BNC kablage från Kjell&Company

SA0BUX

Old Member
Nu när jag skaffat en minivna-pro så har jag gjort några nybörjarmätningar på några stumpar med koax och en 50 ohm avslutare i andra ändan.

1 meters från Kjell&Company


1 meter med Elfa koax (bedea) och crimpkontakter


10 meters från Kjell&Company


~7 meter med Elfa (bedea) koax


Ger i alla fall en indikation på att man inte skall köpa kablage hos Kjell&Company.
 
Japp, du har helt rätt.

Hade själv en enmeterslängd av Kjell o Co kabeln till 2m PA. Det började ryka om kontakten. Och då snackar vi bara 100W, inte 1kW :( .

Skicka gärna länken till den här tråden som ett tips till Kjell o Co. De är troligen lite rädda om sitt rykte och skippar en såpass kass leverantör....

73 de Kai

PS: Skickat länken till Kjell&Co kundtjänst. Jag återkommer om de svarar...
 
Last edited:
Jag hade köpte en meter koax med bnc för ca. ett år sedan på Kjell&Co vilken jag fann helt oanvändbar. Hade synpunkter på detta och blev mycket vänligt bemött och tagen på allvar.

"Sådana här produkter ska vi inte sälja, sa man".

Men det var förstås en tekniker. Såna som dagens parasiter kör över överallt - ekonomerna, marknadsföringsnissarna och försäljarna..
Och dumskallar som jag hjälper förstås till genom att köpa skiten.

Och för att också nämna ett annat företag, ibland undrar jag om framlidne Clas Ohlsson roterar i sin grav. Han tänkte annorlunda.

/Lasse
 
Jag köpte en bnc coax där till min bärbara kenwood där för att skarva kabeln till magnetfoten. Klippte av ca 4m av coaxen och satte PL i den klippta änden. Efter någon dag lossande BNC kontakten av sig själv :eek:
 
Göra egna kablar, det är troligen det enda rätta. Man vill ju inte betala Elfa-priser. Och inte få Kjell-junk...

Såvitt jag vet behöver inte färdiga kablar vara CE-märkta (ännu)....

73 de Kai
 
Jag har sett alldeles nyligen hur dessa ser ut, helt värdelöst! :mad:
Det var dock inte jag som hade köpt den kabelstumpen.

Dålig montering och risk för kortis.

Kjelle o Co tycks inte ha bättrat sig med tanke på inläggen ovan av RCL och ZBB.
 
Jag köpte en del av dessa för några år sedan, men då använde jag dem till lyssning. Nu med sändning och VNA så kan jag konstetara precis som ni att det är ren skit.
 
Mycket märkligt?
Så enkel som en RG-58 är, så verkar det vara en konst att göra den så dålig att det blir sådana mätresutlat på en enda meter.
Jag har mätt på mängder av koaxialkablar men aldig sett ens i närheten av detta.
Jag brukade svepa en hel rulle på 100 meter. Då skall spekken visa en rak men lutande kurva. Häögre dämpning mot högre frekvenser, linjärt.
Tar man exvis 75 Ohms kabel eller en dålig kabel blir kurvan vågig.
Men detta var länge sedan, på den gamla goda tiden då radioamtörer ville köpa kvalitet.
Idag när priset är viktigast säljs ingen kabel som har någon form av kvalitet.

Min fråga är då om någon av er som råkat ut för dessa sladdar tittat på dess innanmäte?
Måtten inner och ytterledare? Kanske säljer de 75 Ohms, som 50 Ohms, eller mikrofonsladd.

Även BNC pluggarna är tydligen kass någon som studerat vad som är felet? Kanke fel kabelmått?

Dåliga kablar, särsklit glappa sådana kan mycket väl skada sändare, PA, avstämmare och även skada intresset för själv hobbyn.
Varken praktik eller teori stämmer om man får fel saker.

Att det säljs mycket som är felaktigt är klart, jag skulle byta luftfilter i min S70, det var 10 mm för kort, och jag gick tillbaka till BILTEMA, alla var för korta, det låg säkert 50 - 100 st i den hyllan. Samma artikelnummer stämplat på själva filtret på det gamla och nya, trots detta fel mått.
Nu förstår jag varför folk får haveri på luftmassemätare och motorer. Många ser inte felet och sätter ändå i ett filter som släpper igenom löv och skräp.
Hur många kör omkring med sådant?


Så man får vara på sin vakt

de
FPD
 
Jag gjorde en mätning på en bit Belden 9223 med lödda (ej av mig) BNC-kontakter. Kalibreringen är inte optimal; jag har kalibrerade vid den SMA--BNC-adapter jag satte på VNWAn, men i mätningen ingår en BNC hona--hona i ändan av kabeln så att jag skulle kunna använda den 50 Ohm terminering jag hade i närheten. Den är om jag inte missminner mig köpt på Kjell & co. ...

Notera att referenslinjerna är förskjutna så att kurvorna inte överlappar varandra.
 

Attachments

  • Belden 9223.png
    Belden 9223.png
    42,2 KB · Views: 218
Roy:

Jag slaktade en sådan K&CO kabel - den hade en ytterst gles skärm och jag
tror det var skumplast i isoleringen, räknade aldrig på impedansen. Innerledaren
var blåanlöpt efter att den hade använts för att mata en 80m dipol från en 100W
station.

