1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

"Bokstavering" av siffror

Discussion in 'Allmänt om Amatörradio' started by SM0YUF, Aug 12, 2019.

?

Hur "bokstaverar" du siffror på svenska?

1. Noll, Ett, Två, Tre, Fyra, Fem, Sex, Sju, Åtta, Nio

3 vote(s)
    33.3%
  2. Nolla, Ett, Tvåa, Trea, Fyra, Femma, Sexa, Sju, Åtta, Nia

6 vote(s)
    66.7%
  3. På något annat sätt (beskriv gärna i kommentarerna!)

0 vote(s)
    0.0%
  1. SM0YUF

SM0YUF Member

Hej!

När jag har fått lära mig (för länge sedan, så det är nog preskriberat vid det här laget att jag ska komma ihåg varifrån) att "bokstavera" siffror, t.ex. när man anger en anropssignal, så har jag fått lära mig att bokstavera enligt:

Noll, Ett, Två, Tre, Fyra, Fem, Sex, Sju, Åtta, Nio

Alltså, inga -a former!

Däremot när jag läser om detta så hittar jag bl.a. på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavering) denna ordning att bokstavera:

Nolla, Ett, Tvåa, Trea, Fyra, Femma, Sexa, Sju, Åtta, Nia

Alltså i -a-form, förutom undantagen "Ett" och "Sju", som är valda för att undvika förväxling med "Åtta" och "Fyra". Tyvärr anger Wikipedia ingen källa för detta, och inget av det jag hittar på Internet anger någon källa heller.

Det jag undrar är egentligen två saker.

1. Hur gör ni själva? Själv kommer jag (om ingen kommer med något övertygande argument) fortsätta använda formen utan -a-ändelse, eftersom jag inte behöver komma ihåg undantagen, och eftersom det känns mer konsekvent att bokstavera alla siffror likadant.

2. Finns det några standarder för detta? Jag har svårt att se att t.ex. PTS skulle ha några synpunkter på hur vi radioamatörer bokstaverar våra signaler i praktiken, men jag tänker mig ur ett bredare perspektiv än amatörradio.

P.S. Nu var det länge sedan (kanske lite för länge sedan!) jag var aktiv på radio, men när jag var aktiv så vill jag minnas att de flesta SM0-or bokstaverade sin signal som "Sigurd Martin Noll" eller "ess emm noll".

2. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Jag gör som du, noll - ett - två - tre och så vidare. Det viktigaste är att man är tydlig i uttal och inte slarvar eller forcerar det man vill säga..
    - Inom det militära kanske man fick lära sig på annat vis, eller inom andra utbildningsområden, för personal som ska hantera överförande av budskap. Allt pedagogiskt bra så att så lite feluppfattning ska leda till omfrågningar.

/Sven.

3. SM0APK

SM0APK Gamling

I "Signalinstruktion för Armén", 1945 års upplaga (som fortfarande var "bibel" då jag gjorde rekryten 1954) föreskrivs att man ska använda den versionen som har -a på slutet av de flesta siffrorna. Jag kan dock inte minnas att vi gjorde så, utan det var ett-två-tre-fyra etc. A-formerna hör man väl numera nästan bara i samband med högtalarprov o d: "Jag provar, etta, tvåa trea fyra".
    SM0APK, Stig

4. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Och ser vi på TV vid Lottdragningen så säger man ett, en etta, fyra en fyra, sex en sexa etc.
    Dvs dubbelt.

För mig ter det sig inte als nödvändigt att komplettera siffrorna med a, det är tydligt och bra med ett två tre fyra ....
    Vid dålig ljudkvalitet (hörbarhet) kan siffror med A efter blandas ihop.
    Hör detta om man lyssnar på amatörradiokontakter exis på 3,7 MHz bandet. Där motstationen ofta uppfattar fel om det sägs för mycket tillägg, som a.

Fram för "rena" siffror

ÄssÄmFyraFotPeDahl

5. SA6AMA

SA6AMA Member

KonCept för radioamatörcertifikat av Lennart Wiberg utgivet av Föreningen Sveriges Sändareamatörer tryckt 1997 anges det svenska fonetiska alfabetet (när det gäller siffror):

0 - Nolla
    1 - Ett (inte ETTA)
    2 - Tvåa
    3 - Trea
    4 - Fyra
    5 - Femma
    6 - Sexa
    7 - Sju (inte SJUA)
    8 - Åtta
    9 - Nia

bifogar ett fotografi från den sidan i boken

Tittar även i boken "Bli sändaramatör grundutbildning" utgiven av samma förening som Koncept, tryckt 2004 femte upplagan. Hittar enbart fonetiskt alfabet för bokstäver där dvs inga siffror.

//SA6AMA 20190813_132423.jpg 20190813_132423.jpg

6. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Det borde väl vara det rätta, dessutom är det samma som försvarsmakten använder:

"Siffror utläses som:
    Nolla
    Ett
    Två
    Trea
    Fyra
    Femma
    Sexa
    Sju
    Åtta
    Nia"

Med tillägg för hundar och tusental:

"Sifferserie 40-49 respektive 70-79 utläses fyra nolla, fyra ett etc samt sju nolla, sju ett etc i syfte att förtydliga (förtio och sjuttio låter för lika). Sifferserie 100-199 respektive 1000-1999 utläses etthundra, etthundratvå etc samt ettusenett, ettusentvå etc i syfte att förtydliga (på detta sätt säkerställer man att rätt hundratal resp tusental framgår till skillnad om man säger t.ex. hundratvå då mottagaren kan ifrågasätta om antalet hundra har fallit bort i signaleringen)."

7. SM5KYH

SM5KYH Well-Known Member

Ett exempel från signaltrupperna. Lite mer bilder. S3 RaDet TfnHandl_framsida.jpg Bokstavering.jpg siffror och tal.jpg

8. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Jag får dock rätta mig och skriva ANVÄNDE fram till 2006, nu är det engelska som gäller...

9. SM5KYH

SM5KYH Well-Known Member

En annan referens kan vara Transportstyrelsens förskrift TSFS 2013:46 som styr hur piloter ska uttala siffror. ett och sju. Resten med -A på slutet.
    Skärmklipp.JPG

10. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

När jag i ungdomen hos SK3AH, Härnösand, fick lära mig att SM3xxx blir viktigt på engelska då 3(Three) inte blir "tree"(träd). Ingen ville ju vara SM-träd xxx. Vilket visar betoningen, uttalets, betydelse för att det ska bli korrekt.

/Sven.

11. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Man kan lära sig mycket om hur tal och annat överförs, rätt eller fel, genom att lyssna som jag nämnde.
    Dvs genom att lyssna på telefonikontakter, exvis på 3740 och 3744 kHz där det kan tragglas oändligt med en siffra trots 59 rapport.....
    Hur man talar och artikulerar har stor betydelse, liksom att försöka skilja på fyra och sjua.

De
    SM4FPD

Share This Page