Blivande amatör (vågar man det?)

fripz

Member
Hej på er alla.
Jag sitter just nu den sitsen att mitt intresse för radio har väckts till liv igen efter många år. Mitt tidigare intresse var 27 MHz för ca 20 år sedan, men som sagt nu vill jag bredda min horizont. (Kunskap väger ingenting. Jag har ju bara VHF/SRC cert nu)

Men den senaste tidens diskussioner mellan vissa parter kan ju få vem som helst avskräckt :rolleyes: . Jag menar, skall man våga öppna truten överhuvud taget, för som nybörjare kan man ju ha vissa frågor om teknik, antenner eller övrig utrustning, och när man läser vissa inlägg där de klankar ner på varandra för den har inte fattat det ena eller det andra och en tredje är bara dum, så frågan blir ju: Kommer jag att drabbas också :confused: ?

Att klara skrivningarna för cerifikatet ser jag inte som ett problem, men det är mycket annan teknik bakom som man kanske inte har full koll på. Och det är ju inget kul att hängas ut på nätet eller i radio som ett pucko :eek: .

Jag vill bara kolla lite med er hur är det med stämningen idag mot nya amatörer?
Är det bara enstaka personer som ägnar sig åt smutskastningen? Skall man våga prata ?
Och kommer andra amatörer se ned på en annan bara för att man gjort provet efter avregleringen ?

Fler frågor kommer säkert efter vägen, jag hoppas ni kan övertyga mig, och det finns säkert fler blivande amatörer i kullisserna som har samma frågor som mig.
// Fredrik
 
fripz said:
Hej på er alla.
Jag sitter just nu den sitsen att mitt intresse för radio har väckts till liv igen efter många år. Mitt tidigare intresse var 27 MHz för ca 20 år sedan, men som sagt nu vill jag bredda min horizont. (Kunskap väger ingenting. Jag har ju bara VHF/SRC cert nu)

Men den senaste tidens diskussioner mellan vissa parter kan ju få vem som helst avskräckt :rolleyes: . Jag menar, skall man våga öppna truten överhuvud taget, för som nybörjare kan man ju ha vissa frågor om teknik, antenner eller övrig utrustning, och när man läser vissa inlägg där de klankar ner på varandra för den har inte fattat det ena eller det andra och en tredje är bara dum, så frågan blir ju: Kommer jag att drabbas också :confused: ?

Att klara skrivningarna för cerifikatet ser jag inte som ett problem, men det är mycket annan teknik bakom som man kanske inte har full koll på. Och det är ju inget kul att hängas ut på nätet eller i radio som ett pucko :eek: .

Jag vill bara kolla lite med er hur är det med stämningen idag mot nya amatörer?
Är det bara enstaka personer som ägnar sig åt smutskastningen? Skall man våga prata ?
Och kommer andra amatörer se ned på en annan bara för att man gjort provet efter avregleringen ?

Fler frågor kommer säkert efter vägen, jag hoppas ni kan övertyga mig, och det finns säkert fler blivande amatörer i kullisserna som har samma frågor som mig.
// Fredrik


Jo kom igång kvickt som f*n innan det är försent,sen läggs hobbyn ner ;) gå sen gärna med i SSA,ett trevligt etablisse'mang som inehåller en hjärtlig stämmning.Ett stort + om du är fågelskådare då en fågelfråga på senare tid har upptagigt en stor del av deras tid.Gillar du sen att vara med i något där styrelsen drar åt 15 olika håll så är det + nummer 2

Otto
 
Last edited:
>>Är det bara enstaka personer som ägnar sig åt smutskastningen? Skall man våga prata ?
Och kommer andra amatörer se ned på en annan bara för att man gjort provet efter avregleringen ?

----

Hej Fredrik,

Det är vettiga frågor du ställer.

Avregleringen har pågått kontinuerligt under många år och det är således svårt att svara tydligt på frågan, före eller efter.

Bäst start som ny radioamatör får du om du går med i någon klubb, gärna då någon klubb som är aktiv inom utbildning och/eller deltar i olika aktiviteter som contest, fielddays etc. Genom att vara aktiv och delta i de normala klubbaktiviteterna inkl kaffedrickning och föredrag etc blir du snabbt accepterad av alla (även de äldre) och kommer in i hobbyn på ett mjukt och fint sätt.

I de klubbar jag är med i finns många nya amatörer med motsvarande din bakgrund. Jag ser inte något problem i detta.

