Black Friday / Week / Cyber Monday - hos våra leverantörer?

SM0IKC

Member
Hejsan. Jag är nu igång med att återuppta amatörradiohobbyn efter att den legat 40 år i träda.
Då blir det aktuellt med inköp av ny utrustning och kreditkortet får det lite jobbigt.

Enligt er erfarenhet, brukar leverantörerna av amatörradiogrunkor köra kampanjpriser under Black Week?
Tänker på de kända svenska webbshopparna men även, exempelvis, tyska WiMo.

Tanken här är att om saftiga kampanjpriser är att vänta kanske det är värt att ha tålamod några veckor med planerade inköp...

Visst förekommer sådant men ambitionen verkar variera mellan
olika företag. Kampanjer ser man då och då över hela året.

Oavsett finansiering och ev BlackWeeks önskar jag ödmjukt påpeka att:

Mycket har hänt i etern på dom 40 år som förflutit. Störningar i form av solcellsutrustning
med optimerare, elbilsladdare, trädgårdsbelysning, allehanda switchaggregat mm.
Kortvågsbanden upp till 144 och ibland däröver är drabbade. Det egna
hemmet kan behöva åtgärdas.

En dyster lista som kan göras lång.

Om Du tänkt köra radio från hemma QTH skulle jag i första hand låna en modern radio och sätta
upp en antenn för att utröna hur störsituationen ser ut i Ditt bostadsområde innan kostsamma
egna investeringar görs. Störsituationen dagtid vs nattetid måste kontrolleras (grannars solcellsutrustning)

Jag bor i ett villaområde med tätt mellan husen. Tyvärr uselt map. VHF och grannars
utrustning men det går att köra kortvåg. Man får bara inte ha alltför höga förväntningar.

Oj, det där var lite oroväckande - tack för varningen.
Har redan köpt en IC7300 och kortvågsantenner. Det blir spännande att kolla in störningsmiljön här - även jag bor i villaområde med precis såna installationer som du nämner. Fast jag har åtminstone inga solceller på mitt eget tak.

Jag har en Tiny Spectrum Analyzer Ultra. Kanske skulle lufta den och svepa av amatörbanden utanför närmaste solcellsgranne (med elbil)...

Nån VHF & UHF har jag ännu inte införskaffat.

Precis som Ulf/GXV är inne på har störsituationen försämrats påtagligt under de gångna 40 åren. Hur mycket är beroende på var man bor och vilka grannar man har, men 20-25 dB på HF och 10-15 dB på VHF är nog inte helt ovanligt.

Sedan har aktiviteten avtagit högst påtagligt, HF-banden befolkas mest av FT8 mm och
på VHF är repeatrarna helt tysta under majoriteten av tiden. Aktiviteten på "seriösa delen" är primärt koncentrerad till testerna.

Sammantaget ska man nog inte ha för höga förväntningar. Det går knappast att jämföra situationen idag med hur det var under "storhetstiden".

När det gäller störmiljön går det att förbättra situationen ifall man har ordning på sina egna installationer och också har samarbetsvilliga grannar.

I QTC 12/2023 finns en artikel om hur man angriper problemet med störningar från solcellsanläggningar, men detta arbetssätt går att applicera även på andra störkällor.

Attachments

Jahapp - då skruvar jag ned mina förväntningar med några decibel.
Läste just artikeln i QTC. Grundlig genomgång men den gav inte mycket hopp om att kunna åtgärda störningar från befintlig solel-installation. Störst påverkan kan man ha innan köparens val av leverantör, hårdvara och sen i hur installationen utförs. När den är på klar på plats finns inte mycket att hämta. Och man kan nog utgå ifrån att grannarnas intresse för åtgärder på installerad anläggning är ganska svalt.

Att aktiviteten avtagit är ju inte förvånande men för egen del nöjer jag mig om den är "tillräcklig".
Tysta VHF-repeatrar förvånar mig inte, många (mig inklusive) har nog svårt att se tjusningen när själva kommunikationen med likasinnade är så mycket effektivare genom andra moderna kanaler. FT8 delar tydligen sändareamatörerna i två läger. För egen del är jag inställd på att köra CW, FT8 och SSB. Som jag uppfattat det är FT8 "to the point" - man upprättar och dokumenterar ett QSO på effektivaste sätt utan omsvep. Prestanda och conds är det som är i fokus - "tjusningen". Opersonligt - ja. Ändamålsenligt - ja.

När som helst kommer min leverans av antenner och kablar. Så idag skall jag upp på vind och tak och omsätta idéer till handling.
Det skall bli spännande att se hur väl grejorna funkar i alla avseenden och hur jag kommer uppleva återinträdet i etern. Jag kan redan glädja mig åt en sak: Gamla vänskaper har dammats av och har redan gett mig en social avkastning på nystarten.

Svart-fredag i all ära och eventuella priskampanjer! tyvärr är den usla svenska kronkursen gentemot Euro, US Dollar och Engelska Pund och som har gjort det dyrare att köpa nytt hos våra leverantörer.

* Har redan köpt en IC7300 och kortvågsantenner. Vilken typ av kortvågsantenner är det som du ska montera, misströsta inte allt för mycket..

/Sven.

Last edited:
Och givet så är det enda sättet för oss att vända trenden med sämre aktivitet att vi blir mer aktiva, allihopa, oavsett band/mode. All aktivitet räknas.

Den gamla devisen bättre att vara QRV med modesta grejor än inte alls, den lever jag tyvärr inte efter själv så speciellt bra då jag mestadels bygger och bygger.
Men jag ska bli mer QRV framöver är planen, jag hoppas på att fler gör likaledes.

Back