BNC kablage från Kjell&Company

CER Trenderna ...

Just så. Träligt är vad det är.

"Folk" (många många) tyx kunna åka flera mil för att handla, eller gör det över Inet, bara di kan tjäna något futtigt tiotal % jämfört med hemma.

Tror nog att de flesta fattar att om vi inte stödjer de lokala företagen så går de i putten, och den lokala servicen utarmas. Men. Lika fullt i f så fortsätter vansinnet.

Har genom åren sett många exempel på detta. Praktexempel är när man köper t.ex. en dator via Inet och därmed avsäger sig den snabba och lättillgängliga supporten som den lokala datahandlaren kan erbjuda. Snart nog står man där med något strul som man ej klarar själv, och får sända iväg apparaten till LångtBortiStan och sedan vänta i veckor på att få den åter. I bästa fall fixad ...

Trots att priskskillnaden på lokalt och fjärrhandlat kan vara stor, så försvinner den "insparade" slanten snabbt efter en eller ett par servicevändor.

Well, när det gäller just datagrunk så kan det vara lika illa som nämns ovan, då man handlar hos nån av de där stora kedjorna. Deras service kan ligga låångt bort och i värsta fall transporteras apparaten genom flera led innan den ligger på servicebänken. Uj uj.

I dessa fall kan man knappast tycka att "det är synd om människan"; man skyller sig själv när man är dumsnål.

/Janne
 
Last edited:
CER skrev; "Jag hoppas ändå att den här vansinniga trenden så snart som det bara är möjligt kommer till ände, Så att världen kan börja gå framåt igen "

Njaeä, om den vansinniga trenden stoppas så kommer världen att gå under med ett brak. Dagens konsumtionssamhällen bygger ju på att hjulen hålls igång och konsumenterna kan fås att acceptera allt sämre kvalitet i takt med att hjulens hastighet ökar. Allt kortare produktlivslängd. Släng skiten och köp nytt. Kikar vi på detta ur ett egoistiskt kortsiktigt ekonomiskt perspektiv så är det ju en helt fantastiskt genial affärsidé för de relativt få människorna som lärt sig att utnyttja andras oförstånd och blåögdhet. För att de smarta som håller i taktpinnarna skall lyckas att bygga upp sina rikedomar krävs ett fogligt folk som inte ifrågasätter ens det mest uppenbara och inte klagar. Precis på det sättet "utbildas" ju de unga generationerna idag eller hur. Häng med och köp nytt. De smarta i bakgrunden sätter trenderna och hela skocken handlar för pengar dom egentligen inte har. SMS-lån typ....

Men i övrigt håller jag med dig i ditt långa inlägg. Hur kunde det gå så illa och varför är vi så få som fattar vad som händer och varför?

Ang dålig kvalitet på RG58 så är det ju en sak som en kvalitetsmedveten köpare som vet hur "riktig" kabel skall se ut inte behöver råka ut för. Handlar man över disk så går det utmärkt att besiktiga varorna innan köp och även om man ändå kan bli lurad så undviker man de värsta fällorna. Men det krävs naturligtvis att man som köpare har tillräcklig erfarenhet och kunskap för att kunna konstatera att skärmen är gles eller innerledaren är av järntråd. Var får man den kunskapen och erfarenheten idag utan att först bli blåst femtioelva gånger?
 
CER:
I det gamla samhället - det med dyra kvalitetsprodukter, där tenderade
folk att ägna väldigt mycket tid att vårda dessa produkter.

Slit och släng var en medveten rörelse på 60-talet för att frigöra folk från
ett oändligt putsande, fejande och oljande av möbler, bilar med mera.

Därför kan vi nu ägna denna värdefulla tid åt att ondgöra oss över den
låga kvalitén på K&CO koaxialkablar :)
 
Då det gäller färdigkontakterad kablage så tror jag inte Kjell&co är så pigg på att man klipper av den för att kolla kvaliteten innan man köper den.
:)
 
BUX

Nej, sannolikt inte, men det vore väl värt att köpa den kontakterade snutten och sedan ha med sig avbitare/pennkniv för att visa hur det ser ut vid disken.

Lämpligen har man med sig en stump riktig kabel för jämförelse, förslagsvis RG-58/BU eller /CU från en pålitlig tillverkare. Sen tror jag väl inte att butikspersonalen alltid vet att det är skräpkabel di säljer. Det är ju trots allt en lågpriskedja det handlar om, och man bör då inte förvänta sig att det är toppkvalité på varorna där.

Man kan fundera över om dessa närmast bedrägliga produkter har någon plats i samtiden. Jo, som Bengt/EQL skrev ovan, så håller skräpet hjulen snurrande.

Tråkig upprepning från många andra sammanhang: "Man får vad man betalar för."