Sämst start som ny radioamatör får du om du håller dig för dig själv, aldrig deltar i klubbaktiviteter...

Hoppas du inte blir alltför avskräckt av att läsa på forumen, även om det kan gå lite väl hett till ibland.

73
Bengt EQL
 
Tack för svaren!
SM7WCZ: Nu är jag inte så mycket för fåglar och oorganiserade styrelser (Någon j***a ordning får det vara :p ).

SM7EQL: Det låter som en bra ide (det är bara det här med tid, den räcker ju aldrig till :) ) Sedan är det till att övertyga "regeringen"

En liten fråga till:
Vad är det bästa sättet att börja? Med tanke på utrustnig och placering.
Det borde vara fler som har samma "problem" som jag med att bo i lägenhet, då tänker jag på antenner och gömma kablar så inte ovan nämda regering stör sig på dem

Jag hoppas att fler svarar så vi kan få mer info till alla nyfikna.
// Fredrik
 
fripz said:
Tack för svaren!
SM7WCZ: Nu är jag inte så mycket för fåglar och oorganiserade styrelser (Någon j***a ordning får det vara :p ).

SM7EQL: Det låter som en bra ide (det är bara det här med tid, den räcker ju aldrig till :) ) Sedan är det till att övertyga "regeringen"

En liten fråga till:
Vad är det bästa sättet att börja? Med tanke på utrustnig och placering.
Det borde vara fler som har samma "problem" som jag med att bo i lägenhet, då tänker jag på antenner och gömma kablar så inte ovan nämda regering stör sig på dem

Jag hoppas att fler svarar så vi kan få mer info till alla nyfikna.
// Fredrik

Fredrik

Jag som du bor i lägenhet,jag har ordnat det som så att jag har ett rör som jag har monterat på balkongräcket.På röret så har jag påsvetsat en platta stor nog för en magnetfot.Jag är relativt snäv när det gäller hobbyn,jag är ändast aktiv på 10m men jag har testat andra HF band också och det går alldeles utmärkt så som jag har löst det.Att sätta upp en antenn på taket är kört i denna kommun,så man får vara nöjd med vad man kan åstakomma.En sak har jag därimot inte gjort och det är att be om lov att montera på dethär röret på min balkong,då det är bättre att hålla en låg profil.Men jag bor på 2 vån,så det torde inte störa någon,jag har ej häller hört att jag t.ex skulle störa på tv eller något annat.Det är jag som är störd istället men thats life idag när man bor i en stadskärna och när det gäller HF.

Otto
 
Jag bor högst upp (tredje våningen), så jag kan nog fixa nåt på taket bara det inte stiker upp för mycket. Hur är det om man vill köra mottagning på LW/MW ?
Och som sagt hur löser man det med frugan? ;)
Sedan är det inte någon som svarat på följande än...

Men den senaste tidens diskussioner mellan vissa parter kan ju få vem som helst avskräckt . Jag menar, skall man våga öppna truten överhuvud taget, för som nybörjare kan man ju ha vissa frågor om teknik, antenner eller övrig utrustning, och när man läser vissa inlägg där de klankar ner på varandra för den har inte fattat det ena eller det andra och en tredje är bara dum, så frågan blir ju: Kommer jag att drabbas också ?

// Fredrik
 
Hej Fripz
Nja hur du löser det med frugan kan nog ingen hjälpa dig med,men kan nog tänka mig att du måste strycka henne medhårs ordentligt hihi.
Och visst skall man ställa många frågor,tycker nog som så,att inga frågor är tokiga.Man måste fråga annars så får man inga svar.Så har nog dom flesta gjort,men det har dom nog glömmt(dom födes smarta) hihi.

Anders
 
fripz said:
Jag bor högst upp (tredje våningen), så jag kan nog fixa nåt på taket bara det inte stiker upp för mycket. Hur är det om man vill köra mottagning på LW/MW ?
Och som sagt hur löser man det med frugan? ;)
Sedan är det inte någon som svarat på följande än...



// Fredrik


Jag "kör" enbart icke svenska stationer o då kommer du undan de här märkligheterna som du oroar dig över,sen när det gäller frugan så har jag löst det med att dra allt vad kablar är snyggt o prydligt.Då slipper man problemet med kommentarer över kablar o dylikt,jag har inte gått så långt att jag har gömt dem bakom lister eller så.Därimot gömt dem under mattan där det passar in.Men jag förstår dig haha det är inte lätt med ett övervakande öga ;)

Otto
 
"De enda riktigt dumma frågorna är de som aldrig ställs..."

