Blomkrukeantenn, avd. för konstiga antenner

Jag tycker det var roligt när du skrev om olika typer av jord, Roy. Och där en variant var blomjord! Även om den där "flower pot antenna" ser ut som en stackad 5/8-ing, så finns det ju varianter på det temat som är enklare att bygga. Vill man hellre köpa, så finns kanske Cushcraft ARX2B kvar? Den fungerade bra och var en stabil alu-konstruktion. Stackade dipoler i vertikalled är en annan variant att öka strålningen mot horisonten.
 
Antennerna man talar om och kallar blomkrukeantenn, verkar vara koaxialdipoler med en choke på koaxen bara.
En bra grej är ändå hur man bygger dem i ett VP rör, där VP-röret både är spolstomme för choken och inneslutning av dipolen.
Kul med fiskelinan som sträcker upp koxen innne i röret.

Ja blomkrukejorden är kul.
En vanlig bromruka med en liten plåt dä det siter en gulgrön polskruv, nestucken i jorden, en portabel jord som är lämplig i exvis en verkstad där tillfällig jord behövs.

SM4FPD
 
Ja bild av blomkrukan med antenn, länken jag hänvisade till visar byggen av antenns, men man se ingen blomkruka.
VArför den kallas så är därmed en sk bra fråga.

de
SM4FPD
 
Flowerpot.PNG
Antennen ställs i en stor blomkruka.
/73 Lorentz
 
pot_on_roof.jpg
Min "blomkrukeantenn" sitter här längst till höger och är för 6m. "Bulan" är en PET-flaska utan botten som sitter som skydd för drosseln. Fungerar utmärkt. Lite knepig att stämma av till rätt frekvens men med lite tålamod så går det bra.

Det vita plaströret är ett vanligt avloppsrör från Hornbach, 42mm i diameter tror jag.
 
Back
Top