/Janne
 
EQL
Jo, det är nog som du säger med konsumtionsekonomin -Den drivs av köpevolym i mångt och mycket idag.
Dock renderar ju det till en ny fundering: Skulle inte konsumentverket kunna få en ny-renässans då tro? De skulle kunna expandera något enormt: Tänk infoblad; "Så avslöjar du låg kvalitet" Hålla kurser i hur man köper cykelhjul mm, mm. Med den populära miljön som förtecken.
Det bör ju finnas plats för nya rörelser likt geocatching fast nu qualitycatching av olika varor dessutom ;)
-Tänk bara en tävling där man t.ex får de tre sämsta lågprisvaruhusen att välja på och den som lyckas hitta en viss vara som överträffar samma hos t.ex ELFA eller SELGA -Den som vinner får en bil? -En jumbojet? ;)

Mina senaste erfarenheter: Svärmor ville på Clas Ohlson, så vi gick dit -Hon for till väskorna o jag till skruv & mutter. Där fick jag syn på små blå påsar med litet dyrare rostfria plåtskruvar som passade för en antennprototyp jag håller på med för vhf just nu. Så jag köpte 4 påsar.
-Trots adekvat förborrning i aluminium så lossnade skruvskallen så snart den dragits ned till röret för hand, utan större krafter. Bara ramlade av som om den varit gjord av tenn!! Detta gällde samtlig skruv jag köpte.
-Fick skära till nya rör! o c h köra till LAITIS istället. Där passade jag även på att köpa nya insexnycklar från LUNA ...Ohj, vad ljuvligt! Dessutom tre ringspärrnycklar från KAMAASA som jag saknat.
Som om det inte var nog hittade jag på en loppis nära vår stuga verktyg som någon bonde lämnat in för försäljning. Glasslådor med äldre BACHO STOCKHOLM skiftnyckel modell stor, Tänger av alla de slag i vårdat skick för 3-35:- st. Man blir så glad !
Trevlig helg allesamman!
 
Last edited:
SA2CER, Konsumentverket??? vi lever i ett konsumtionsliberalistisk samhälle. Inte behövs sådana myndigheter. Det kostar ju bara skattepengar, och då kan man ju inte sänka skatterna. Att en statlig myndighet skulle bedriva utbildning, hjälp till folket etc. skulle ju föra tankarna till Sovjetiden. (kanske ännu fulare ord). Nej idag gäller den liberala självregleringens princip. Varken lagstiftning eller bestämmelser behövs. Snart ramlar husen ned oxo när byggnormerna tas bort, som i utlanden. Bara man väntar så löser sig allt av sig själv. Den dumme som köper skit blir utfattig och dör, den kloke som renoverar gamla fina verktyg han har och slipper köpa nytt inom sin och avkommans livstid.

Verkligen förvånande med dina skruvar som gick av?? Har aldrig hört talas om detta.
Men allt går att göra sämre. Kanske var skrivarna av tenn , eller annat gjutgods, detta är ju faktiskt rostfritt.

Tänk vad sönderskruvade PH2 skruvar jag sett på ICOM-stationer. Billigast möjliga skrufvejsel gäller ju för de flesta radioamatörer.
Så historien om den första sådal IC-7800 till LA-land där han snubblade på USB eller nätverkskontakten bak på radion och slet sönder denna, sedan skruvade han sönder alla PH2 skruvar på hela radion. Garanti skulle det givetvis vara på reparationen....

Håller med om att riktiga verktyg, rätt material är A och O för en hemskruvande radioamatör.

de
SM4FPD
 
Hursomhaver så fick jag viss kontakt med Kjell&co när jag klagade på dom färdiga BNC-RG58 kablarna, någon mera centralt frågade hur jag testade så jag beskrev vad jag hade använt för utrustning, sedan finns det ju en massa proffs utrustning, när jag jobbade på instrument labb på 80-talet kom HP med sina fyrpols analysatorer som tydligen var det senaste då. Själv fick jag ägna mig åt att kalibrera enklare instrument. Jobbade då på Ericssons transmissions division där man jobbade med sådant som använde mycket höga frekvenser.
 
Roy skrev; "Den dumme som köper skit blir utfattig och dör, den kloke som renoverar gamla fina verktyg han har och slipper köpa nytt inom sin och avkommans livstid."

Musik i mina öron. Det går inte att vara tydligare. Så är de Roy.
 
Och Bengt inte bara utfattig i pungen, (penningpungen) utan kanske ännu fattigare i hjärnan.
Ta tex de som köper nu PC vartannat år....

de
FPDavid
 
Hej
Har också erfarenheter från Kjells fina sortiment av färdiga kablar. Köpte en färdig 75 ohms kabel till TVn. Då den inte funkade kollade jag så det inte var avbrott i den med en ohm-meter. Helt ok, konstaterande att kabeln har säkert för hög dämpning vid de frekvenserna:(.
När jag lämnade tillbaka kabeln så förstod inte expediten vad jag menade. De ohm-mätte och förstod inte vad jag pratade om "dämpning", instrumentet visar inget motstånd...
Köpte istället en lös kabel och satte på kontakterna själv och vips fungerade det.
Det hade varit kul att kontrollera med ett RF-instrument men hade ingen tillgång så...

/Micke
 
Back
Top