Bondfångarantennen, Carolina Windom

SM6APQ

Well-Known Member
Jag såg en annons i DX radio att en amatör ville köpa en Carolina Windom eller något liknande. Jag svarade honom att jag kunde tillverka en dipol med ”inlödd” bandkabel eller öppen feederstege.

Jag blev nyfiken på vad en Carolina Windom var för antennen och sökte på Google.
Jag blev mörkrädd!
Antennen visade sig vara en tråd matad 1/3 från en ändan.
Denna typ av antenn var från början c:a 40 m lång och matad 1/3 från ena ändan med en enkeltrådig feeder. Gick under namnet VS1AA och konstruktören påstod (ganska riktigt) att matningspunkten nere vid TX skulle hålla omkring 600 ohm – oberoende av feederlängd.

På femtiotalet försågs antennen med en isolator i matningspunkten och matades ner till sändaren med en 300 ohms bandkabel. Antennen fick namnet efter idekläckaren - W0WO.

Någon gång på 60/70-talet var det tid för nytt koncept och namnbyte. Matningspunkten försågs med en 6:1 balun (300 - 50 ohm)i matningspunkten kopplad till 50 ohmig koaxialkabel och kallades nu FD-4.

Jag läser på Google vad de amerikanska försäljarna och även en svensk radiofirma skriver i sina specifikationer.

Det var här jag blev mörkrädd…

CW-xxx 103 foot lång
a) Extremt hög verkningsgrad

(Har då de övriga CW-antennerna sämre verkningsgrad?)

b) Mycket låg strålningsvinkel vilket gynnar långväga förbindelser.

(Hm, strålningsvinkel är en funktion av höjden över marken vid en viss frekvens. I stort sätt oberoende vilken typ av trådantenn som avses.)

c) Upp till 10 dBd vinst.

(Typisk ”försäljningsmatematik”. Upp till 10dBd betyder ju inte man får 10 dBd. Kanske antennen på 24 och 28 MHz kan ha en vinst i någon av loberna på 3 dBd. Skall man ha någon nytta av vinsten i den riktningen måste man ju ha ett ”favoritmål” som sammanfaller med loben. Försäljningsargumentet påminner starkt om bredbandsoperatörerna som anger ”upp till 12 Mbit/s”)

d) Feedern, som består av RG-58, till våra FD-produkter strålar. Detta innebär att antennsystemet har både horisontell och vertikal polarisering vilket är en stor fördel med tanke på DX. CW-antennen är den enda antenn som har denna unika egenskap.

(Jaha – här fick man lära sig något nytt. Här har fabrikanten/försäljaren lyckats få en dålig egenskap att bli något positivt och önskvärt. Otroligt! En strålande feeder/koax betyder att risken för störningar till grannens elektronikutrustning ökar betydligt. En strålande feeder innebär också att vid mottagning risken för störningar från plasmaskärmar, mobil-laddare m m ökar.)

Man kan verkligen ställa sig frågan varför vi behöver beamar, quadar, log.per.antenner, rhomber m m när vi kan ersätta dessa antenner med en Carolina Windom!

En av CW-antennerna säljs i USA för USD 259.95. Blir SEK 1690 med en kurs på SEK 6,50 per USdollar!

När jag skummade igenom text och specifikationer skrivna av USA amatörer observerade jag att man på flera ställen "stavar" MHz som mhz - ibland Mhz. SWR anges oftast som 1:3. Jag förstår precis vad som menas men jag får den uppfattningen att dessa skribenter aldrig tittat eller läst seriös antennlitteratur. Nog borde Mega Hertz, MHz i så fall "fastnat" i ögat? SWR 1:3 innebär att vederbörande inte riktigt har förstått innebörden av stående våg eller försökt lära sig grunderna i Smithdiagrammet. Detta gäller inte bara Carolina Windom artiklarna.
Kanske har jag fel när jag bedömmer "felstavarna"?

På tal om att vända något negativt till positivt.

Jag köper en fyrhjulsdriven Jeep från Nord Gordonien, Asien.

