Billiga mobilstationer, Wouxun KG-UV920R, TYT TH-9000, WACCOM WM-9000, osv

SA6BNX

Member
Jag tänkte mig lite diskussioner kring erfarenheter och prisvärdhet på kinaradio, främst mobilstationer. Hoppas inte jag startar en ny tråd i onödan kring detta, jag har inte hittat nåt om nämnda modeller specifikt.

Som många andra så har jag varit väldigt nöjd med kinaportabelradion Wouxun KG-UVD1P. Mindre nöjd med Baofeng UV-3R, jag har numera en NKT-R3 som jag tycker har bättre byggkvalitet (samt att 70 ändå är överlägset när det gäller portabel repeatertrafik i (min) stad).

Liksom säkert många andra så har jag väntat på KG-UV920R men blev väldigt besviken på priset! Lika bra att satsa på en japanare om det är så, eller?

Jag föredrar mobilstationer stationärt eftersom alla radioapparater slocknar med trafon, och startar upp där jag lämnade dem på samma sätt. Jag har därför börjat överväga att skippa duobandare och istället ha flera.

Personligen tycker jag att begagnade apparater brukar vara väldigt dyra, och de har ofta inte ens subton som man förmodligen lär behöva framöver..!

Såg att 409shop har fått in två nya modeller: TYT TH-9000 och WACCOM WM-9000. Är det någon som har erfarenheter av dessa? Hur står de sig mot japanarna? Andra alternativ? Inga spekulationer tack, jag vill höra av folk som faktiskt kört dem ;)

pse k

Jag tänkte mig lite diskussioner kring erfarenheter och prisvärdhet på kinaradio, främst mobilstationer. Hoppas inte jag startar en ny tråd i onödan kring detta, jag har inte hittat nåt om nämnda modeller specifikt.

En bra tråd då jag går i samma funderingar själv.

Jag köpte en KG UV6 handapparat och den gör ju det den ska, låter dugligt och har duglig mottagare till ett oslagbart pris, men användargränssnittet är bedrövligt (knappandet och menyerna)

Även jag blev oerhört besviken på priset på duobandsmobilen, det känns som en Yaesu gör jobbet bättre till nästan samma peng och då finns det ingen anledning att köpa kinesiskt längre.

OM INTE den här kinaradion har ett minst lika bra gränssnitt som japanerna, då kan den bli intressant igen.

Det händer lite grejer. Har kikat på Yaesus singelbandare FT-1900R/E och FT-1907R. Priserna tycks vara på väg ner.

En annan ny duobandare som tydligen inte är lång borta är Anytone AT-588UV, som tycks motsvara Yaesu FT8800E. Vi får väl se hur japanerna möter den.

Last edited:
Jag går i tankarna att köpa mig en Baofeng UV-3R eller UV-100 pga storleken.
Därför undrar jag nu vad du ej var nöjd med på UV-3R ?
Jag har en UV-5R idag, och jag och fler med mig är mer än nöjda med dess prestationer. =)

Som många andra så har jag varit väldigt nöjd med kinaportabelradion Wouxun KG-UVD1P. Mindre nöjd med Baofeng UV-3R, jag har numera en NKT-R3 som jag tycker har bättre byggkvalitet (samt att 70 ändå är överlägset när det gäller portabel repeatertrafik i (min) stad).

Liksom säkert många andra så har jag väntat på KG-UV920R men blev väldigt besviken på priset! Lika bra att satsa på en japanare om det är så, eller?

Jag föredrar mobilstationer stationärt eftersom alla radioapparater slocknar med trafon, och startar upp där jag lämnade dem på samma sätt. Jag har därför börjat överväga att skippa duobandare och istället ha flera.

Personligen tycker jag att begagnade apparater brukar vara väldigt dyra, och de har ofta inte ens subton som man förmodligen lär behöva framöver..!

Såg att 409shop har fått in två nya modeller: TYT TH-9000 och WACCOM WM-9000. Är det någon som har erfarenheter av dessa? Hur står de sig mot japanarna? Andra alternativ? Inga spekulationer tack, jag vill höra av folk som faktiskt kört dem ;)

pse k

Något ot, men som jag skrev så var jag inte nöjd med byggkvaliteten på UV-3R. Nya UV-3R+ är en helt annan historia. Enda problemet med den är att man inte kan programmera kanalnamn, men det är nog inte helt ovanligt i det lilla formatet. Ja, och det faktum att 1750 spelas öronbedövande högt rakt ut i högtalaren. UV-3R+ är också betydligt tjockare än både UV-3R och NKT-R3.

Jag går i tankarna att köpa mig en Baofeng UV-3R eller UV-100 pga storleken.
Därför undrar jag nu vad du ej var nöjd med på UV-3R ?
Jag har en UV-5R idag, och jag och fler med mig är mer än nöjda med dess prestationer. =)

IDG idag 12 april:

Bli radioamatr fr under 900 kronor - IDG.se

(Jörgen Städje = SM0FIX)

Har ofta läsvärda artiklar på IDG

Brukar ibland tänka på vad han skrev för några år sedan om amatörradio på
http://www.qedata.se/js_pr-amatr.htm:

"Idén med amatörradio fängslade mig omedelbart, när jag fick höra talas om den. Tänk att kunna sitta framför en sändare och prata med folk på andra sidan jorden. ”Bland radioamatörerna måste det finnas duktiga tekniker”, resonerade jag, tog mitt certifikat på fem röda sekunder, blev SM0FIX, skaffade sändare och började leta efter folk att prata avancerad elektronik med.

Hej, vad jag bedrog mig!
Amatörerna var vardagsfolk, som för det mesta köpt sina radioapparater färdigbyggda och mest använde dem som snabbtelefoner. Pionjärandan som man läste om i amatörradiotidningarna var för länge sedan borta. Mitt intresse för klassisk amatörradio avtog markant när jag insåg att man utan vidare kunde föra en entimmas mer eller mindre meningslös radiokonversation om det allra enklaste, som dipolens längd eller konstruktionen av en Yagiantenn. Sådant läser man sig till i ”The Radio Amateur's Handbook”, det första man gör. Antenner fick jag snabbt lära mig att förfärdiga utan handböckers hjälp."

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back