ger "träff" på första försöket.

/Arne
 
Svenska Wikipedias förklaring till namnet ska nog tas med en stor nypa salt.
Slangbellan, åtminstone min, består av en klyka och en bit slang.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Pilbåge! Jag har använt mig av pilbåge vid uppsättning av diverse trådantenner, hos mig själv och andra, i mer än 25 år och tycker att det fungerar elegant.

Jag borrar ett litet hål strax bakom fjädern på pilen där jag fäster fisklinan från haspelrullen och jag brukar även tejpa fast en liten bult i spetsen på pilen för att öka vikten något. Det ger bättre precision och pilen kommer även ner lättare när linan hänger över ett träd och bromsas i grenverket.

Bara att välja vilken av toppklykorna man vill sätta den i! ;-)

73/Lasse
 
Hej!

Jag köpte en billig slangbella på en marknad i Kina. Slangbellan har handlovsstöd. Fungerar hyfsat, kommer upp c:a 15m. Jag använder sänken för fiske från Biltema. Nuförtiden är de inte miljöfarligt bly utan någon annan metall. En spinnrulle från Jula (c:a 100:.). Knyt med blodsknut, annars löper nylonlinan.

Jag försökte fröst köpa slangbella i Sverige, emn det verkar finnas en överenskommelse mellan handlare att inte sälja slika till pivatpersoner, bara till företag.

m.v.h.
SM5OCI Per
 
... Jag försökte först köpa slangbella i Sverige, men det verkar finnas en överenskommelse mellan handlare att inte sälja slika till pivatpersoner, bara till företag...
Det är inte allom bekant att det kan finnas en välmotiverad användning av slangbellor i klassen närmast under armborst. Vi sändaramatörer har i decennier gjort alltför dålig PR för vår hobby. Av samma skäl råkar många av oss ut för rentav lagstridiga förbud mot antennuppsättning. Det måste ju räcka med bredband från Bredbandsbolaget eller ComHem alternativt, i nödfall, minsta möjliga antenn för det digitala marknätet. Kortvågslyssning har hamnat "i skuggan", inte minst sedan FRA-debatten startade; sändning i totalmörker sedan Wennerström.

/ Göstha
 
Funstuff i Västerås godtog mig då jag angav att jag var radioamatör.

Vet att det ska finnas en vapenbutik i Stockholm som oxå accepterar radioamatörer som slangbelleköpare.

Har du angivit att du är radioamatör när du frågat butikerna?


mvh
Bengt / KBW
 
Varför köpa slangbella?
Bra fråga Lasse. Kanske kan vi få svar.
Mitt skäl är att jag inte kunnat hitta lämpliga guimmin.
För övrigt är det ju inga konstigheter.
Som "läderlapp", dvs där man lägger ammon, använde jag en bit, c:a 8 - 10 cm, av en packrem, c:a 30 mm bred, som man svetsar kanterna på med lödkolv, och smälter hål med lödkolven. dessa är mycket starka. Anledningen till byte vara att den var kass på köpebellan.
Men kan man hitta lämpliga gummislangar med den fjong på som det behövs så.
Var får du tag på dina gummin Lasse?

de
FRoy
SM4FPD
 
Ja, det var ju en fråga Roy! :)
Ska undersöka detta så får vi se om jag törs besvara den...

73/Lasse
 
Jo, jag ska nog tordas...

Efter en snabb sökning i google finner jag att ventilgummi fortfarande går att få tag på i de flesta cykelaffärer. Det funkar utmärkt. Åtminstone i den kvalitet som fanns när jag var i pojk-strecks-åldern!

/Lasse
 
Kuntze & Co Säljer tjockare gummislang, en del kallar den för kirurg-slang. Den har samma egenskaper som ventilgummi men är kraftigare.

Annars kan man köpa reservdelar till de kommersiella bellorna.

Sedan finns det ju alltid möjligheten att bygga "kådisbellor" ;)


mvh
Bengt / KBW
 
Ja ventilgummi är av den snabba typen, men för klent i detta sammanhang. Kanske flera vetntilgummin parallellkopplade. BILTEMA har meterlängder.
Säljer den där firman till privatpersoner tro?
Se den där filen jag länkade till tidigare i denna tråd, gubben som skjuter på ett mynt i luften.
Han har platta gummiremsor, av beige färg, samma färg som ventilgummit. Rätt långa, vilket verkar vara bra dels för att man får en lång sträng att sikta efter och en "lång" acceleration.

Till modellflyg med gummimotor skall det finnas längder av platta remsor som borde gå, kanske smala men ändå.

"Pojkstrecksåldern", själva stommen gjorde man av en cykeleker, som böjdes till en liten klyka. Ammon var små gem av böjd sprängtråd. Sved rätt bra i rumpan på den som träffades. eller small i svarta tavlan när fröken stog med ryggen mot klassen. Ett kraftfullt vapen som lätt gömdes pga av liten storlek.

Är det någon här som har vuxit i från pojkstrecksåldern?
Eller är ni friska och sunda i själ och kropp? (läs busiga)

de
SM4FPD
Roy
 
Om jag inte minns fel så har Kjell, SM6CTQ, haft en blänkare i QTC för nåt år sedan med info om var man köper den typ av slang som används i köpebellor. Jag minns att det är en kvalitet som används inom sjukvården. Den borde man kunna köpa i metervara. Frågan om inköpsstället får bli en viktig punkt i kommande DX-möte i Karlsborg i mitten av september! Han är ju bas för mötet!!
 
Men är det inte just den latexslang från Kuntze som jag länkade till i mitt tidigare inlägg?

Obs att Kuntze säljer till privatpersoner och även via postorder.

mvh
Bengt / KBW
 
Back
Top