Billigt, bra HF rig

Macce

New Member
Vad rekommenderar ni för rig till HF som inte kostar jäättemycket?

Effekten spelar inte så stor roll. Får sända på 120W men kan lika bra använda slutsteg.
 
Om du menar en basstation (ej mobil) så skulle jag rekomendera ICOM IC-718 för strax under 10 000 Kr som är en bra lågpris rig eller ICOM IC-7400 för lite under 20 000 Kr som har lika höga prestanda som de dyraste rigarna.
 
Okej. Tack för tipsen.

Hur mycket används FM modulation på HF? Detdär billigare ICOM rigget saknade det.

Skulle kanske kunna klara av dendär summan..blir ju antenn med kabel + Antenntuner till också, eller behövs det mer? Skall ha moped också iår så har inte hur mycket pengar som helst till rig.

Vad har ni för erfarenheter angående President Lincoln? Den klarar dock bara 10m, men den är rätt mycket billigare, 299€.
 
Vad gäler President Lincoln eller HR2510 sóm den ibland även kallas så är det ingen höjdare till mottagare. Sen går den bara på 10m och allt eftersom solfläckarna går ned ju sämre blir det ju med kondsen. Lincolnen klarar att få ut ca 40W men då sliter du snart ut trissorna utan 25W är bättre vid normal användning av en sådan rigg,
€299, ja, ok, men du kan få tag på sådana begagnade för ca 1500 i Sverige. Är många Komradioanvändare som använder just sådana så det är gott om dem i Sverige.

Vore jag du skulle jag köpa en Yaesu FT-847 eller 857. Dom går i runda slängar mellan 3-4000 på begagnatmarknaden och ger dig en bra, hållbar radio med bra mottagning och 100W.

73 Magnus
 
Tack för tipsen...

Skall kolla om jag hittar något bra, använt rig.

Klarar domdär Yaesuna av hela HF eller bara några band?
 
Dom jag rekomenderade klarar alla band inklusive WARC och 160 och allt däremellan i mottagning. Även sändning om de är öppnade för det (MARS, CAP osv).
 
BEG hF

Macce said:
Vad rekommenderar ni för rig till HF som inte kostar jäättemycket?

Effekten spelar inte så stor roll. Får sända på 120W men kan lika bra använda slutsteg.

som första rig:
1)Köp en begagnad riktig amatörradio SSB/CW rig.
2)Undvik s.k QRP riggar och monobands riggar
3)Se till att den har 100W och alla band (160) 80-10m. inkl. WARC banden.
4)FM används mindre än 0.000001% på HF banden ;)
5) icom, yaesu, kenwood - spelar inte så stor roll vilket det är som din 1.a rig "ever"
6) ej rör, möjligen bara i slutsteget.
Du får en beg. för 1500-3000 SEK och den kan till 90% samma saker
som en ny av den enklare typen som kostar tre-fyra ggr. mer.

Det är inte säkert att man gillar HF bättre genom att betala t.ex 12 000 SEK för en ny första rig.

/NCL
 
Icom735

I see on the regular sites people selling their ICOM 735. Well, I have one, and for the price (around 5000 krones) you get a perfect tranceiver which you can have for many years onwards. I really recommend this one and I have been working 100s of QSO with it without any problem. Output 100 watts, and clear sensitive reception.

Good luck

Edvard

SM0XHR
 
Eh! Hej alla glada amatörer. :)
Måste fråga och kommentera SM6WET's inlägg lite längre upp.
Menar du att man kan få en Yaesu FT-847 för 4000 :- på begagnatmarknaden?
Alltså jag har en Yaesu FT-847, som är en HF/6m/2m/70cm rigg och satelit rigg, och
den kostade lite över 20 000 när jag köpte den ny för några år sen...
Huga, snacka om dåligt andrahandsvärde isåfall! :-(

Mvh // Jörgen SM4WWG
 
Nej, förlåt, vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det. en 847 går mellan 12-14000 i Sverige.
Skulle slänga in några andra riggar där som man får för dom prisen, glömde nog av vad jag skrev om - var hemma sjuk i 40° feber den dagen.
73 Magnus
 
Hehe! Vi kan alla bland ihop modeller och siffror. Framför allt om man har feber!
;)

73 de Jörgen
 
Back
Top