Specifikationer i kort.
a) Upp till 230 km/h i nedförsbackar.
b) P g a att vi är ett utvecklingsland som saknar tekniska hjälpmedel har framvagnen blivit en aning skev. Detta innebär att fordonet drar åt höger vilket är en fördel om du av någon anledningen somnar vid ratten. Bilen kör då i diket istället för att avvika åt vänster vilket skulle resultera i frontalkrockar med mötande fordon.

Är det inte på tiden nu att vi radioamatörer på något sätt bojkottar dessa oseriösa fabrikanter och firmor som medvetet lurar på nyblivna radioamatörer trådantenner för fantasipriser? Först och främst bör SSA vägra att ta in annonser i QTC från dessa firmor.

Tack för ordet.
73
Bengt SM6APQ

Last edited:
Hej Bengt, jag köper bilen bara den är billig!

När det gäller Amerikansk stavning så har jag ofta observerat att det skrivs milli isf Mega Hertz och mF det borde stå uF(ska vara my men jag kan inte få till det).
Vi får nog ursäkta felstavarna men priset för dylika antenner är ju hutlöst.
Man tillverkar en sådan antenn för några hundringar själv.

/Micke

Last edited:
Konserverad gröt och konseverad Bullens pilsnerkorv :)

Jag håller nog med om att det finns en hel del bondfångeri inom antennbranschen rent generellt. Som t.ex. att lägga till 6 dB i gain för eventuell markförstärkning för Yagis etc. Eller för den delen slutsteg som ger 600W PEP UT på SSB med 13.8V och 20A som strömmatningskrav. Kort och gott konserverad gröt och inget annat.

Däremot vill jag påstå att just Carolina Windom är konserverad Bullens pilsnerkorv. Inge världens bästa charkuterier, men helt ok en vardagskväll. Dvs den löser sin uppgift ungefär som en dipol, men är lätt att få i resonans på flera band. Dock ingen super-duper antenn på något vis som kan jämföras med Yagi eller för den delen vissa LP-antenner med längre bommar.

73 de Kai

PS: Glad Carolina Windom användare, dock hembyggd och "nästan" gratis.....

Dessutom kommer de flesta fyrhjulsdrivna bilar som idag byggs och säljs att bli enhjulsdrivna vid vissa underlag. Frånvaro av diffbromsar, mittdiff och en automatik som på en bråkdel av en sekund fördelar kraften till det hjul som för tillfället behöver det. Detta endast vid ett visst underlag, fullständig frånavara av speccifikationer som berättar hur det beter sig.
Med viss erfarenhet av terrängkörning och 4WD, de FPR, se avatar.

Jag håller fullständigt med Bengt om hur det skrivs.

Den verktikla stålningen. dvs mataledningtsläckaget, är som han antyder en brist som vänds till något positivit, men aklla "vet" ju att med en vertikal blir det DX.
Hur vet alla det?

Finns det då någon som är lurad som kan ge sig till känna????????

Under Lördagens prylmarknad i Handen, fick jag många, ja kanske tio frågor om G5RV, Windom, bredbandsantenner och en antenn som täcker alla band, och man äger ingen avstämmare. Då SRS inte marknadsför sådna mera hade jag fullt upop med att förklara saken.
Ett enstaka ex finns kvar efter fem år och säljs inte ens för 500 kr. Hamnar i kontainern efter Norrköping.

Vilka köper då dessa antenner och blir lurade? Någon lurad ??????

Är de då något annat i vår vardag som liknar detta? dvs att vi blir lurade?
MAT exvis som vi köper för motsvarande tre dyra Carolina Windows per månad.
Teletjänster är ett annat ex.
Visst måste vi lära oss att vara kristiskt tänkande.

Men så gäller att vi i många fall måste ändå skaffa oss något ultimat, dvs det bästa av det sämsta för att överhuvudtaget komma igång.
En optimal antenn tror jag inte ens Bengt har.

Ja detta med Internationell standard, SI, är något som vi numera blir blåsta på redan i skolgången. Dvs måttenheter och skrivsätt.

Man kan se en Amerikansk annons där MHz är skrivet på tre eller fyra olika sätt i samma annons. Ingenjörmässigt?
I Biltema säljs grejer med alla tänkbara 1800 talets mått, i Clas Olsson butikerna är en 3 mm skruv benämnd 3 Mm, (Mega meter)

de
SM4FPD

CRL de APQ.

