Billigare elektronik-komponenter från USA!

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej alla!

Om ni inte redan upptäckt det, så vill jag tipsa om att det är mycket enkelt och smidigt att beställa elektronikkomponenter från Mouser i USA. www.mouser.com. Priserna är betydligt lägre än på Elfa och utbudet är enormt stort. Allt är mycket smidigt: De levererar fraktfritt till Sverige på order över 75 Euro, importskatt och tullavgifter är redan inräknad i priset som finns på hemsidan i Euro eller Kronor. Det enda som tillkommer är momsen, men det gör det ju på Elfa också. Leveransen gick smidigt. Från lagd order på tisdag eftermiddag fick jag leverans på torsdag morgon direkt till dörren!

I framtiden kommer jag nog bara att använda Elfa om jag behöver något inom en timma :). För den servicen är jag beredd att betala mer! :)

Fraktfritt gäller inte tunga prylar t ex transformatorer. En del underleverantörer kan också ha exklusivitetsavtal med vissa ÅF i Europa, varför de inte kan beställas. Men på det hela taget en mycket positiv köpupplevelse. Min påse med blandade komponenter gick på 1200 kr. Motsvarande påse på Elfa hade loggat in på strax under 2000.

Farnell funkar bra också. De är också ofta billigare än Elfa.
 
Instämmer... Även RS levererar dagen efter om man beställer i tid. Varorna kommer med flyget till ARN och körs hem med en långtradare. Nackdel rätt saftig fraktkostnad, ca. 150 kr var det sist, men det ena paketet kom från England, och det andra från Köpenhamn (alltså med flyget) så förstår man det också. Beställde vid middagstiden, och paketet kom hem ca. 8.30 dagen efter.
Vad som gäller Farnell så det är omöjligt för en privatperson (utan org. nummer) att göra affärer med dom. Jag hade flera kontakter med företaget. Jag erbjöd att sätta in pengarna i förskott, men icke... När jag nämnde Mouser som ett exempel, så rekommenderade de att skicka efter därifrån!!!
Avråder Farnell bara för att kunna behålla sin sinnesfrid / fulla bruk även fortsättningsvis!
 
Last edited:
Yepp.... RS var också en positiv upplevelse. De har kanske inte hela utbudet av komponenter, men de har en hel del andra smarta prylar för hembyggare.




Instämmer... Även RS levererar dagen efter om man beställer i tid. Varorna kommer med flyget till ARN och körs hem med en långtradare. Nackdel rätt saftig fraktkostnad, ca. 150 kr var det sist, men det ena paketet kom från England, och det andra från Köpenhamn (alltså med flyget) så förstår man det också. Beställde vid middagstiden, och paketet kom hem ca. 8.30 dagen efter.
Vad som gäller Farnell så det är omöjligt för en privatperson (utan org. nummer) att göra affärer med dom. Jag hade flera kontakter med företaget. Jag erbjöd att sätta in pengarna i förskott, men icke... När jag nämnde Mouser som ett exempel, så rekommenderade de att skicka efter därifrån!!!
Avråder Farnell bara för att kunna behålla sin sinnesfrid / fulla bruk även fortsättningsvis!
 
Yepp.... RS var också en positiv upplevelse. De har kanske inte hela utbudet av komponenter, men de har en hel del andra smarta prylar för hembyggare.

Som kuriositet får jag väl nämna att 10st DIL8 IC-kretsar var inpaketerad i en pappkartong som var ca en meter lång och 20-30 cm hög/bred... Senare fick jag höra, att fraktkostnad är bunden till volym, inte vikten. Å andra sidan, ett kuvert kan ju komma bort mycket lättare på långtradarflaket!
Måste tillägga också, att de 10 kretsar låg i ett halvmeterslång rör!
 
Perfekt! Frakt med utkörning för 20 euro är ju bara 50 kr mer än vad posten vill ha för att skicka ett paket mellan Stockholm och Uppsala, och då måste ändå knata iväg hämta det själv. Såg att dom (Mouser) har komponenten FST3253, som jag kikat efter länge, för 4kr. Då är det bara 778 kr kvar till fraktfritt :)

Finns det fler tips på bra inköpsställen, månne?
 
Oj, intressant! Elektrokit har ju en hel del HF relaterade halvledare oxo. Behövs nu när Elfa, mer eller mindre, har avvecklat antenn-delen i sitt "Allt mellan antenn och jord" -koncept.

Finns det ännu fler, månne?
 
BHIAB har några rariteter som annars är nästan omöjliga att hitta...
Mitt senaste fynd var en FET, 2SK241 , som är nog svårslagen med sin "Reverse transfer capacitance" Crss = 0.035 pF! Utmärkt t.ex. till HF mätkretsar, buffrar, etc.
Crss i samma klass om dualgate fettar och har rätt arbetspunkt utan biasering (0 Volt)
 
Last edited:
I flera år efter det jag beställde några PIC-kretsar från Mouser, så har de skickat sin tjocka katalog från USA till mig. Får nästan dåligt samvete, de måste ju ha gått i förlust på den lilla ordern!
 
Har ni redan kollat på futureelectronics.com? Jag för min del har köpt i december 2010 tio pin dioder (UM9401 för min Drake TR7) där som fanns billigast men med antal noll på deras lista. Efter tre veckor levererades dem till mig som väntat. Ingen moms tillkom pga den låga summan i samband med tyskt import lag som finns...

/Karl
 
SM7-8291 de APQ.
Hoppas du kan ge mig ett svar på mina inlägg Nr 19 och 20 på tråden "Försvarets antenntransformator".

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top