Instämmer i kören att de koaxer som K&CO säljer är skräp.
 
... Instämmer i kören att de koaxer som K&CO säljer är skräp.
Det är falsk marknadsföring så det skriker om det! Frågan är om man får kalla sådana "strålande dämpsatser" för koaxialkablar och dessutom ta sig friheten att benämna eländet RG-58.

/ Göstha
 
Kolla att det verkligen är 50-ohmskabel (RG58). Jag har sett kablage med BNC-kontakter i deras katalog och det stod faktiskt att det var 75 ohm. RG59 känner man igen på att den är anings grövre än RG58 plus att mittledaren är klenare.
 
Kablagen var köpta som 50 ohms kablage, på kabeln stod det antingen 50 ohm eller RG-58 men jag har sett andra hybrider också
då det gäller Kjells olika RG58-BNC produkter:

1. Det har ibland stått 75 ohm på påsen medans kabeln var märkt 50 ohm
2. En kabel var märkt RG58 75 ohm

I samtliga fall har innehållet varit mycket tveksamt med så lite koppar som möjligt och en mittledare som bestått av förkopprad järntråd eller något liknande.
Kineserna bryr sig inte om vad dom säljer och Kjell har inte kompetensen att bedöma kvaliten och dessutom blir dom säkert ofta lurade av kineserna på olika sätt.
 
... Kablagen var köpta som 50 ohms kablage,...

Kineserna bryr sig inte om vad dom säljer och Kjell har inte kompetensen att bedöma kvalitén, och dessutom blir dom säkert ofta lurade av kineserna på olika sätt.
Det är hög tid för Kjell & Co att slänga ut skräpet och byta till ett nytt och fullgott sortiment från erkänt välrenommerade leverantörer. Som det nu är riskerar företaget åtal för bedrägeri så snart någon tillräckligt stor och ekonomiskt stark kund råkar illa ut.

Vad säger marknadsföringslagen om saken?

/ Göstha
 
Det kan också löna sig att tillverka kablagen själv, det var inte mycket dyrare även om jag köpte 100m kabel och AMP crimpkontakter på Elfa.
Tänger och bra skalverktyg hade jag redan.
 
Man bör vara lite försiktig här.
Att jämföra 5 m koax A, med 7 m koax B i en anläggning där det kan finnas missanpassning.
Då är det snarare längden som bestämmer läckage och dämpning.

de
FPD
 
Jag jämförde också 1 meters längder, har nog kastat kablarna annars hade det varit intressant att testa vid 75 ohm också. Nu vet jag inte hur mini-vna beter sig om man kalibrerar vid 75 ohm men man kanske skulle ha kunnat jämföra med en 75 ohm referenskabel med samma längd. Eftersom Kjell säger att det är 50 ohms kabel så är dom provade under dom premisserna. Dessutom hade väl RCL? Kört en 1 meters som började brinna vilket inte låter som ett bra tecken.
 
Trenderna är verkligen fascinerande.
Ena årtiondet skall det vara kvalitet (När folk hade sämre råd än idag)
Nästa årtionde är trenden att allt skall vara så billigt som möjligt (När man har råd med kvalitet). STATOIL är här ett bra ex med sin slogan "Alltid en korv med bröd för 10:-" Är det nödvändigt? ..Det hade man bättre behövt på 50-talet!!
Och folk köper g l a d e l i g e n en bil som testats som totalt livsfarlig och fått en stjärna i motortidningarna -Bara den är billig! o c h även fast att de har råd med en bättre bil. Helt otroligt. Men det är trender, som sagt.
Varenda käft skall ha AC i bilen -Ingen av dem har det hemma, där de befinner sig betydligt mera tid.
Det har gått så långt att många som bara kör mindre än 1000 mil per år och har småbil ändå skall ha dieselvarianten för många 10-tusentals kronor mera -Bara för att se bränslemätaren röra sig något långsammare.

Problemet dessa snålisar skapar är arbetslöshet (kanske den egna) och att vi får ut otroligt undermåliga grejor i affärerna.

-Att det kan vara så fascinerande för vissa att "få 3 men betala för 1" ?!!

Att just få 3 men betala för 1 gäller speciellt godis. Gå in och titta på godisgrossisternas årsbokslut -De ser ut som raketbanor, Det finns ingen bransch som ens är i närheten! (Kanske ett aktietips).
Och på TV fick man se om Ullaredsfenomenet. -Folk som åkte dit och köpte äggkoppar i plast och dyl för 50.000:- Bara för att det var så billigt. De kunde inte svara på vad de skulle ha allt till, bara att det var ju så billigt. -Det säger allt.
Ett fenomen i tiden, En trend. För de här människorna är produkten egentligen känslan att få göra en "bra" affär! (Något de kanske inte är kapabel till i vanliga fall?)
Jag hoppas ändå att den här vansinniga trenden så snart som det bara är möjligt kommer till ände, Så att världen kan börja gå framåt igen -För det gör den inte med skit-koaxer eller skruvar som går av när man skruvar dem med handkraft, Tåg som inte tål minusgrader O.s.v
 
Last edited:
Kanske man skulle föreslå att en delegation radioamatörer hälsar på hos Kjell och Co i deras högkvarter (i Malmö är det väl?) och har med sig några bitar riktig RG-58 och några exempel på korrekt monterade kontakter så får de själva se och jämföra med deras egna i sortimentet?
 
Back
Top