Du skrev:
Däremot vill jag påstå att just Carolina Windom är konserverad Bullens pilsnerkorv. Inte världens bästa charkuterier, men helt ok en vardagskväll. Dvs den löser sin uppgift ungefär som en dipol, men är lätt att få i resonans på flera band. Dock ingen super-duper antenn på något vis som kan jämföras med Yagi eller för den delen vissa LP-antenner med längre bommar.

Hej CRL.
Vet ej hur lång din Carolina W. är? På internet hittar jag en C.W. som är 40,5 m lång.
Om du byter ut denna C.W. mot en 40,5 m tråd, matar den på mitten med öppen stege, påstår jag att du får samma och kanske ett bättre resultat. I vilket fall som helst slipper du den oönskade radieringen från feedern vilket beror på den "osymmetriska" matningen.

Alla trådar matade med öppen stege är "lätta att få i resonans". Absolut inget unikt hos en C.W.

En dipol mittmatad med stege är heller ingen super duper antenn!
Allt beror på vad den skall användas till. Jag vill ändå framhålla att en dipol matad på mitten med stege är en av de bästa lösningarna när man vill "komma ut" på alla band utan utpräglad riktverkan mot något specifikt "mål".

Har svårt att förstå varför du drar in Yagi- och Log.Per.antenner i sammanhanget. Dessa antenner har ett helt annat användningsområde och kan inte jämföras med mittmatade dipoler eller C.W.

73
Bengt SM6APQ

Jag har byggt följande antenn.

Multiband HF Center-Loaded Off-Center-Fed Dipole (or Windom) Antenna - HAMwaves.com

Vad gäller Yagi och log-periodare, så frågade du retoriskt varför vi behöver beamar (Yagi), logperiodare och rhombic antenner. Därför följde jag upp den tråden och ville påtala att självfallet är Yagis och LP på många sätt bättre/effektivare antenner.

Du hävdar att en stegmatad dipol är lika bra som en Windom. Visst, om man har en antenntuner. Men syftet med en Carolina Windom är ju att den ska vara 50 ohm på alla band. Eller i alla fall så ska det vara en bra kompromiss.

VSWR Curves - HAMwaves.com

Det är också klart att antennhöjd över marken/jord plus jordens beskaffenhet påverkar hur antennen fungerar.

En sak är helt klart med min installation. Från att ha haft en 1/4 GP på 20m som jag tunade, så har jag fått en ökning av signalnivåerna med 20 dB vid byte till Carolina Windom.

Nästa projekt blir förhoppningsvis en horisontell loop och eventuellt lite Beverageantenner, så jag är inte religiös när det gäller antennval.

Qui quaerit inveniet

73 de Kai/SM0RCL

CRL de APQ.

Du skrev:
Däremot vill jag påstå att just Carolina Windom är konserverad Bullens pilsnerkorv. Inte världens bästa charkuterier, men helt ok en vardagskväll. Dvs den löser sin uppgift ungefär som en dipol, men är lätt att få i resonans på flera band. Dock ingen super-duper antenn på något vis som kan jämföras med Yagi eller för den delen vissa LP-antenner med längre bommar.

Hej CRL.
Vet ej hur lång din Carolina W. är? På internet hittar jag en C.W. som är 40,5 m lång.
Om du byter ut denna C.W. mot en 40,5 m tråd, matar den på mitten med öppen stege, påstår jag att du får samma och kanske ett bättre resultat. I vilket fall som helst slipper du den oönskade radieringen från feedern vilket beror på den "osymmetriska" matningen.

Alla trådar matade med öppen stege är "lätta att få i resonans". Absolut inget unikt hos en C.W.

En dipol mittmatad med stege är heller ingen super duper antenn!
Allt beror på vad den skall användas till. Jag vill ändå framhålla att en dipol matad på mitten med stege är en av de bästa lösningarna när man vill "komma ut" på alla band utan utpräglad riktverkan mot något specifikt "mål".

