boosta spänning på toroid

SM0NOR

Well-Known Member
Halloj!
Jag tänkte sno ihop ett linjärt nätaggregat till min radio, typ 13,8 volt@20-30A. En ny, fet trafo kostar runt tusenlappen. Men det känns inte aktuellt…. då får jag ett färdigbyggt agg för några hundralappar till. Nej, jag vill använda något från hyllan. Jag har en 500vA-toroid med 2x12 volt, bifilärlindat med 1,5 mm tråd. Nu är 12V AC litet klent för ett bra nätagg så jag skulle vilja boosta upp spänningen till ca 18 volt.

1, Nu har jag ingen jätte-lust att linda av den yttersta bifilärlindningen, förlänga den inre bifilärlindningen och sedan linda på och förlänga den yttre bifilären. Jag skulle vilja ta genvägen och bara linda på 2x6 volt, också bifilärt med 1,5 tråd ovanpå och seriekoppla. Att det kommer att bli 18 volt betvivlar jag inte. Men då det strider mot best-practice så undrar jag vad ni som är kunnigare än jag tycker? Blir det stabilt?

2, För att ytterligare komplicera det hela så är trafon från tidigt 80-tal. Det innebär att primären är lindad för 220V. Inte heller här har jag lust att linda av alla sekundärerna för att förlänga primären med 5%. Så då funderar jag på att linda en 10-voltslindning utanpå hela kalaset och seriekoppla denna med primären. Vad tycker ni om det?

/Uffe
 

SM0GLD

Vänsterhänt
220VAC eller 230VAC spelar ingen roll.
Jag har själv lindat på extra varv ytterst och det funkar bra.
 

SM0NOR

Well-Known Member
220VAC eller 230VAC spelar ingen roll.
Jag har själv lindat på extra varv ytterst och det funkar bra.

Jag tänker så också. Men jag har tidigare blivit avråd från att mata en 220-voltslindning med 230 Volt. Fast då rörde det sig om en HT-trafo.
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Det är väldigt lite skillnad på en 220V och en 230V trafo rent lindningsmässigt.
Magnetiseringsströmmen (tomgångsströmmen) kommer öka något obetydligt.
Jag har väldigt många 220-trafos som jag använder utan att blinka.
Det handlar ju bara om ca 5% ökning.
 

SM4FPD

Well-Known Member
Testa trafon först med 230 V så få du veta hur det verkligen förhåller sig.
Koppla på ett par 55 W billampor, ja kanske 4 st om du lasta full gas, och låt den gå en stund, eller en dag.
Själv har jag 100 W projektorlampor för ändamålet, men det blir varmt!
60 - 80 C temp på trafon är inga problem. Dvs man kan inte ta i den.

Faktum är att toroider kan vara lite kritiska. At linda på lite på primären låter sig oxo göras, men det blir ju lite fler varv.

Att linda på lite extra varv utanpå primären är inga problem.
Men tänk på isoltionsavståndet till primärspänningen, dvs linda på rejält med isoltionsmaterial innan den nya lindningen.

Prova med exvis 10 Varv för att se hur många varv du behöver för 6 V.
Fasar du fel med den gamla sekundärlindningen blir det 12 V minus den nya...... koppla om och koppla rätt.....
Att linda med RK eller FK 1,5 - 2,5 mm2 funkar om du inte har lacktråd.
Men sådan tråd kan smälta vid för hög temp.

Man kan ha kul med sådana trafos, exvis linda för 1 Volt och 100 Amp, (kanske 5 varv med 30 mm2 tråd) gör kanske en punktsvets eller glödga järntråd.
För tinade man vattenrör med sådan.

SM4FPD
 

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
"18"-voltstrafar brukar vara ett vanligt val för den som vill bygga analogt nätagg på 12(13.8V).
Några japanska nätagg har valt 16V på sekundären vilket minimerar effektutvecklingen i serietrissan/trissorna.

Ett annat problem är att få till ett kortslutningsskydd av typ Fold-back som ändå klarar startströmstransienter
från lasten utan att någon gång riskera att serietrissorna får ta hela lasten.

Vill man begränsa att husets belysning dippar när man slår till ett toroidbaserat bauta-agg
kan man lägga ett (kraftigt) effektmotstånd på några Ohm i serie med primärlindningen.

Några agg jag sett har ett sådant + ett relä som låter det gå några sekunder innan motståndet kopplas
förbi.

Det är nog ingen risk att man når Curie-punkten för kärnmaterialet men 60 grader på trafon tycker i alla fall
jag inte låter så trevligt. Om inte annat värmer den upp omgivande elektronik. Jag minns Drake riggarnas
transformatorer (tydligen gjorda för 60 Hz) dom var inte trevliga...

Det trista med toroider är att man har ganska hög kapacitiv koppling mellan primär-
och sekundärlindning vilket gör att RFI från elnätet kan läcka förbi.

Litet RF-avkoppling kan vara på sin plats.
 

