BNC kontakten

SM6VKC

Well-Known Member
Hej.

Jag har sökt spec på BNC kontakt och dess effekt tålighet.
Kan någon hjälpa mig?
Den ska användas på HF banden 10 -20m.

/ Peter

Det är primärt mittstiftets strömtålighet som sätter gränsen.

Man bör inte låta mer än 3 - 4 A vid 30 MHz gå kontinuerligt genom en sådan,
vilket motsvarar 500 - 800 W vid SWR 1:1.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Hej.

Jag har sökt spec på BNC kontakt och dess effekt tålighet.
Kan någon hjälpa mig?
Den ska användas på HF banden 10 -20m.

/ Peter

Ska änvända BNC honor för panelmontage och tänkte ha RG58 som "mellankablar".
Längder blir max 3m och frekvens samma, alltså 10 - 20m HF.
RG 58 bör väl klara 600W SSB med BNC och RG58 eller..?

/ Peter

I skenet av Karl-Arne's kunskap ter sig ens egna funderingar endast som taffliga gissningar.

Såg att Belden säger 5A för sin BNC-hane. Konstigt att Amphenol inte anger detta. Kanske ligger det inbakat i någon av de standarder som de refererar till.

/Arne

Jag och några andra HAM´s var på IOTA expedition för några år sedan. Körde med BNC till en hemmabyggd loop för 10m. Kanske 700-800w PEP och - oj vilket fint fyrverkeri det blev i kontakten :-)
Kan tänkas att det var nån fukt med i spelet, men vår egen tolkning var att det blev överslag mellan mittstift och skärm...?

Om det kommer även det minsta smuts på isolatorn så kan det slå över vid ganska små effekter.
BNC-kontakten är inte tänkt för effektnivåer mycket över ett par hundra W.

N-kontakten är något bättre, effekter på någon kW i HF-området går bra, men om man ska överföra
effekter på flera kW i HF-området är det LC, HN, SC eller DIN 7/16-don som gäller.
7/16-donet är extra bra genom att det har stora kontaktytor.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jag ahr gen om tiderna hört siffor om bl.a. åtdragningsmomen för olika typer av koaxialkontakter, liksom man antal inkopplingar.
SMA exvis är ju knappast avsedda att kopplas hundratals ggr.
Till vissa isntrument kand et följa momentnycklar för att dra åt emd rätt moment, jsut SMA och kanske andra typer.

Någon som har åtdragingsmomenet för olika koaxialkonakttyper? (Nm)
Max antal inkopplingar?

Man ser ju amatörradiostationer där man kopplat BNC varje dag i bilen, och taggarna är halva, och kontakten full av smuts och metallspåner.
Även sådan fall av SAM som ju används på små handapprater till gummipinnen.

Även om vi vet mångas åsikter om UHF konakten, PL259, så verkar den tåla ganska många in och urkopplingar utan att bli sämre (ännu sämre) vilket för vissa applikationer är en fördel.

de
Roy
SM4FPD

Puff...

- oj vilket fint fyrverkeri det blev i kontakten :-)
överslag mellan mittstift och skärm...?

Det hade förmodligen hänt med PL-kontakt också om man har hög effekt och extremt stor missanpassning i matningen.

/ Ingvar

Jag brukar säga att överslag är den sämsta belasning man kan erbjuda sin sändare.
SWR i all ära men öveslag är nog en sämre belasning som till och med kan förstöra ostabila sändare.
Styggare mot sin sändare kan man inte vara.
De
Roy

... N-kontakten är något bättre, effekter på någon kW i HF-området går bra, men om man ska överföra effekter på flera kW i HF-området är det LC, HN, SC eller DIN 7/16-don som gäller. 7/16-donet är extra bra genom att det har stora kontaktytor...
Smakar det så kostar det! Efter en, låt vara, kort titt på de föreslagna alternativen är det bara N-kontakterna som kan komma i fråga som alternativ till UHF, åtminstone för min plånbok och husfriden.

... och säkert även för grannsämjan! ;)

/ Göstha

Last edited:
Även om vi vet mångas åsikter om UHF konakten, PL259, så verkar den tåla ganska många in och urkopplingar utan att bli sämre (ännu sämre) vilket för vissa applikationer är en fördel.

de
Roy
SM4FPD

Jag gillar PL259. Om den är av bra kvalité och rätt monterad är den mycket stryktålig. Jag har skruvat i och ur samma PL259 så där 1000 gånger per år åtminstone de senaste åtta åren utan problem. Det är en RG-58 monterad på den och 1kW passerar flera gånger om dagen :-).

Back