Har svårt att förstå varför du drar in Yagi- och Log.Per.antenner i sammanhanget. Dessa antenner har ett helt annat användningsområde och kan inte jämföras med mittmatade dipoler eller C.W.

73
Bengt SM6APQ

CRL de APQ,

Hej igen. Jag har nu en klar bild av dina krav och din installation.

Det där med " att vad skall vi ha beamar, quadar, log.per. m m när vi har en C.W.-antenn" var en logisk spydighet som jag hittade i ett annat diskussionsforum. Jag tolkar inlägget att skribenten hänvisade till reklamen och specen på C.W. där antennen uppgavs ge upp till 10 dBd, och då kan man ju litet tillspetsat fråga sig varför man behöver dessa riktantenner som på HF sällan ger 10 dBd.

Beträffande att du inte har någon tuner så tycker jag att du har utlämnat en mycket värdefull komponent i antennsammanhang. En tuner har du ju nytta av för många antennprojekt. Det är också alltid "hälsosamt" att ha en avstämd krets som dämpar spurious från andra band och närliggande frekvenser. Detta gäller i synnerhet när man tar emot med en multibandantenn.

Men...jag citerar länken som du hänvisade till.

This is an antenna that works without a tuner over the entire bandwidth of the 80, 40, 30, 20, 15 and 10m-band, simply by adjusting the output-tank of ur tube power amplifier. (If you have a transistor amplifier as a final stage, you definitely will need an antenna-tuner though.)

Alldeles riktigt. Äger man ett rörslutsteg, antingen det sitter i transceivern eller slutsteget fungerar pi-filtret i tankkretsen som en antenntuner.

F ö ger länken (ON4AA) ett virrigt intryck. Jag fick aldrig klart för mig vilken längd han konstruerat för sin C.W.
Dessutom nämner han inte något om 10,1 - 18 - 24 MHz. Har jag missat detta i "virvarret" eller är hans C.W. bara avsedd för 80/40/20/15/10 meter?
På en sida uppehåller han sig med att förklara en längd av antennen som han erhållit med det geometriska medelvärdet och kommer då fram till 40 meter plus några decimaler. Detta är ju rent nonsens eftersom den slutliga resonansen beror på yttre faktorer såsom höjd över mark, närbelägna byggnader, stålkonstruktioner etc.

Jag betvivlar att den beskrivna C.W.-antennen kan få ett så lågt SVF som 3:1 på samtliga "gamla" amatörband 80 - 10 m.

Ett transistoriserat slutsteg i transceivern eller i ett PA fordrar en tuner p g a att dessa apparater är avsedda att avge sin effekt i en 50 ohm last.

Därför drar jag slutsatsen att du har ett rörslutsteg eller en rörtransceiver?

73
Bengt SM6APQ

Last edited:
Hej igen.

Well, det är faktiskt så att jag har en tuner i riggen (Elecraft K3). Dock så gillar jag att antennerna är så nära 50 ohm som möjligt innan man börjar köra med tuner. Hans konstruktion täcker 6 band, 80, 40, 30, 20, 15 och 10m. Jag håller också med att sidan är ganska virrig i sitt upplägg, då han blandar antennkonstruktion med olika tester på baluner som han har provat etc.

Du har också helt rätt i att lokala förutsättningar gör en stor skillnad för att klippa antennen till rätt längd osv. Bifogar länk till min blogg där jag har mätt min Windom med miniVNA Pro, som får betecknas som tillräckligt bra för hobbybruk.

Lite kuriosa om min hembyggda Carolina Windom off center fed dipole. « SM0RCL:s blogg

Som du ser, så fungerar den acceptabelt på många band i relation till 50 ohm, dock behöver den tunas, precis som du säger. Jag har ännu inte fått upp min permanenta mast, men när det sker så gör jag klart konstruktionen med både kapacitans och induktans enligt ritningen. Sen är jag väl medveten om att det blir en kompromiss, men det ingår lite i konceptet.

En sak som gör mig lite mer sur är just reklamen för korta riktantenner, oavsett om de är Yagis eller LP. Ofta medräknar man 6dB ground-gain i sina glädjekalkyler. Bättre att vara ärlig och köra dBi eller dBd utan ground-gain. Antennerna är nog tillräckligt bra ändå.