SM0NOR

Well-Known Member
Testa trafon först med 230 V så få du veta hur det verkligen förhåller sig.
Koppla på ett par 55 W billampor, ja kanske 4 st om du lasta full gas, och låt den gå en stund, eller en dag.
Själv har jag 100 W projektorlampor för ändamålet, men det blir varmt!
60 - 80 C temp på trafon är inga problem. Dvs man kan inte ta i den.

Faktum är att toroider kan vara lite kritiska. At linda på lite på primären låter sig oxo göras, men det blir ju lite fler varv.

Att linda på lite extra varv utanpå primären är inga problem.
Men tänk på isoltionsavståndet till primärspänningen, dvs linda på rejält med isoltionsmaterial innan den nya lindningen.

Prova med exvis 10 Varv för att se hur många varv du behöver för 6 V.
Fasar du fel med den gamla sekundärlindningen blir det 12 V minus den nya...... koppla om och koppla rätt.....
Att linda med RK eller FK 1,5 - 2,5 mm2 funkar om du inte har lacktråd.
Men sådan tråd kan smälta vid för hög temp.

Man kan ha kul med sådana trafos, exvis linda för 1 Volt och 100 Amp, (kanske 5 varv med 30 mm2 tråd) gör kanske en punktsvets eller glödga järntråd.
För tinade man vattenrör med sådan.

SM4FPD

Många bra tips där! Det känns som att den har gamla trafon kommer att komma till god användning!
 

SM0NOR

Well-Known Member
"18"-voltstrafar brukar vara ett vanligt val för den som vill bygga analogt nätagg på 12(13.8V).
Några japanska nätagg har valt 16V på sekundären vilket minimerar effektutvecklingen i serietrissan/trissorna.

Ett annat problem är att få till ett kortslutningsskydd av typ Fold-back som ändå klarar startströmstransienter
från lasten utan att någon gång riskera att serietrissorna får ta hela lasten.

Vill man begränsa att husets belysning dippar när man slår till ett toroidbaserat bauta-agg
kan man lägga ett (kraftigt) effektmotstånd på några Ohm i serie med primärlindningen.

Några agg jag sett har ett sådant + ett relä som låter det gå några sekunder innan motståndet kopplas
förbi.

Det är nog ingen risk att man når Curie-punkten för kärnmaterialet men 60 grader på trafon tycker i alla fall
jag inte låter så trevligt. Om inte annat värmer den upp omgivande elektronik. Jag minns Drake riggarnas
transformatorer (tydligen gjorda för 60 Hz) dom var inte trevliga...

Det trista med toroider är att man har ganska hög kapacitiv koppling mellan primär-
och sekundärlindning vilket gör att RFI från elnätet kan läcka förbi.

Litet RF-avkoppling kan vara på sin plats.


Japp! Min trafo kommer från mitt första PS-projekt i tonåren. Den orkade aldrig driva min IC720 fullt ut. Jag förstod inte då att det berodde på på att trafon bara levererade 12V AC. I mogen ålder vet jag bättre :):)

Hade tänkt gå efter denna koppling: http://ludens.cl/Electron/Ps20/Ps20.html

Inrush? Ja kanske… Har inte känt tidigare att det behövs på så små toroider…

Den har fold-back. Och så sitter kollektorn i backe, vilket förenklar det mekaniska en hel del.

Tack för alla tips!
 

SM4FPD

Well-Known Member
OK om PS20 enligt länk.
En näve avkopplingskondingar kan göra att agget tål HF utan att lämna överspänning eller busa.
Det finns många kopplingar där man använder en 7812 med några sluttransistorer, enklare tt bygga, men inte så lätt att justera spänningen.

de
SM4FPD
 

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har haft komponenter liggandes till ett nätaggregat och här en bild på schemat

Mvh sm0ydo

skulle behöva ha tag i ett par MJ 3001 transistorer också vart köper man sådanna ?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Views: 44
Last edited:

SM0NOR

Well-Known Member
Hur tycker ni att jag gör med den isolering trafon har idag? Det är den typ som toroider "brukar" vara omlindade med. Går det bra att linda min nya 6-volt ovanpå denna och sedan ett nytt lager tejp? Eller gör bättre i att linda av den och ersätta med lämplig tejp?
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Hur tycker ni att jag gör med den isolering trafon har idag? Det är den typ som toroider "brukar" vara omlindade med
Är den isolerad med mylarband så brukar det bli många meter att linda av och väldigt svårt att få snyggt igen. Lägg din nya lindning utanpå och linda på mer mylarband eller vanlig transformatortape.
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Den var bra!
Då får även jag ta mig till Erlandsons brygga (cykelavstånd)
Sådan tape kan vara bra att ha hemma.
 

SM0YDO

Well-Known Member
Jag har ett annat aggregat på gång ur tidningen allt om elektronik ifrån 1982 tror jag att det var
Här en bild på inkromet saftig nättrafo 2 x 24 V 620 VA
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Views: 36

SM0YDO

Well-Known Member
Fick höra av mig till Noratel angående data på Trafon och det sitter ett Klixon temperaturskydd i Trafon
Som är på 140 Grader Celsius sånt är svårt att se utanpå.

smoydo
 
Top