Blivande radioamatörs antennfunderingar

poxx

Active Member
Hej.

Jag håller på att ta amatörcert och blir förhoppningsvis klar i mitten av Mars.
Till saken då.....

Jag funderar lite på vilka antenner och så man ska kunna sätta upp.
Jag har hört med hyresvärden vad jag får göra, så jag tänkte höra om någon av er har några bra förslag.

Mina förutsättningar är följande:
-Bor i hyreslägenhet på 3'e vån. (längst upp)
-Balkong i NV-V läge. Fönster finns åt samma håll.
-Tak = Tjärpapp med 7-10st avloppsventilationsrör
-Jag får INTE sätta upp antenner som "syns" på taket. Dvs, dom går med på om jag sätter upp en wire-dipol som inte syns från marken.
-Jag får inte sätta upp antenner på balkongen som sticker utanför balkongen. Får dock sätta på räcket eller innanför. Balkongen och balkongtak är av aluminium.

Så dom antenner jag funderar på är följande.
För 2M bandet: 1st Vertikal vikt dipol från vårgårda (eller en annan återförsäljare. Förslag?) som man sätter fast i balkongen och gör något fäste så att man kan vika ut den en bit utanför balkongen på kvällarna då ingen ser. =) Så att den inte ligger för nära någon metalldel.

För 70Cm funderar jag på en liknande antenn eller någon kombinerad. Men dualband glasfiber antenner är ju oftast över 1.5meter lång. Och jag har bara ca 1.1 meter mellan räcket och taket. Om den hänger utanför kan jag ju ha längre. Men det får jag ju igentligen inte ha. Förslag?

Kortvåg: Kan sätta antenn på taket (tråddipol el liknande) men risk finns för att antennen och fastsättningen skapar sprickor i takpappen så att det blir vattenskador = dyrt.

Kan dock få tillgång till en krypvind som finns. Huset är ca 30-40meter långt. Verkar vara perfekt för en dipol. Finns även glipa mellan tak<>vägg där antennkabel kan ledas ner efter fasaden till balkong. Har dock inte sett hur det ser ut där. Finns risk för att det är många avloppsventilations-rör som leder upp till taket som kan vara i vägen. Finns väll även större risk för störningar då antennen sitter närmare el-kablar och lägenheter.

Kortvågsantenn på balkongen.....kan det funka ?

Jag tänker i alla fall börja med 2M och 70Cm om jag hittar någon bra (läs billig) lösning. Kortvågen avvaktar jag lite i väntan på bättre ekonomi.

Vore väldigt snällt om någon kunde komma med förslag om hur jag skulle kunna ordna med antennerna och vilka lösningar som skulle passa.

Henrik
SA4???
Avesta
 
Last edited:
Hej,
Jag förstår dina problem.
Du kan "googla" efter Slim Jim eller J-Pole på nätet. Dessa går lätt att tillverka själv av bandkabel och blir då nästan osynliga. Du kan även tillverka dom av rör för att bli lite mer stabila och vädertåliga. Jag har tillverkat både 145 och 434 varianter och dessa fungerar bra. Du kan även stoppa in bandkabelvarianten i VP-rör.
Duobandsvarianten av J-pole brukar kallas Copper Cactus, Du kan "googla" på det oxo.
Du kan säkert få lite praktiska råd av någon på orten där Du bor.
Kortvåg har jag betydligt mindre erfarenhet av, men en W3DZZ låter för mig som ett bra alternativ.
Lycka till med certet.
/Kenth
 
Hej, Jag har en duobands vertikal "blindkäpp" för 2m/70cm som jag har hängt i mitt fönster hemma i lägenheten, jag ska väl sätta upp den på taket nån gång men än så länge har det funkat "mätarn i botten" i alla fall.

Den är 1m hög ungefär, tror att fabrikatet är Diamond men är osäker. en sådan borde du ju kunna sätta på balkongräcket.

73 de Teemu SM0WKA
 
Hej
2m och 70cm antenner behöver ju inte vara VERTIKALA ! Repeatrar når man väl ändå !
( skall jag säga som SER repeatern )
Horisontell är ju det man behöver om man skall köra långt på 2 och 70, en HALO tex eller
big-wheel uppe på balkongtaket är ju väldigt diskreta antenner som man kan köra långt på !

Om jag bodde högst upp så skulle jag sätt upp trådantenn inne på vinden.
För att köra många HF-band skulle jag använda min AH-4 automatiska asvstämmningsenhet
och prova med en tråd-loop inne på vinden, 80m lång vore kanon....
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Tack för alla svar.

Angående J-pole så tror jag att det inte funkar så bra på min balkong. Blir lite för lång iom att en J-pole är minst en 3/4 våglängd. Blir en liten bit det. Mina tankar har även gått till en G5RV på taket/vinden. Men pga att en G5RV använder nerledaren som en del av antennen så funkar inte det något bra. Den biten bör ju helst löpa rakt neråt i x antal meter, och sitter den på taket eller vinden så har jag inte många meter/decimeter i höjdled att spela på.

Det jag har funderat att ha på vinden för kortvåg, är en vikt dipol eller en Windom antenn. Dock inte en Carolina windom som tydligen har lite gemensamt med en G5RV, då den också använder nerledaren som en del av antennen. Men någon form av trådantenn skulle nog passa bra. Frågan är bara hur mycket störningar det kommer att bli om den sitter på vinden med en massa rör som går där uppe. Har inte kollat in vinden än, så jag kan inte säga säkert hur det ser ut. Men det känns som att det ligger bra många rör som skulle kunna ställa till det en del. Och på taket vet jag inte om jag vågar sätta en antenn, då det är ett skört papptak som lätt skulle kunna spricka om man skruvar dit 2st fästen för t.ex en tråddipol. Blir ju lite påfrestningar på taket när en 20-40meters dipol vajar i vinden. Och det skulle kunna innebära en rund summa pengar som skulle försvinna om det blir vattenskada.

För 2M har jag nästan bestämt mig för en Vårgårda dipol mest pga av enkelheten, den är ca 1 meter hög och avsaknaden av verktyg/material/ork för att göra en egen.

Mer tips mottages gärna. =)

/Henrik
 
En antenn som kanske skulle vara något för sig är en sk CCD antenn. Är en tråd antenn men med ett antal kondensatorer insatta med jämna mellanrum dvs tråden är uppdelad i ett antal sektioner. Sök på nätet så hittar du beskrivningar mm. Stora fördelen för dig är att man faktiskt kan köra den liggande på ett tak. Den anses oxo av en del ge lite mindre störningar. Har sett exempel på där man även kör den inne på vinden med gott resultat.

Men om du har en så stor vind och dessutom inte plåttak kan du ju faktiskt bygga beam-antenner för kortvåg, inne på vinden. Visserligen lite svårt att rotera men har du tur ligger ju huset i någon trevlig rikting. Och med den storleken på vind kan du ju bygga flera stycken som pekar åt olika håll.
Man bygger dom med fk-kabel och fäster elementen på takstolar o dyl.

Låna en ARRL antenna handbook på biblioteket. Har dom den inte hemma kan dom beställa. där finns tipps på antenner för "dolt montage" eller sök på nätet, finns massor.

Dom antenner jag refererade till är för kortvåg..

73 de SM7PXS Örjan
 
Back
Top