73 de Kai/RCL

Det verkar med andra ord att en antenn är möjlig att få kontakter med så kan man påstå lite vad som helst och en del tycker att det inte är så farligt..

Förmodar att tillverkaren av CW-antennen är Radio Works. Jag har en produkttidning i från dem, kanske 10 år gammal och den är helt fullproppad med liknande fantasiprodukter med helt otroliga egenskaper.

Det var väl en SM5:a som satte fräsen i en av deras underprodukter här om året? Tyvärr hittar jag inte den sidan nu, men om jag minns rätt var den specad 1kW och innehöll en lampsladd och ett tar små ferrit eller järnpulverkärnor.

Jag kan bara hålle med Bengt APQ. Bondfångeri är ordet.

Det var väl en SM5:a som satte fräsen i en av deras underprodukter här om året? Tyvärr hittar jag inte den sidan nu, men om jag minns rätt var den specad 1kW och innehöll en lampsladd och ett tar små ferrit eller järnpulverkärnor.

Jag kan bara hålle med Bengt APQ. Bondfångeri är ordet.

Det var SM5CKI som gjorde det. Radio Works Line Isolator

Last edited:
CRL de APQ

Beträffande att du inte har någon tuner så tycker jag att du har utlämnat en mycket värdefull komponent i antennsammanhang.

Varför frångår du din princip med att kalla en TRANSMATCH för tuner????
Skärp dig Bengt! ( Du följer väl dina principer???) Jag finner även att du har utlämnat Afrika i detta ärende, varför...?

Last edited:
CRL RNA de APQ.
Hej. Vi tycks vara rörande överens i våra åsikter när det gäller C.W.-antennen. Ovanligt här på HAM.SE, hi!

Jag titta ånyo på ON4AAs virriga hemsida. Han propagerar för att alla Windomanvändare skall gå in i "JOIN THE WINDOM ANTENNA YAHOO GROUP".

En sak är helt klart med min installation. Från att ha haft en 1/4 GP på 20m som jag tunade, så har jag fått en ökning av signalnivåerna med 20 dB vid byte till Carolina Windom.

Jag kan inte säga emot dina erfarenheter här. Mycket beror på var och hur GP var installerad. Om omgivningen har mycket vertikala objekt; lyktstolpar, träd, stuprännor etc kommer dessa föremål att absorbera energi i både sändning och mottagning. Min, lilla, erfarenhet av GP-antenner på 14 - 29 MHz är att europeiska stationer hörs dåligt på en vertikal. Det är först stationer "söder om Medelhavet" som börjar få anständig styrka. Kan kanske bero på den lägre strålningsvinkeln hos GP-antennen?
Mitt slutomdöme är att den högre signalnivån hos den horisontella C.W. berodde på att GP var dålig på att plocka upp signaler. En horisontell mittmatad dipol hade gett samma resultat jämfört med GP-antennen.

FBJ de APQ.
Rätt - jag har syndat med att använda tuner istället för transmatch. Skälet är att jag pratade på 80 meter i en ring och nämnde ordet Transmatch. Ingen förstod något förrän jag nämnde Tuner. Då fann jag för gott att tyvärr använda tuner även här på HAM.SE

73
Bengt SM6APQ

Last edited:
Frågan är om det är antenntypen eller den amerikanske tillverkaren, och hans marknadsföring som är problemet?
Över hela världen finns radioamatörer som trots allt lyckas få radiokontakter, men det får man ju med en testsladd eller en jänsäng oxo.
Vad som här talas om verkar mer vara typisk Amerikansk marknadsföring än antennteknik.

Jag kommer ihåg ARRL:s line-isolator, dvs en strömbalun, som betod av ett plaströr fyllt med stålull. Verkningslöst enlig en test.

Jag frågade efter alla de som är lurade????
Någon här? forum-läsare som är grundlurad? Någon som trodde på guld DX och gröna skogar och köpt en, och överbetalade?

Eller är det så att just detta, dvs påståendena om att många är lurade, är tro, myter, föreställningar och avsaknad av vetenskap?