För att citera en av mina gamla lärare:

"De enda riktigt dumma frågorna är de som aldrig ställs..."

Jag har svårt att tänka mig att det skulle klankas ner på någon som
ställer frågor för att vidga sitt vetande.

Problemet har blivit att "pajkastning" har börjat höra till dagordningen när element som ibland inte tycker att kunskaper är viktigt kommit in i amatörradiorörelsen.
Alla "riktiga" amatörer hoppas jag tar sitt ansvar när det gäller att svara på nybörjarnas frågor och i övrigt uppträda som föredömen när det gäller umgängeston, inte bara över radion utan också på Internet och när man träffas öga mot öga.

Vi har alla varit nybörjare någon gång, kunskapsluckor är till för att fyllas, och man kan slutligen betänka vad Sokrates lär ha sagt om kunskaper:
"Sann vishet består i att veta att man ingenting vet..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Fredrik!

Alltid kul med fler radioamatörer. Jag kommer själv från 27Mhz och det är en bra början, med amatörradion har man alltid möjlighet att vidga sina vyer.

Det där med att bo i lägehet kan ju vara ett problem. Själv bor jag på 2:dra våningen av 3 och jag har faktiskt inte undersökt möjligheterna till antenner på kortvåg. Jag kör enbart på 2 meters bandet inne i stan. Repeatertrafik eller simplex. Nybörjare har ju i princip alltid börjat på 2 meter. Det kanske är lite annulunda nu när man kan köra kortvåg men jag tycker fortfarande att VHF och UHF är trevligare.

Antenner för VHF/UHF är ju diskreta, en dipol för kortvåg är ju också diskret. Beror ju lite på vad man är intresserad av. I Karlstad finns det ju repeater på 70cm och Echolink (amatörradio via internet) på 2 meter. Det är ett trevligt alternativ som ligger i tiden.

När det gäller vissa diskutioner här på nätet så är det bara att ignorera. Det finns rötägg och trögsinta personer överallt som inte inser att dom bara förstör för andra. Som tur är så är det bara ett fåtal personer. Tyvärr så är det som som hörs och syns.

Hoppas att du inte är för avskräckt så kanske vi hörs vi Echolink i framtiden?

// Fredrik
 
Hej Fripz.

Du skall börja med o ta din tanta ut på en shoppingrunda o FÖRSIKTIGT föra det på tal om amatörradio. Börja med en handapparat . Sen när du fått den är det lättare att bygga ut sin anläggning o snart har du en tomt med massa stålträd..KANSKE..

Nej men skämtåsido, börja med att leta upp en amatörradio klubb i din närhet. Gå dit o ta pulsen på de som kommer på träffarna. Snart kommer du att hitta ditt läger. antingen bland fågelskådarna (vassego Otto) eller bland de som sitter o pratar en massa elektronik o annat skojsigt. Blandar du dig med de sistnämnda (Även bland fågelskådarna) så blir du snart insläppt i klubbens radio schack, (för det har ju alla klubbar.. eller ) Där kan du börja med att testa på radio världen under uppsikt av folk som kan berätta o visa. Har du riktigt tur så har du en klubb i närheten där det finns en del supportande damer ,vilket kan vara till stor fördel för dig om du sedan kan få din regering att fatta tycke för någon av dessa andra regeringar :). För klart att du skall testa på hobbyn, bli inte avskräckt av att det sitter folk och tycker att det inte finns några amatörer i dag och att det var bättre förr.. visst har världen varit bättre .. men just nu är det upp till dig o mig att göra den så bra den nu kan bli :)

Väl mött på banden i framtiden :)

// Freddy / SM7WDG
 
Man skall ju alltid under vintertid stödutfodra fåglarna,man kan kanske köpa billigt fågelfoder i shopen.
 
Att bo i lägenhet kan ha sina fördelar, dina antenner kommer upp en bit från backen. Hade själv fördel att ha mina antenner 4 och halv vångar upp vilket gav en låg strålningsvinkel.
Blir ni i stånd att flytta kan jag rekomendera att ställa som krav att du får sätta upp antenner innan du bestämmer dig för en lägenhet. Har alltid fungerat för mig.

