Bordsladdare som inte laddar (BC-119N)

SM4RNA

Well-Known Member
Det verkar inte bättre än att min ICOM BC-119N inte längre vill ladda. Dioden lyser gult när jag stoppar i ett batteri, men det spelar ingen roll hur länge batteriet sitter i, så blir dioden aldrig grön. Tar man ut batteriet efter flera timmars laddning och sätter det i radion så dör radion direkt. Jag har testat med två olika batterier.

Någon som känner igen felet?
 
För att snabbt kunna utesluta batterierna skulle jag ladda dom med en annan laddare.
Det behövs ju bara ett spänningsagg med ampermätare för att avgöra om batterierna "kan" ta emot laddning.

/Micke
 
Ja jag har laddat batterierna när de sitter i radion och ansluter en laddare direkt till radion och då fungerar det.
 
Ja jag har laddat batterierna när de sitter i radion och ansluter en laddare direkt till radion och då fungerar det.

OK, ett klart fall av "trasig laddare" mao.

Den laddaren ska ju kunna ladda både Li-Ion, Ni-Cd och Ni-MH.
Har du provat att ladda batterier med olika kemi?
Kanske har laddaren svårt att avgöra vilken batterityp som du pluggar in.

Kom just på en annan grej...
Är AC-adaptern hel, dvs lämnar den rätt spänning?



/Micke
 
Last edited:
OK, ett klart fall av "trasig laddare" mao.

Den laddaren ska ju kunna ladda både Li-Ion, Ni-Cd och Ni-MH.
Har du provat att ladda batterier med olika kemi?
Kanske har laddaren svårt att avgöra vilken batterityp som du pluggar in.

Kom just på en annan grej...
Är AC-adaptern hel, dvs lämnar den rätt spänning?



/Micke


Har bara Ni-MH, vad jag kan hitta nu i alla fall.

Ska mäta och se. Tänkte bara höra om det fanns nåt standardfel. Någon dåligt kyld transistor, någon komponent som gärna löder loss sig, nåt som blir glappt o.s.v.. innan jag började med klassisk felsökning. Ofta förekommer ju samma barnsjukdomar i lådorna..
 
Då var det fixat. Laddat två olika batterier nu.

Innanmätet AD-88 är tydligen bara för Ni-MH men det finns batterier med olika spänning. För att identifiera batteritypen så sitter fyra stycken återfjädrande strömbrytare som påverkas beroende om batteriet har en klack eller ett hål vid respektive plats. Det hade samlats damm och annat vid dessa strömbrytare.
 
Back
Top