Jag skulle oxo vilja se en fullständig kalkyl för tillverkning, skattebetalning, marknadsföring, förpackning, typgodkännande, löneutbetalning, distribution vinst och skatt igen, frakt vinst, plus moms, av en färdigbyggd trådantenn. Avsedd att säljas till de som inte vill eller kan bygga sin trådantenn själv, eller lyckas få någon vän att gratis bygga den. Lämpligt at dryga ut penionen med Bengt?? Du får förstås skaffa dig folk som klarar att skapa mördande reklam. Här skall du ju visa dig bättre än de vi talar om.
Varför är det ingen som hakar på och bygger färdiga dipoler och distribuerar över hela världen, och lever på detta?
Eller är det frågan om tro, tycke, föreställningar och myter även här?

Jo jag bygger mina trådantenner själv och förordar detta. Riktigt roligt, men har träffat många som inte på några villkor vill, kan, eller tycker det är kul. Utan vill köra radio...
Det finns till och med de som köper tjänsten att sätta upp en trådantenn av en TV-antennfirma.

Skall vi väga en kompromissartad flerbandsantenn, typ G5RV, Windov, FD4 mot en dubbelZepp med antennavstämmare? Då måste man oxo räkna in konstanden för avstämmaren, ja förutom de som bygger den gratis då.

Då kommer det vanliga argumentet att dagens radiostationer inte innehåller avstämmare som rörstationerna gjorde. Dels var de mycket dyrare, dels går det faktiskt att köra på de frekvenser trådantennen går med låg SWR utan sådan. Att man idag kräver att kunna köra på alla frekvenser är lite nytt.

de
SM4FPD

de
SM4FPD

Frågan är om det är antenntypen eller den amerikanske tillverkaren, och hans marknadsföring som är problemet?

de
SM4FPD

Det är marknadsföringen som det är fel på, inte antennen!
Antennvinsten borde anges som "average gain" då det är i stort sett omöjligt att praktiskt utnyttja dom vassa loberna på 10m.

Priset kan man alltid ha åsikter om därför bygger många radioamatörer sina egna antenner men det är inte alla som vill eller kan eller tror sig kunna.

Antennentypen fungerar i princip lika bra som en dipol, det är i alla fall min uppfattning.
Jag har själv en 1/3-matad OCFD (samma som 0RCL länkade till) som jag kör helt utan avstämmare det är väldigt praktiskt och det fungerar bra.

Jag har inte utnyttjat "strålande feeder" utan placerat en choke i matningspunkten.

/Micke

Tack för mikrotipset SM7CZR, men testa inte andra AltGr funktioner.......
I alla fall om du har ett doukment du vill spara.....
Finns något likande för Ohm-teknet, dvs Ohmega?
I Word finns ju alla tecken under specialtecken, men även där funkar µ

de
SM4FPD

Last edited:
Största problemet med den vilseledande reklamen är att den fördummar. Man kan titta på 27MHz-folket där Radio Works reklammetoder är att betrakta som rätt normala. Där tror man på ett en 0,9m lång mobilpinne kan vara en 5/8-vågsantenn som ger 3-5dB och att det finns steg med 200% verkningsgrad. Försöker man förklara så är man bara elak som sågar det som sägs. Sedan bygger de vidare sina kunskaper med dessa felaktigheter som grund med motivationen "att det står i reklamen och därför är sant". Självklart att en nybörjar-HAM som läser beskrivningen av Radio Works C-W tycker att det låter bra. En antenn som både stålar 100% vertikalt och 100% horisontellt och är bra både lpkalt och på DX. Men det kanske inte är den kunksapsgrunden vi vill ha våra nya HAM:s att stå på?

Roy, vad är World för konstigt program du kör? Jag har hört talas om Word. World betyder värld medans Word betyder ord. Är ditt program större eller vad menas?

Last edited:
CZR de GLD,
Här på jobbet står det ju M och µ på samma tangent men sånt lär man sig väldigt sakta.
Hemma har jag ett gammalt tangentbord så jag får ingen påminnelse utan försökte med AT-kommando Alt230 som också = µ.

/Micke

Back