Biltema relä till antennväxel

Jag funderade faktiskt också på att skärma reläet, kanske skall göra det.
Tänkte också koppla ett filter på kontakterna till spänningsmatningen för att dämpa HF tillbaka till radion den vägen.
Vad tror ni om 2 nF rätt över polerna?
// Åke
 
Och hur var det med isolationen mätt över öppen kontakt
om Du lossar på den skärmanslutna kontakten och avslutar
den med 50 Ohm?

-40dB på 2m och ca -20dB på 70cm.
Detta blir förmodligen bättre när jag monterar reläet på ett kort med 50ohm microstrip.
Nu har jag två korta kopparbitar som ligger med bredsidan mot varandra.

/Micke
 
Jag funderade faktiskt också på att skärma reläet, kanske skall göra det.
Tänkte också koppla ett filter på kontakterna till spänningsmatningen för att dämpa HF tillbaka till radion den vägen.
Vad tror ni om 2 nF rätt över polerna?
// Åke

Anledningen till att jag mätte kapacitansen till spolen var just detta med hf denna väg.
Jag vill nog lägga in två små ferrite beads och sedan en kondensator.

Om man använder ett relä i en ATU så kommer denna kapacitans att ligga som en shunt och begränsa ATU´ns justerområde.
Med många reläer så blir det fort många Pf i shunt.

/Micke
 
photo-2.jpg

Nu är det lite skärmning också + ett par kondingar på spänningsmatningen.
Kör ett ferritblock på spänningskabeln också.

// Åke
 
Jag kopplar reläet till radions nätaggregat.
När reläet är i viloläge är antennen kortsluten till jord och när jag slår på nätagget kopplas antennen till radion.

Så ska jag också göra på min remote-RX, det blir ju jättebra.

/Micke
 
Vilket alternativ ger bästa skydd?

1. Kortsluta antennen och låta RX flyta.
2. Kortsluta RX och låta antennen flyta.


/Micke
 
3. Sätt dit ett relä till som vid spänningsbortfall växlar ut på en egen kontakt där du anslutit en konstlast.

(Jag byggde in ett sådant relä i min låda, fungerar fint, kortsluter jag kontakten så blir RX kortsluten om jag så vill)
 
Något att tänka på för den som bygger Bias-Tee's för att DC-mata reläer och annat ute vid antennerna via koaxkabelns mittledare är att mäta isolation mellan RF och (det avkopplade) DC-nätet innan man går ut och monterar sitt bygge. Är denna inte tillräckligt bra och man matar med ett "mindre bra" DC-aggregat kan det läcka in switchbrus och annat rätt in i ett nät kopplat för mottagning...
 
...och likadant åt andra hållet, RF kan få nätaggregatets reglerkrets att flippa ut, används samma spänningskälla till radion eller annan känslig utrustning så kan det bli dumt.
 
Back
Top