Blueprints sökes..

Ingemar

Well-Known Member
Hej

Finns det någon sajt på nätet som har byggritningar för sändare, mottagare och transceivers för kortvåg?

Var lite sugen på att experimentera lite och se om man kan lyckas bygga en radio.

Så en 3-5W QRP för SSB på 40 eller 80 meter vore lagom.

Om ni testat att bygga någon QRP som funkar väldigt bra eller som funkar väldigt dåligt så får ni gärna tipsa eller varna mig :)

Har hittat en ritning på en enkel SSB mottagare för 80 meter som man kan bygga med prylar från diverselådan med elektronikskrot, men jag skulle gärna vilja ha fler ritningar.

73 de SA2AVU
 
Last edited:
Ingemar said:
Hej

Finns det någon sajt på nätet som har byggritningar för sändare, mottagare och transceivers för kortvåg?

Var lite sugen på att experimentera lite och se om man kan lyckas bygga en radio.

Så en 3-5W QRP för SSB på 40 eller 80 meter vore lagom.

Om ni testat att bygga någon QRP som funkar väldigt bra eller som funkar väldigt dåligt så får ni gärna tipsa eller varna mig :)

Har hittat en ritning på en enkel SSB mottagare för 80 meter som man kan bygga med prylar från diverselådan med elektronikskrot, men jag skulle gärna vilja ha fler ritningar.

73 de SA2AVU



Skaffa hem ritningar och byggbeskrivning till Softrock RXTX 6.2. Du kan bygga dem för 80m eller 40m utan problem.

//M0DFI
 
M0DFI said:
Skaffa hem ritningar och byggbeskrivning till Softrock RXTX 6.2. Du kan bygga dem för 80m eller 40m utan problem.

//M0DFI

Jo en softrock tänkte jag bygga i vinter, hade planer på att övertyga klubben att ha byggkvällar.
 
Gå med i SPRAT , den engelska klubben för QRP byggen.
Då får du fyra tidnigar per år.
Det går att köpa en CD med alla tidnigar sedan 1974.
Kostar på sin höjd 100 -150 SEK.
Själv hade jag CD men lånade ut den, som tur är har jag alla tidningar kvar och de lånar jag inte ut.....
Medlemskap i SPRAT kostar 6 pund per år.
Då har du mängder av beskrivningar i alla svårighetsgrader.

Återkomer när jag får tid at leta efter hemsidan och var man köper CD´n

Men observera att i dessas tidningar finns grejer att börja med oxo, nätdelar, små Morse TX, enkla regenrativa mottgare, antennern tuners, instrument inte minst etc.

En mottagare är knappast vad man börjar med som ny i byggbranchen.
PROVA att söka på SPRAT så hittar ni nog.
 
Back
Top