Bli radioamatör för under 900 kronor ifrån IDG

Bli radioamatör för under 900 kronor ifrån IDG

Verkar snarare vara hur man blir telefonist i Stockholm
Bästa 73
de SM4ANQ
 
Bli radioamatör för under 900 kronor ifrån IDG

Visst finns det mycket att slå ned på med det kommer säkert XYY eller YXX eller YXY att göra så jag koncentrerar mig på det positiva att vår hobby når en ny publik.
 
Verkar snarare vara hur man blir telefonist i Stockholm
Bästa 73
de SM4ANQ

Men det är väl ändå rätt bra med en artikel i IDG med alla tekniknördar som hänger där, han nämner ju dessutom att det finns HF.

All heder år Jörgen/SM0FIX för att använde sitt utrymme i IDG för att skriva om amatörradio även om det mest var VHF/UHF!
 
Bli radioamatör för under 900 kronor ifrån IDG

Hej,
Kanske var lite för synisk. Ber om ursäkt.
Även jag är telefonist ibland från fyra olika kineser eller en kinesisk mobilstation. Alla billiga och fungerar bra så kan ej klaga. För att vara en riktig kinesisk telegrafist skaffade jag häromdagen en telegrafinyckel från peoples liberation army. Billig oxo, 140 rmb. Sitter fint i handen rejäla saker.
Låt oss tillåta alla grenar av vår hobby antigen vi bygger, eller inte bygger etc
73 de SM4Anq
 
Den sänder på 145 said:
Var det någon annan som reagerade på den felaktiga QRG angivelsen i artikeln? Jag bara undrar, i vanliga fall brukar det finnas gott om kommentarer till sådant ;)

Bästa hälsningar // Janne
 
Var det någon annan som reagerade på den felaktiga QRG angivelsen i artikeln? Jag bara undrar, i vanliga fall brukar det finnas gott om kommentarer till sådant ;)

Bästa hälsningar // Janne


Är det inte bättre och kommentera det skrivfelet i IDGs kommentarsfält? Förmodligen avsåg han nog 145,700 MHz.
 
Last edited:
När jag läste artikeln fick jag intrycket att han såg det hela som en konsumentfråga. För 900 kr får du både ett amatörradiocertifikat och en amatörradiostation. Men det man "köper" är ju en ny hobby. Och via amatörradio kan man bara prata med andra radioamatörer. Så jag tycker nog att skrivelsen och betraktelsesättet är litet konstigt.
 
Tror att det är en anpassning till läsekretsen av IDG, de flesta tillhör gruppen "homo consumenticus" och inte vill lära sig en massa "onödigt".
 
Det är en rätt bra artikel även om shiftet på repeatern är fel. Vi behöver synas mera och få lite possitiv feedback.
 
Förr i tiden (när rörapparater fanns alla radioamatörers hem) mätte man ofta effekten i input till utrustningen medans nu mera är det standard att ange output från sändaren och inte input på specifikationerna. Alltså ger tex. ett "2 kW steg tilverkat på "gamla tiden" alldrig att kunna leverera några 2 kW till coaxen. Ska se om jag kan scanna in en gammal brochyr från Sommerkamp / Yaesu som jag fick med min vintage rig.
 
Back
Top