Bootstrap? Analog eleketronik

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som kan förklara ordet?
På exvis LF slutsteg har genom tiderna en sådan funktion använts.
Även idag finns LF slutsteg i IC-form, 1 - 25 W med bootstrap in och utgång. En konding skall kopplas där, men man ser aldrig på blockschemat vad den gör.
Någon form av motkoppling?

Här är en app med TDA 7293 där vi ser blockschemat med just bootstrapanslutningar: Project 127

Bootstrap förekommer även i den digitala världen och betyder förmodligen något helt annat.
Även det kan behöva sin förklaring?

Att googla ordet, ger bara svårbegripliga förklaringar av den digitala betydelsen???????


de
FPD
 
Antingen så har jag fått allt om bakfoten eller så är begreppet väldigt urholkat och används i många andra sammanhang, så som jag alltid tolkat bootstrapkondingen i audiosammanhang:

Bootstrapkondensator används i push-pull steg för att hålla upp spänningen för respektive transistor när man driver fullt ut (då leder ju bara ena sidan och matningen stryps på andra sidan)

I normalkopplingen så laddas kondensatorn då nedre transistorn är öppen och kondensatorn töms då övre transistorn är öppen, allt för att kunna krama ut mer effekt, kondensatorn saknar egentligen funktion om man bara nyttjar en bråkdel av tillgänglig effekt.

Edit:
i en del sammanhang används begreppet i lokal feedback, i klass-D har jag stött på det iallafall.
 
Last edited:
Roy,
Utrycket kommer från den engelska versionen av "att lyfta sig själv i kängsnörena" och brukade, åtminstone, vara en återkoppling, som startade upp en krets, som kanske annars skulle behövt en fast förspänning. Jag vet inte vad kängsnören heter på värmländska.
73,
Kjell, PB3SM - SM6CPI
 
XUN har helt rätt.

så här kan kopplingen se ut när det gäller LF-slutsteg.

bootstrap.jpg

Kondensatorerna C1 och C2 är bootstrapkondingar.

När transistorn T1 får sin drivning från föregående förstärkarsteg så kan denna signal aldrig överskrida matningsspänningen 24V
Detta kommer då inte att räcka till för att fullt öppna T1.
Kondensatorn C1 har då varit "nere" och vänt på minussidan och laddats till 2X24V. När så utgången drar iväg uppåt så trycker C1 upp R1 över matningsspänningen.
Detta är själva Bootstapfunktionen.

/Micke
 
"The bootstrap" är den rem som sitter bak på stöveln och används för att dra på sig stöveln !
 
Tack för bra svar, men nog fanns det bootstrap även på äldre PA med driv och utgångstrafo? Dvs push pull steg med transformatorer.
Man talade även på den gamla goda tiden om glidande arbetspunkt, samband?

de
Roy
 
Bootstrap förekommer även i den digitala världen och betyder förmodligen något helt annat.
Även det kan behöva sin förklaring?
Det betyder samma sak i digitala världen, alltså att lyfta sig själv i skosnörena.

"Sig själv" i det här fallet är en CPU/dator.

CPU'n kan inte från start börja läsa in t ex windows från disken och börja köra det. Först måste CPU'n läsa in program som gör att den kan läsa in andra saker. Den måste alltså lyfta sig själv i öronen för att komma upp på en nivå där den kan läsa och förstå ett helt operativsystem.

Väldigt förenklat kan man säga att datorn måste lyckas läsa drivrutinen för hårddisken - och det ska den göra från hårddisken innan den har drivrutinen för hårddisken. Då behövs en liten kodsnutt (boot-kod) som tar den förbi detta moment 22.

73 de SM0RVV
 
Tack för bra svar, men nog fanns det bootstrap även på äldre PA med driv och utgångstrafo? Dvs push pull steg med transformatorer.
Man talade även på den gamla goda tiden om glidande arbetspunkt, samband?

de
Roy


Jo, drivsteget i en Push-Pull förstärkare kunde också vara bootstrappad.

bootstrap2.jpg

Här en variant med rör.

/Micke
 
SM0RVV<<< mycket bra förklarat. nu vet till och med jag vad den har för betydelse i amatörradio världen. :D
 
Svenskt uttryck motsvarande Bootstrap är väl att lyfta sig själv i håret?

LF-slutsteget som Micke GLD återger har ett fel, nedre transistorn är felvänd. Emitter o kollektor ska byta plats. Båda transistorerna ska gå som emitterföljare.

I LF-slutsteget ger 1 µF-kondensatorerna basström så emitter-kollektor kan styras ut till bottning. Utan kondensator bottnar utspänningen då basen ligger mot matningsspänningen, minus basström x basmotstånd.

73! /Jan
 
Svenskt uttryck motsvarande Bootstrap är väl att lyfta sig själv i håret?

LF-slutsteget som Micke GLD återger har ett fel, nedre transistorn är felvänd. Emitter o kollektor ska byta plats. Båda transistorerna ska gå som emitterföljare.


73! /Jan

Ja lyfta sig i håret heter det på svenska.
Nu använder vi det i fortsättningen när vi talar om denna funktion:D
Ingen kommer att fatta nå´t.

Jo trissan blev felvänd, helt rätt, jag hade lite för brottom.

/Micke
 
Back
Top