WCZ skrev nånting om att det inte går att ha antenner på taket i hans kommun vilket jag tycker låter helmysko. Kommunen kan aldrig hindra sådant och enligt EC direktivet så...........
Bor man kommunalt så kan man använda sig utav det. Lika lite som de kan hindra parabolantenner så kan de hindra tex en R7000.

Tycker du ska göra som EQL.
Gå med i en lokal radioklubb - en riktig radioklubb med medlemmar nära dig, aktiviteter osv. Då bllir du snabbt accepterad.
Jag kommer själv ihåg när man gjorde provet, vissa saker var man inte så bra på men man råstudade bara för att klara provet, vissa saker gick in, stannade till provet och sen så försvann det.
Har just kommit på med mitt stigande intresse för antenner att jag nog måste läsa på om induktans o kapasistans igen för jag kommer inte ihåg vad jag lärde mig. That is life. Ibland måste man läsa på igen. Tror inte någon kommer att mobba dig för det.

73 Magnus
 
Man får tacka för alla bra svar.
Det här med induktans o kapasistans läste man ju i elläran i gymnasiet men min lärare förklarade inte riktigt vad man skulle använda det till, så när jag skulle konstruera en enkel mottagare blev det en "AHA" upplevelse (eller rättare en "Åh f*n ?").
Jag kommer kontakta vår lokala förening i Karlstad och hoppas att de kan hjälpa mig lite mer.

// Fredrik
 
Hej Fredrik!
Ta´t lugnt dä årner säj, som vi säger i värmland. Titta in på den här länken http://www.kortis.com/~sk4rl/ och ta kontakt med någon där, du är säkert välkommen på vårt klubbmöte den 16 dec! Jag är också en gammal ny-börjare och har ännu så länge inte blivit drabbad av några okvädesord ;)

73 de SM4YMC Patrik i Forshaga
 
Inte skall du strunta i att bli amatör, vi är inte farliga. Det finns säkert någon klubb du kan gå med i och få all den hjälp du behöver. Så rådet är, fortsätt att plugga!

73 de Telegrafi
 
Roy på SRS i Karlstad vet nog vilka klubbar som finns

SRS är ju visserligen ett företag som säljer radioutrustning, inte en
radioklubb, men det skulle förvåna mig om inte t.ex Roy (som
också är sändaramatör, SM4FPD) vet viilka radioklubbar som
finns i Karlstad med omnejd.
Han har e-post roy.nordqvist@srsab.se och har under åren lärt
sig väldigt mycket om radioteknik, inte minst på arbetet.

Du var väl från Karlstad eller i närheten, annars har jag fattat fel.

/sm0yxi, Robert
 
Nej då sm0yxi, du har inte fattat fel. Jag har ju sådan tur att jag jobbar våningen ovanför Mobinet, jag såg idag att de killarna är medlemmar i "Karlstads sändareamatörer", så jag skall prata mer med dem. De har ju redan frestat mig med lite roliga apparater, vilket leder mig in på nästa fråga. Är Yaesu FT 840 bra för en nybörjare? Eller kan man komma billigare undan på beganat marknaden. Eller är det högt andrahandsvärde på liknande utrustning?

// Fredrik
 
Hej Fredrik!!

Lusidor said:
Hej Fredrik!
Ta´t lugnt dä årner säj, som vi säger i värmland. Titta in på den här länken http://www.kortis.com/~sk4rl/ och ta kontakt med någon där, du är säkert välkommen på vårt klubbmöte den 16 dec! Jag är också en gammal ny-börjare och har ännu så länge inte blivit drabbad av några okvädesord ;)

73 de SM4YMC Patrik i Forshaga


Fina svar du fått tycker jag.
Jag tycker du skall läsa under rubriken "NEDLÄGGNING AV AMATÖRRADION"

Läs mitt inlägg i dag där 8/12 under den rubriken. Jag började oxo på 27Mhz och blev ibland psykad för detta. Då avlade jag T certfikat 1979 (det var inte "gjort på en höft" då direkt, gjorde det på P4 regementet i Skövde.

Då var jag bara 2m amatör fick jag höra ibland men de flesta var ok.

Man måste börja någonstans Fredrik, har man bara det rätta inresset så blir det bra och att man känner att man har möjlighet att fråga de som är vana.

Kör igång och lycka till med ditt cert.
73 de Erland SM6KTC
 
Back
Top